Senaste nytt

Florida - marknad för ännu en SAS long haul?

Om man bara diskuterar leisure-resenärer tror jag dock inte att det är ett optimalt resemål. Det finns en anledning till varför Dubai och Thailand tagit över. Thailand är billigare och har nästan samma restid... Dubai är halva restiden, och samma värme (och än mer butiker).

Nu har jag inga siffror att backa upp med, men: Thailand är visserligen mycket billigare för leisure OM man stannar en längre tid och reser individuellt, men för en standard 2-veckorssemester med färdigbokade hotell/lägenheter (som väl den stora massan väljer för vintersemester) kan jag inte tänka mig att Thailand blir märkbart billigare.

Dubai tror jag inte är en direkt konkurrent på samma sätt, men återigen, jag vet inte. Dubai skulle jag snarare överväga som ett varmare alternativ till Kanarieöarna och då tror jag inte det blir billigare.

Nu har jag inga siffror att backa upp med, men: Thailand är visserligen mycket billigare för leisure OM man stannar en längre tid och reser individuellt, men för en standard 2-veckorssemester med färdigbokade hotell/lägenheter (som väl den stora massan väljer för vintersemester) kan jag inte tänka mig att Thailand blir märkbart billigare.

Dubai tror jag inte är en direkt konkurrent på samma sätt, men återigen, jag vet inte. Dubai skulle jag snarare överväga som ett varmare alternativ till Kanarieöarna och då tror jag inte det blir billigare.

Jag har inte heller någon aning...

Men faktum kvarstår att Asien tagit över svenskt resande under vintertid. Kanarieöarna är fortfarande stort, men Florida har gått tillbaka mycket de senaste 10-20åren.

Jag känner flera som köpte hus i Florida för många år sedan, men nu hör jag bara om Thailand, Indonesien och Filippinerna. Det handlar väl mycket om pensionärer som vill få pengarna att räcka längre..

Sedan är BKK en bra utgångspunkt för vidare resande i Asien + Oceanien.

Antar att flygbolagen gjort en undersökning om underlaget.. Inget amerikanskt flygbolag flyger väl motsatt riktning heller? (Miami- Skandinavien).

Själv hade jag dock valt Miami 100/100, gentemot de destinationer som idag erbjuds. Såg förresten att huspriserna runt Miami hade sjunkit ca 40-60% sedan finanskrisen.. Sedan har vi ett starkt läge på SEK vs $!

Möjligen är det så att flyglinjerna styr var man åker, och inte efterfrågan som styr var bolagen flyger. Kanske ska SAS testa med Miami... Jag är den första som sätter mig på flyget! :)

De blir ju också ensamma på linjen (ett tag iaf). Till Bangkok finns det flera konkurrenter.

Frågan är ju vad det har för betydelse att många svenskar reser till Florida? SAS envisas ju som bekant alltid med att starta long haul från CPH och då kan ju svensken lika gärna fortsätta att resa med mer generösa flygbolag via t.ex. London, Frankfurt, Zurich m.fl.

Rätt intressant att man nästan aldrig hör danskar när man är ute och reser. :confused:

Men faktum kvarstår att Asien tagit över svenskt resande under vintertid. Kanarieöarna är fortfarande stort, men Florida har gått tillbaka mycket de senaste 10-20åren.

Jag känner flera som köpte hus i Florida för många år sedan, men nu hör jag bara om Thailand, Indonesien och Filippinerna. Det handlar väl mycket om pensionärer som vill få pengarna att räcka längre..

Intressant, jag visste/trodde inte att Florida gått tillbaka så mycket. Eller jo, jag kan hålla med om att man hör om fler svenskar som åker till Thailand, helt klart. Men jag tror det mer handlar om följa John än avancerade prisanalyser :)

Något jag däremot har en känsla av har ökat är kryssningsresor, vilket ju måste gynna Miami kraftigt.

Själv hade jag dock valt Miami 100/100, gentemot de destinationer som idag erbjuds. Såg förresten att huspriserna runt Miami hade sjunkit ca 40-60% sedan finanskrisen.. Sedan har vi ett starkt läge på SEK vs $!

Amen to that.

Frågan är ju vad det har för betydelse att många svenskar reser till Florida? SAS envisas ju som bekant alltid med att starta long haul från CPH och då kan ju svensken lika gärna fortsätta att resa med mer generösa flygbolag via t.ex. London, Frankfurt, Zurich m.fl.

Rätt intressant att man nästan aldrig hör danskar när man är ute och reser. :confused:

Du menar Stockholm är lika med Sverige, eller hur ska man tolka det? ;-)

Du menar Stockholm är lika med Sverige, eller hur ska man tolka det? ;-)

Yes, så vitt jag vet ligger Stockholm i Sverige! ;) Större delarna av Sveriges glesbygd har goda förbindelser till ARN men inte till CPH vilket innebär att för svensken (Skåningar och i viss mån GBG:are undantagna) skulle ett direktflyg från ARN vara att föredra före CPH. Inget konstigt med det.

Dessutom en destination för kryssningsresenärer. Många karibienkryssningar utgår från Miami och Fort Lauderdale.

Jag har en del kompisar som undrat det samma att ingen direkt linje till MIA från SKandinavien så de flugit med LH via Tyskland, BA via London och till och med några flugit med IB via MAD att komma till MIA och sen vidare till sin en eller två veckors kryssning.

Hva med å gjøre ARN-ORD til sommer-rute og åpne ARN-MIA på vinteren. Kunne det funket?

SAS sier jo at de ser på å lease en ekstra A343 fra Lan Chile. Med kun biz og eco skulle jo den passe godt på en leisure rute til MIA....

Last edited:
Jag har flugit alldeles för många ggr via någon större stad i Europa vidare till Miami och därefter oftast vidare...För mig skulle de underlätta väldigt mkt med en direkt flight från Skandinavien som gärna hade fått kommit fram så tidigt som möjligt på eftermiddagen för och underlätta eventuella connections:) brukar va svårt å pussla ihop en bra routing tidsmässigt om man ska vidare sen på kvällen med ett extra byte i Europa på vägen så att säga:)

Toppen