Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Fredah

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Turkish & Ethiopian
Kabinklass: Business (1 ben Ekonomi)
Avreseort: Köpenhamn
Destination: Mahe Island, Seychellerna
Enkelresa eller Tur&retur: 2 x Enkel
Antal poäng (per person): 73 500 inkl 3st 2-4-1 voucher
Skatter&avgifter (per person): Utresa: 75€/75€/29€ +71,85€/71,85€/117,85€ +21€/21€/21€ (två ombokningar)
Skatter&avgifter (per person): Hemresa: 1068SEK/1068SEK/544SEK (2 680 SEK, varav 3x450SEK bokningsavgift!?)
Antal resenärer: 2 vuxna 1 barn
När (avresans tidpunkt): Över Nyår
Bokad: Feb
Hur hittades tillgänglighet: Awardhacks
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Nej.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 5 (1 dropped call)

Då har jag äntligen fått ihop en resa vilket när den beskrivs här känns lite amatörmässig men jag skyller på otur..

Först försökte jag boka en resa till Manilla men när jag ringde in så fick jag bara olika varianter på "waitlist" eller "spöktillgänglighet" trots att resan kunde ses på sas.se. När jag då letade alternativa nyårsresor så dök det upp en resa med tre platser till Seychellerna som dessutom gick att boka online, jag skyndade mig in och bokade via mobilen, i all hast hamnade jag på flysas.com och biljetten ställdes därför ut i Euro. 179 Euro för en enkel kändes ändå okej, ville inte riskera att platserna skulle försvinna om jag började om processen så jag bokade.

Något stressad över att inte ha en hemresa så ringde jag några dagar senare in och la till SEZ-IST-DXB med tanken att det borde gå att antingen hitta resor hem från Dubai eller möjligen kunna bryta upp married segment längre fram. Detta verkar svårt att få till, omöjligt?

Så idag såg jag tillgänglighet på SEZ-ADD och ADD-IST-CPH har funnits sedan länge så då ringde jag in och bokade.
Men enligt agenten så tillåter inte TK att IST-SEZ & ADD-IST-CPH är på samma bokning, något om fare rules?
Så jag gav upp och gjorde om till två enkelbiljetter.

CPH (Copenhagen)FRA (Frankfurt)Airbus A321-100/200Business
FRA (Frankfurt)IST (Istanbul)Airbus A321-100/200Business
IST (Istanbul)SEZ (Mahe Island)Airbus A330-300Business
SEZ (Mahe Island)ADD (Addis Ababa)Boeing 737 MAX 8 (7M8)Ekonomi
ADD (Addis Ababa)IST (Istanbul)Airbus A321neo (32Q)Business
IST (Istanbul)CPH (Copenhagen)Boeing 737-900 (winglets)Business
Några märkliga saker angående ovan bokning:
-Jag fick betala 150DKK i ombokning "för att resan utgår från CPH" (vilka senare drogs som 21€) någon mer som hört om det?
-Skatterna känns lite som kaos, är det iata matrix som gäller för att kolla vad det "ska vara"?
-450 SEK bokningsavgift per person måste ju vara fel, det är väl per bokning?
-Agenten marknadsförde Chatflights, "du kan ju höra med dom" vilket väl är okej men lite märkligt i sammanhanget då jag redan hittat tillgänglighet men det inte gick att boka. Dom kan väl inte boka andra biljetter?

Kan också säga att biljetten ställdes ut direkt vilket ju var positivt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Några märkliga saker angående ovan bokning:
-Jag fick betala 150DKK i ombokning "för att resan utgår från CPH" (vilka senare drogs som 21€) någon mer som hört om det?
-Skatterna känns lite som kaos, är det iata matrix som gäller för att kolla vad det "ska vara"?
-450 SEK bokningsavgift per person måste ju vara fel, det är väl per bokning?
-Agenten marknadsförde Chatflights, "du kan ju höra med dom" vilket väl är okej men lite märkligt i sammanhanget då jag redan hittat tillgänglighet men det inte gick att boka. Dom kan väl inte boka andra biljetter?

Kan också säga att biljetten ställdes ut direkt vilket ju var positivt.
Att dom drar i DKK för ombokning för att du flyger från CPH är ju såklart fel, du ska få i SEK oavsett varifrån du åker.
det är 450 Kr per person, inte per bokning för Star Alliance bokningar.
Jag blir uppriktigt sagt rejält förbannad att höra att dom marknadsför chatflights som ett sätt för dom att slippa hantera kunder som inte kan exakt allt när man ringer in och att dom ska slippa leta själva. Ren och skär lathet från denna personen och att man dessutom då vill stödja ett tredje-partsbolag som jag tycker utnyttjar folk i mångt och mycket, det är förjävligt.
 

Fredah

Medlem
Jag blir uppriktigt sagt rejält förbannad att höra att dom marknadsför chatflights som ett sätt för dom att slippa hantera kunder som inte kan exakt allt när man ringer in och att dom ska slippa leta själva. Ren och skär lathet från denna personen och att man dessutom då vill stödja ett tredje-partsbolag som jag tycker utnyttjar folk i mångt och mycket, det är förjävligt.
Dom skickade tom ett sms med ”mer information om Chatflights”. Vilket jag tyvärr inte kan uppvisa då de skickade till numret jag ringde ifrån och då får jag det uppläst. Vilket för övrigt är sjukt irriterande, (när jag ringer från mobilen visas ett riktnummer istället för mobilnummer).
 

palmen

Moderator
Dom skickade tom ett sms med ”mer information om Chatflights”. Vilket jag tyvärr inte kan uppvisa då de skickade till numret jag ringde ifrån och då får jag det uppläst. Vilket för övrigt är sjukt irriterande, (när jag ringer från mobilen visas ett riktnummer istället för mobilnummer).
Är väl bara ta en skärmdump där numret inte syns eller dölja det?
 

Davvelavve

Medlem
Dom skickade tom ett sms med ”mer information om Chatflights”. Vilket jag tyvärr inte kan uppvisa då de skickade till numret jag ringde ifrån och då får jag det uppläst. Vilket för övrigt är sjukt irriterande, (när jag ringer från mobilen visas ett riktnummer istället för mobilnummer).
Intressant, jag driver själv ett mycket litet företag som gör liknande som chatflights, men till mer humana priser. Har de startat någon slags kartell eller något.
 

JacobGBG

Medlem
Agenten sa att de fått information från cheferna att hänvisa till Chatflights eller någon norsk site kommer inte ihåg vad den hette.
Det här låter ju makabert. Att SAS skulle hänvisa till en tredje part som inget uttalat samarbete eller systemstöd existerar med skulle vara något helt nytt. Jag hoppas innerligt att det är på initiativ av någon individ (som har gått ett steg för långt).
 
Jag hoppas verkligen inte att detta är något som är sanktionerat av SAS utan någon medarbetare som försöker sig på en fuling. Hade ju inte varit första gången Chatflights varit involverade i konstigheter, minns bara falsk marknadsföring, en VD som ljuger och dessutom anklagar sina kunder att ljuga.
 
Toppen