Fredah
Medlem
Några märkliga saker angående ovan bokning:Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Turkish & Ethiopian
Kabinklass: Business (1 ben Ekonomi)
Avreseort: Köpenhamn
Destination: Mahe Island, Seychellerna
Enkelresa eller Tur&retur: 2 x Enkel
Antal poäng (per person): 73 500 inkl 3st 2-4-1 voucher
Skatter&avgifter (per person): Utresa: 75€/75€/29€ +71,85€/71,85€/117,85€ +21€/21€/21€ (två ombokningar)
Skatter&avgifter (per person): Hemresa: 1068SEK/1068SEK/544SEK (2 680 SEK, varav 3x450SEK bokningsavgift!?)
Antal resenärer: 2 vuxna 1 barn
När (avresans tidpunkt): Över Nyår
Bokad: Feb
Hur hittades tillgänglighet: Awardhacks
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Nej.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 5 (1 dropped call)
Då har jag äntligen fått ihop en resa vilket när den beskrivs här känns lite amatörmässig men jag skyller på otur..
Först försökte jag boka en resa till Manilla men när jag ringde in så fick jag bara olika varianter på "waitlist" eller "spöktillgänglighet" trots att resan kunde ses på sas.se. När jag då letade alternativa nyårsresor så dök det upp en resa med tre platser till Seychellerna som dessutom gick att boka online, jag skyndade mig in och bokade via mobilen, i all hast hamnade jag på flysas.com och biljetten ställdes därför ut i Euro. 179 Euro för en enkel kändes ändå okej, ville inte riskera att platserna skulle försvinna om jag började om processen så jag bokade.
Något stressad över att inte ha en hemresa så ringde jag några dagar senare in och la till SEZ-IST-DXB med tanken att det borde gå att antingen hitta resor hem från Dubai eller möjligen kunna bryta upp married segment längre fram. Detta verkar svårt att få till, omöjligt?
Så idag såg jag tillgänglighet på SEZ-ADD och ADD-IST-CPH har funnits sedan länge så då ringde jag in och bokade.
Men enligt agenten så tillåter inte TK att IST-SEZ & ADD-IST-CPH är på samma bokning, något om fare rules?
Så jag gav upp och gjorde om till två enkelbiljetter.
CPH (Copenhagen) FRA (Frankfurt) Airbus A321-100/200 Business FRA (Frankfurt) IST (Istanbul) Airbus A321-100/200 Business IST (Istanbul) SEZ (Mahe Island) Airbus A330-300 Business SEZ (Mahe Island) ADD (Addis Ababa) Boeing 737 MAX 8 (7M8) Ekonomi ADD (Addis Ababa) IST (Istanbul) Airbus A321neo (32Q) Business IST (Istanbul) CPH (Copenhagen) Boeing 737-900 (winglets) Business
-Jag fick betala 150DKK i ombokning "för att resan utgår från CPH" (vilka senare drogs som 21€) någon mer som hört om det?
-Skatterna känns lite som kaos, är det iata matrix som gäller för att kolla vad det "ska vara"?
-450 SEK bokningsavgift per person måste ju vara fel, det är väl per bokning?
-Agenten marknadsförde Chatflights, "du kan ju höra med dom" vilket väl är okej men lite märkligt i sammanhanget då jag redan hittat tillgänglighet men det inte gick att boka. Dom kan väl inte boka andra biljetter?
Kan också säga att biljetten ställdes ut direkt vilket ju var positivt.