Senaste nytt

Från 6e februari 2024 får man inga poäng längre med SAS Mastercard via Curve

mha321

Medlem
Gbit-funktionen är nog mest tänkt till ifall att man råkat debitera fel kort, eller?
När curve kom marknadsförde man den ganska mycket på just konceptet "träffa kampanjer på ditt kort". Det pitchar man j princip inte alls längre.

Nu är fokusen "tog pengarna slut på kontot så kan db flytta transaktionen från debut till kredit inför månadsskiftet", "råkade du betala personal expense med företagskort eller tvärt om" eller "råkade du använda joint household account till något som inte skulle vara det".

Så fokus är helt klart annat. Antagligen för att curve också får problem när folk Gbitar som galningar under kampanjer.
 

eddo

Medlem
Finns det något som talar för att behålla Curve om man fixar utlansköpen med Revolut-, Northmill- och Klarna-kort?
Jag skulle säga nej. Skulle väl vara om ditt handlingsmönster innebär att du tjänar klart mer cashback än avgiften, men är man ute efter ren cashback så finns det säkert bättre kort för det.

Reseförsäkringen som fanns tidigare var faktiskt riktigt bra och krävde inte ens att du betalat resan med kortet, vilket hade kunnat vara incitament att behålla kortet ändå, men även den är ju borttagen.
 
Aningen OT men hur tycker du Klarna-kortet fungerar? Känns som ett vettigt kort för att slippa avgifter, synd bara att de inte tillåter kontantuttag.
Det funkar bra. Enkelt med direkkoppling till bankkonto men kräver andra kort för kontantuttag som t ex Northmill och Revolut. Kommer att sakna enkelheten med Curve som hade alla features jag behöver och som jag alltid använt som förstakort.
 

Jannes

Medlem
Reseförsäkringen som fanns tidigare var faktiskt riktigt bra och krävde inte ens att du betalat resan med kortet, vilket hade kunnat vara incitament att behålla kortet ändå, men även den är ju borttagen.
Dock tror jag att beroende på nivån av kort så har man motsvarande reseförsäkring med Revolut, dvs inget spendkrav.
 

filitrav

Medlem
Det funkar bra. Enkelt med direkkoppling till bankkonto men kräver andra kort för kontantuttag som t ex Northmill och Revolut. Kommer att sakna enkelheten med Curve som hade alla features jag behöver och som jag alltid använt som förstakort.
Tack för svar! Fortsätter nog med Curve som mitt huvudkort, uppgraderade till och med nyligen på grund av kommande resor (nedgraderar dock efter sommaren). Det är för smidigt att slippa tänka på att föra över pengar fram & tillbaka mellan olika konton...
 

intuition

Medlem
Texten återfinns även på månadens faktura:
Du får inte Extrapoäng på köp som görs med ett annat kort än SAS Mastercard Premium, till exempel Curve och liknade tjänster. Det gäller från och med 6 februari 2024.

Dvs det är ju nu även "svart på vitt".
Nu måste väl detta datum avse transaktionsdatum? Dvs ett köp via curve som görs de första dagarna i februari ska ju räknas som poänggrundande. Är man "dum" om man tar ett lite större köp i februari istället för att klämma in det i januari?
Går det att tolka kommunikationen på något annat sätt, typ att 5 feb avser datum som SEB krediterar extrapoäng till EB-kontot?
 

palmen

Moderator
Ifall ni undrade så "Stryper SEB hemlig bakdörr" :)

Låst artikel, står det något vettigt i den eller bara lite sensations journalistik?
 
Toppen