Senaste nytt

Försök till obehöriga köp med American Express

Delayed

Medlem
I går kväll fick jag fyra mail om "Information om din senaste transaktion", de vanliga mailen vid utlandsköp om referensväxelkurs. Sedan fick jag också ett mail om "Misstanke om obehöriga transaktioner" på ett försök att betala till Uber som jag definitivt inte varit inblandad i. Med tanke på att jag fortfarande smälter julmaten hemma i Sverige så är naturligtvis något fel...

Det verkar som om mitt kortnummer på något sätt kommit ut och har försökt användas utomlands, vet ej var. Deras varningssystem ser dock ut att ha fungerat för bortsett från mailen ser jag inga spår av försöken. Hur som helst så spärrade de kortet och skickar ett nytt.

Nyfiken på om några andra drabbats och tänker att det kan vara klokt för alla att ha lite extra koll om detta skulle ha med någon omfattande läcka att göra. Jag har använt Uber med Amex utomlands tidigare men om det finns någon koppling till det vet jag inte.

Hur som helst så är det riktigt snyggt av dem att själva hitta dessa bedrägeriförsök!

Jag har också nyligen fått ett liknande mail angående försök till misstänkt obehörig transaktion (Amex Elite). Inte heller där drogs några pengar, kortet spärrades och nytt kort skickades ut. Apple Pay med det nya kortet fungerade omedelbart innan fysiskt kort anlänt. Har också relativt nyligen fått meddelande från Santander om misstänkt köp. Där hade dock pengar dragits från kortet. Fick dock tillbaka allt efter någon vecka.

Knepigt då det inträffade en fredag kväll och kundservice inte var tillgängligt förrän följande måndag.
Jag talade med en engelsktalande kundservicemedarbetare idag på annandag jul, på det telefonnummer de hänvisade till i mailet. Och ja, jag kollade att numret gick till American Express innan jag ringde. :)

Fick också flera mail om köp i euro gjorda idag på mitt gamla Elite kort.

Kontaktade spärrservice, som inte kunde förstå varför mitt Elite kort fortfarande var aktivt efter byte till Classic.

Köpen som var gjorde vara alla till Uber. Dom skulle kolla vidare, mail skulle komma med mer info.

Hur som helst, hotellbokning är en stor osäkerhet i detta. I många fall när man bokar hotell så överförs kortnumret man lämnar som garanti i klartext till hotellet. Hotellet ska ju ta hand om denna data på ett bra sätt men det är inte ovanligt att den skrivs ut och lägg väl synligt på disken. Sen kan vem som helst sno den. Framförallt Booking.com har varit i blåsväder kring detta.

Last edited by a moderator:
Numera kan man inte få nytt kort så snabbt. Mitt kort blev stulet och det tog tio dagar innan nytt kort fanns hemma. Jag frågade när deras ersättningsservice försvann och de menade att de aldrig haft den.

Hur som helst, hotellbokning är en stor osäkerhet i detta. I många fall när man bokar hotell så överförs kortnumret man lämnar som garanti i klartext till hotellet. Hotellet ska ju ta hand om denna data på ett bra sätt men det är inte ovanligt att den skrivs ut och lägg väl synligt på disken. Sen kan vem som helst sno den. Framförallt Booking.com har varit i blåsväder kring detta.
För ca en månad sedan hade någon försökt använda mitt kort på just Booking.com, fick Mail och sms från Amex Freud på natten om det. Jag ringde ringde kl05 på fredag morgon, på söndag kl14 kom DHL med ett nytt kort till mig.

Riktigt som du säger, särskilt så när det kommer till Victoria-hotellen. Alla dessa vackra Saronger till trots, så har jag sett dem ta fram "min mapp" med alla dokument utskrivna, pass-uppgifter inkluderade. I mitt fall mottog jag ett ebrev från AX; "Misstänkt svindelförsök" och en uppmaning att ringa ett nationalt telefonnummer, som dock var stängt. Som bvs ovan säkert inser som kom jag mig dock vidare av egen kraft. Genomgående är min erfarenhet av AX väldigt bra. Jag har haft Corporate (Citibank), Platinum och Elite. Så långt (sedan 1996) problemfritt. Särskilt när det blir krångel, som i C19-perioden med tröga återbetalningar av biljetter. Det var bara att samla in sina underliggande data och ge dem till AX. Inom en vecka var pengarna på kontot igen - inte "inom 3 månader" som biljettutställaren "lovade". Then again; vem vill ta ett bråk med globala AX, med en nuvarande "market capitalization" på 135 BUSD och +77 kPax i firman?

Toppen