Senaste nytt

Lufthansa business nya matkonceptet HEIMAT

fcx

Medlem
Problemet med Heimat är att ingen ombord kan svara på vad det är som serveras. Lägg en lapp på brickan med menyn då är problemet löst.
Då är det väl bättre att crew lägger upp maten direkt från burken på tallriken. Dels så vet man då vad som serveras, dels blir det klimatsmart med att man inte behöver servera mat till de som inte vill ha. Lite som med kaviaren i first, fast tvärtom.


images (5).jpeg
 

mha321

Medlem
Jag flyger LH i princip varje vecka och tycker att heimat-maten är bra. Jag förstår inte varför det gnälls på den.

Äpplet är av kanonfin kvalite och det brukar jag nästan alltid ta med mig som mellanmål till senare.
Nu flyger jag inte Lufthansa alla så ofta som du, särskilt inte i business, men jag tycker som ett antal andra att majoriteten av den är dålig. En del är riktigt bra, men det är sällan som allt på brickan är ens ok.

Gör man en sas jämförelse, som nu är poppis på bc, så skulle jag säga att den har en hit ratio på ungefär samma nivå som gamla sas fresh bite, kanske aningen bättre. Men som det är nu vinner lådan i sas nästan varje gång, och det är ingen jämförelse man vill ha.

Men för att komma till det jag egentligen svarade för att skriva - håller helt med om att äpplet är bra! Men det är alltför ofta som ett äpple efter middagen är det bästa med hela middagen....
 

Tostarp

Medlem
Betyder inte 'Heimat' ungefär samma som 'husmanskost'?
Jag är en sån typ som gillar bruna bönor med fläsk och oxtungeragu med muskotbullar (min numera avlidna svärmor var med i Bundelmädchen under kriget och fick lära sig klassiska tyska rätter som jag tagit del av och känt igen på Lufthansa planen). Kanske därför jag gillar det som serveras?
Sticker ut hakan lite och refererar till havregrynsgrötsdebatten som härjar i ankdammen därhemma just nu...
 

fcx

Medlem
Betyder inte 'Heimat' ungefär samma som 'husmanskost'?
Jag är en sån typ som gillar bruna bönor med fläsk och oxtungeragu med muskotbullar (min numera avlidna svärmor var med i Bundelmädchen under kriget och fick lära sig klassiska tyska rätter som jag tagit del av och känt igen på Lufthansa planen). Kanske därför jag gillar det som serveras?
Sticker ut hakan lite och refererar till havregrynsgrötsdebatten som härjar i ankdammen därhemma just nu...
Om ambitionen med serveringen ombord är "passagerarna behöver i vart fall inte svälta", så tror jag inte att det riktigt motsvarar förväntningarna i en premiumprodukt.
 

LPC123

Medlem
Är det någon som vet om det serveras någon mat p den korta flygningen mellan VIE - MUC? 1 timme i schemat men tar sällan mer än 40-45min.
På LH hemsida står det vatten och choklad på flygningar under 1 timme.
 

palmen

Moderator
Är det någon som vet om det serveras någon mat p den korta flygningen mellan VIE - MUC? 1 timme i schemat men tar sällan mer än 40-45min.
På LH hemsida står det vatten och choklad på flygningar under 1 timme.
Jag fick en liten frukostbricka senast på FRA-MUC och den flygningen tog väl typ 35 minuter att genomföra.
 

LPC123

Medlem
Jag fick en liten frukostbricka senast på FRA-MUC och den flygningen tog väl typ 35 minuter att genomföra.
Tack för info.
Då kanske det blir något att tugga på då. Spelar ingen jätte roll för vi ska vidare från MUC ändå men något att slå ihjäl den lilla tiden med :)
 

Rickard_O

Medlem
Är det någon som vet om det serveras någon mat p den korta flygningen mellan VIE - MUC? 1 timme i schemat men tar sällan mer än 40-45min.
På LH hemsida står det vatten och choklad på flygningar under 1 timme.
Har du kollat i din bokning? Antingen så står det eller så säger den att du inte kan välja något på sträckan.
MUC-PRG som är schemalagd på 55min har ingen matservering medans PRG-FRA på 1h10min har servering, min gissning är att den magiska gränsen är 1h
 
Toppen