Senaste nytt

SAS öppnar ny linje till Bangkok 30 oktober 2023

Jag ser inte “balansen” som diskuteras här som någonting SAS borde eftersträva. Det är klart att antal folk med poäng och vilja att boka en bonusresa till BKK under svensk vinter är större än vad SAS kan erbjuda med sina 3 avgångar i veckan. Speciellt när cash priserna är så höga. Det vore ekonomiskt oansvarigt för SAS att släppa bonusresor till biljetter de hade kunnat sälja för 10k-20k kr.
Vill man få en billig poängresa med SAS till en attraktiv destination som BKK måste man helt enkelt hänga lite på låset. Göra det till en vana att kolla snabbt varje morgon t.e.x.. Den som gjorde det kunde lätt säkra en sådan resa, och får då ett fantastisk värde för sina poäng.

Last edited:
Om man ska vara ärlig så är det väl på de flesta destinationer ganska lätt att hitta bonusbiljetter med lite, men inte gigantisk, framförhållning. Så länge man inte vill åka business - det är bara där begränsningen finns. Och just där skiljer sig kankse BKK lite just nu, att även Eco saknas.

Det här håller jag nog inte med om. Den 10 november finns åtminstone 4 bonusbiljetter i GO till BKK och den 25 november lika många hem. Det är ju inte särskilt lång framförhållning. Så nog finns det biljetter för den som vill.

Det här håller jag nog inte med om. Den 10 november finns åtminstone 4 bonusbiljetter i GO till BKK och den 25 november lika många hem. Det är ju inte särskilt lång framförhållning. Så nog finns det biljetter för den som vill.
Ha. Jag gjorde ett par testskott för ett att verifiera innan jag postade men jag kollade bara i december. Jag hade alltså för mycket framförhållning :)

Generellt så släpper SAS alldeles för lite bonusplatser i C på sina långflyg. Skulle varit 4 som default per flyg, inte 2. Det hade hjälpt många. Sen om alla fyra skall vara tillgängliga direkt för alla EB nivåer, det kunde man ju alltid diskutera.
Sen att det dyker upp fler platser långt senare beroende på bokningsläge på just den flighten, det är en annan fråga,

"Generellt", jämfört med vad? Med egen åsikt? Med konkurrenterna?

Jag kan ju tycka att de alltid borde ha bonusplatser när jag vill åka, men det hade varit en ganska dålig idé för SAS.
Det har sagts flera gånger tidigare på forumet, bonusprogrammen är till för flygbolagen, inte kunderna. Flygbolagens strävan är ju att hitta precis rätt balans för att jag som kund fortfarande ska vara intresserad och lojal, men till en så låg kostnad som möjligt för dem.

Jag ser ju framför mig att om man utökar antalet bonusplatser så kommer poängens giltighetstid att kortas, med en rykande åtgång av snacks istället. Men då kommer vi väl klaga på att det inte finns tillräckligt med muffins... ;) :rolleyes:

Det vore ekonomiskt oansvarigt för SAS att släppa bonusresor till biljetter de hade kunnat sälja för 10k-20k kr.
Kortsiktigt kanske ja.
Långsiktigt är det kanske ekonomiskt oansvarigt att göra fördelarna med EB så dåliga att folk börjar skippa det för andra program.
Ser ofta att det hävdas här att FFP brukar vara en stor kassako för sina ägare i form av bolag som köper poängen av dem och ökad lojalitet till flygbolaget, men ifall det blir tydligt för den stora massan att poängen är för svåra att använda så kommer de pengarna sina fort.

Det är som Lars här ovan säger balansen som måste bibehållas, och post-Covid tycks det finnas ett hårt tryck på resandet och väldigt överfulla EB-konton. Men ska man göra långsiktiga ändringar i utbudet för den skull? Tycker SAS kunde kanske i kampanjform släppa lite extra bonusplatser på mer ovanliga tider på året för att få ner upparbetade EB-skulden.

För SAS hade nog det bästa varit att bara tillåta ett visst antal bonusbokningar/år/person. Då kommer basen av människor som vill tjäna poäng öka och därigenom biljettförsäljningen för SAS.

Om man inte är nöjd med Eurobonus och SAS erbjudande är det nog lättare för den personliga tillfredsställelsen att strunta i poängen och boka flyg på annat bolag än SAS. Lättare än att göra en önskelista som passar ens egna individuella preferenser och hoppas på att flygbolaget ändrar sig och sen bli besviken när de inte gör det.

Kom ihåg att lojaliteten mestadels är ensidig.

Kortsiktigt kanske ja.
Långsiktigt är det kanske ekonomiskt oansvarigt att göra fördelarna med EB så dåliga att folk börjar skippa det för andra program.
Ser ofta att det hävdas här att FFP brukar vara en stor kassako för sina ägare i form av bolag som köper poängen av dem och ökad lojalitet till flygbolaget, men ifall det blir tydligt för den stora massan att poängen är för svåra att använda så kommer de pengarna sina fort.

Det är som Lars här ovan säger balansen som måste bibehållas, och post-Covid tycks det finnas ett hårt tryck på resandet och väldigt överfulla EB-konton. Men ska man göra långsiktiga ändringar i utbudet för den skull? Tycker SAS kunde kanske i kampanjform släppa lite extra bonusplatser på mer ovanliga tider på året för att få ner upparbetade EB-skulden.
Jag hade trott att de skulle göra lite sådana kampanjer innan kabinfaktorn började gå upp, för att beta av berget lite.

Å andra sidan så är det kanske så att om det är jättehårt tryck på bonusbiljetter i interkontinental business class kanske prissättningen borde ses över lite också? Skulle tillgängligheten kanske bli bättre med en 20-50% ökning av poängpriset?

För SAS hade nog det bästa varit att bara tillåta ett visst antal bonusbokningar/år/person. Då kommer basen av människor som vill tjäna poäng öka och därigenom biljettförsäljningen för SAS.
Men då skulle ju folk sluta använda deras kreditkort och sluta flyga SAS om poängen ändå inte går att använda.
Om jag viste att jag bara kunde nyttja 200k poäng per år på SAS som max hade jag aldrig dragit in 500k poäng utan istället tagit min business någon annan stans där jag faktiskt kan nyttja mina poäng.
Det finns ju många som nyttjar poängen till att flyga inrikes tex, där man kan få ett extremt bra värde för poängen. Skulle man då bara få boka säg 5 inrikesresor och man nyttjar detta varje månad så hade åtminstone jag sett mig om efter andra alternativ än SAS.

Mängden personer som bokar stora mängder med resor på longhaul i business med SAS är extremt liten. VI ska komma ihåg att folket på detta forum absolut inte är representativt för 99,99% av SAS resenärer.

Toppen