Senaste nytt

Boka om eurobonus resa efter resan påbörjats?

Låter som att de sagt något i stil med att ombokning är tillåten fram till 24 timmar innan avgång. Vilket jag förstår kan misstolkas och det hade såklart varit bättre om man var tydligare, men de har ju inte gjort fel så länge de inte sagt uttryckligen att du kan boka om efter påbörjad utresa. Sen att det rent tekniskt är möjligt för SAS att boka om under pågående resa har ingen sagt är omöjligt, det är ju en biljettregel och inget tekniskt hinder vi pratar om.

Jag tror att du får vara riktigt glad om de löser ombokning till business, det är inget jag hade väntat mig i din situation. Visst, hade agenten lovat något som var direkt felaktigt hade jag hållit med dig, men nu verkar det röra sig om ett missförstånd mellan dig och en lite otydlig agent, och då hade jag inte haft så stora förhoppningar på att få igenom ombokningen.

Hoppas det löser sig så bra som möjligt för er i alla fall. :)

Men som du ser så går det ju att ändra resan då vi nu vart uppringda och erbjudna en annan resa eller behålla den vi har. Så att det skulle vara omöjligt är helt fel det gäller bara att få prata med rätt person verkar det som i mitt tycke.
Vad det gällde samtalet vid bokningen så var det just hemresan som vi pratade om eftersom det var den enda vi inte lyckades boka i business class så allt vi pratade om gällande hitta nya biljetter och kunna boka om gällde hemresan och då antog jag att hennes referens av 24 timmar innan avgång också gällde hemresan och ingen annan avgång. Eftersom inte ens alla anställda hos SAS verkar känna till detta så känns det ju inte speciellt dumt av mig att anta det jag gjorde vid bokningen.
Just nu hoppas jag bara att vi lyckas få till en bra lösning på detta. Att det blir lika bra som när jag på O'Hare fick komma in i loungen trots att den inte öppnade på flera timmar, jag fick en kopp te och sitt ostört i en skön stol. Det var jättebra service så hoppet lever.
Ja, rent tekniskt kan de göra vad som helst med resan, när som helst. Det var därför en agent kunde ändra den, men det blev stopp när det skulle godkännas då det är emot reglerna. Ingen har sagt att det är omöjligt, men det är emot reglerna, ibland har man fock tur och de ser mellan fingrarna på reglerna, men det tillhör undantag som bekräftar regeln och är snarare ett misstag än något som sker med avsikt.

Det tråkiga här är att det blivit ett missförstånd mellan dig och agenten. Det är ingens fel, men det ligger faktiskt både på sas och resenären att läsa på villkoren (tyvärr får vi resenärer ofta lära oss det dem hårda vägen).

Ingenting är omöjligt, frågan är bara hur brant uppförsbacken är, och tyvärr i ditt fall är den brantare än mount everest (även om några tar sig upp där också).

Har tyvärr inga bra råd att komma med då det finns väldigt lite att göra. Men jag hoppas ni kan släppa detta och fokusera på att ha en bra semester. Låt inte detta förstöra er resa. Att åka economy är ingen hit när man hoppats åka Business, men det är inte slutet på livet dom tur är.

Tyvärr är den tråkiga lärdomen här "assumption i the mother of all f*ck ups". Alla här lider nog med er i situatipnrn, men det hjälper tyvärr inte så mycket. Fokusera på vad som är viktigt för er och låt inte detta förstöra allt.

Jag tycker dom angriper problemet på fel sätt i stället för att bara låta bli att prata med kunderna genom att säga att det inte går att kontakta chefer eller Eurobonusavdelningen så borde dom fråga sig varför så många känner behov av att göra det och lösa det problemet så skulle dom ju inte få så många samtal.
Dom borde ju också tänka på att negativa upplevelser sprids mycket mer än positiva så dom borde vilja hålla nere dom upplevelserna också.
Vi kan alla ha synpunkter på sas kundtjänst, som tyvärr ofta är riktigt usel. Mer fokus på att svara på så många samtal som möjligt än att hjälpa så många kunder som möjligt, även om det finns undantag.

Tyvärr i dagens samhälle ska var och varannan person prata med chefen för alla möjliga anledningar. Det är då inte hållbart att faktiskt koppla dessa personer till en chef. Tyvärr uppstår ju situationer där en chef eller någon med befogenhet skulle kunna gå in och lösa något son uppenbart blivit fel, men om ration är 1 på 100 så förstår jag att man inte tar det vidare.

Här kan man dock tycka att agenterna borde ha mer befogenheter att lösa saker när det träffar fläkten. Problemet är ju då att om du får igenom detta pga att du missförstått informationen, då kommer alla dra samma argument när de pratar med sas och kräva samma ombokning du fick. Så har det tyvärr varit senaste 10 åren att någon klagat på dåligt wifi tex och fått 10k poäng och berättat det här, efter det hör 1000-tals personer av sig till SAS och kräver samma sak för någon hade fått detta och man läst om det på internet. Det är ju något man själv kan reflektera lite över...

Jag vet nu hur reglerna är men hoppas som sagt fortfarande att SAS hjälper till med detta missförstånd denna gången.
Risken du utsätter dig för är att en oerfaren agent avbokar er hemresa och sedan får nekad biljettering från de som biljetterar... Det har hänt förr... Och skulle det hända så står du där utan biljett hem.

Får man inte Terms and Condition skickat till sig när man gjort en bokning nuförtiden? Ett tips är ju att alltid läsa igenom vad det är för avtal man ingår, och står det något där man är mindre nöjd med i så fall avboka.

En anledning till att så många känner ett behov av att prata med "en chef" är inte bara ett SAS-problem, utan snarare ett generellt samhällsproblem där många anser sig ha rättigheter men inte skyldigheter...
Det ligger något i det att man alltid ska läsa allt. Jag tvivlar inte heller på att det någonstans finns en text eller liknande som gör att dom rent tekniskt kan komma undan med detta men det är väl inte riktigt det som saken handlar om. Som jag nu ser det är att dom gjorde en miss och nu vill dom att kunden ska lida pga deras miss. Dom vill inte ta ansvar helt enkelt.
Det är ett SAS problem med servicen. Om vi tar motsatsen, lite ironiskt, är kundservicen på Amex Elite. Jag skulle säga att dom har den bästa kundservicen jag någonsin varit med om, svarar alltid snabbt, är alltid trevliga, försöker alltid hjälpa till. När jag någongång pratat med dom om något och inte fått som jag trodde att det skulle vara har jag ändå känt att dom har försökt hjälpa till och förklarat bra och verkligen gjort det bästa av situationen, så jag har varit nöjd ändå. Dom har verkligen bra service och aldrig har jag känt behov av att prata med någon chef där.
Sen är SAS inte ensamma det tror jag inte och som sagt finns det en del hos SAS som är väldigt trevliga och hjälpsamma.

Det ligger något i det att man alltid ska läsa allt. Jag tvivlar inte heller på att det någonstans finns en text eller liknande som gör att dom rent tekniskt kan komma undan med detta men det är väl inte riktigt det som saken handlar om. Som jag nu ser det är att dom gjorde en miss och nu vill dom att kunden ska lida pga deras miss. Dom vill inte ta ansvar helt enkelt.
Det är ett SAS problem med servicen. Om vi tar motsatsen, lite ironiskt, är kundservicen på Amex Elite. Jag skulle säga att dom har den bästa kundservicen jag någonsin varit med om, svarar alltid snabbt, är alltid trevliga, försöker alltid hjälpa till. När jag någongång pratat med dom om något och inte fått som jag trodde att det skulle vara har jag ändå känt att dom har försökt hjälpa till och förklarat bra och verkligen gjort det bästa av situationen, så jag har varit nöjd ändå. Dom har verkligen bra service och aldrig har jag känt behov av att prata med någon chef där.
Sen är SAS inte ensamma det tror jag inte och som sagt finns det en del hos SAS som är väldigt trevliga och hjälpsamma.
Man kan även vända på det och se det från SAS ögon med att du har gjort fel och nu vill du att SAS ska lösa det för att du inte hade läst T&C. Det finns alltid två sidor på myntet.

I en perfekt världens för oss kunder så har kunden alltid rätt. Jag kan personligen tycka att det är bra att det inte alltid efterlevs.

Att jämföra Amex Elite kundservice med SAS haltar lite. Det ena är en premium produkt där du betalar 400 per månad för att få vara kund, det andra är ett företag där du inte betalar något för att vara kund. Supporten du får bekostas garanterat av de 400 i månaden du betalar. Hade SAS tagit 400 i månadsavgift från alla resenärer hade de också kunnat ha bättre kundservice, det är lite det OTA gör, där tar de betalt för allt när du behöver deras hjälp.

En bättre jämförelse är kundtjänsten på SJ eller SL. Kan säga att den inte är direkt bra heller när det blir problem. Tex trasig AC på tåg mitt i sommaren under 5h och enda man fick tillbaka var 100 kronor och ett "du valde ju själv att åka trots vi talat om för dig att ACn var trasig". Helt omöjligt att eskalera det också.

Man kan även vända på det och se det från SAS ögon med att du har gjort fel och nu vill du att SAS ska lösa det för att du inte hade läst T&C. Det finns alltid två sidor på myntet.

I en perfekt världens för oss kunder så har kunden alltid rätt. Jag kan personligen tycka att det är bra att det inte alltid efterlevs.

Att jämföra Amex Elite kundservice med SAS haltar lite. Det ena är en premium produkt där du betalar 400 per månad för att få vara kund, det andra är ett företag där du inte betalar något för att vara kund. Supporten du får bekostas garanterat av de 400 i månaden du betalar. Hade SAS tagit 400 i månadsavgift från alla resenärer hade de också kunnat ha bättre kundservice, det är lite det OTA gör, där tar de betalt för allt när du behöver deras hjälp.

En bättre jämförelse är kundtjänsten på SJ eller SL. Kan säga att den inte är direkt bra heller när det blir problem. Tex trasig AC på tåg mitt i sommaren under 5h och enda man fick tillbaka var 100 kronor och ett "du valde ju själv att åka trots vi talat om för dig att ACn var trasig". Helt omöjligt att eskalera det också.
Visst har du rätt med att den ena betalar man för och den andra bekostas av biljettpriser. Jag kan nästan gissa vad nästa svar blir men ändå, Jag har åkt några vändor med Qatar till Thailand och då, för 8-3 år sedan, var deras BC biljetter billigare än SAS i början väldigt mycket billigare och nu kanske de är likvärdiga i pris. Men hur som helst är det samma typ av produkt och servicen är/vara betydligt bättre än SAS rent generellt sett. Dock ska väl sägas att jag aldrig haft denna typ av problem med dom. Så det går om man vill.
Jag får väl nästan be om ursäkta till forumet för att jag låter så väldigt grinig. I vanliga fall om det varit jag som skulle åka så hade jag kanske svalt det hela men nu är det fru och dotter som blir drabbade och då reagerar jag mycket mer, som ni märker.

Visst har du rätt med att den ena betalar man för och den andra bekostas av biljettpriser. Jag kan nästan gissa vad nästa svar blir men ändå, Jag har åkt några vändor med Qatar till Thailand och då, för 8-3 år sedan, var deras BC biljetter billigare än SAS i början väldigt mycket billigare och nu kanske de är likvärdiga i pris. Men hur som helst är det samma typ av produkt och servicen är/vara betydligt bättre än SAS rent generellt sett. Dock ska väl sägas att jag aldrig haft denna typ av problem med dom. Så det går om man vill.
Jag får väl nästan be om ursäkta till forumet för att jag låter så väldigt grinig. I vanliga fall om det varit jag som skulle åka så hade jag kanske svalt det hela men nu är det fru och dotter som blir drabbade och då reagerar jag mycket mer, som ni märker.
Jämföra europeiska flygbolag med ME bolagen blir rätt skevt också. Service och kabin på Qatar kan vara riktigt bra, de har bättre business hårdvara än sas och mer flexibel mjukvara.
Sen kan man ju titta på vilket finansiellt stöd de har i ME jämfört med Europa.

Har du varit i kontakt med kundtjänst till något av dessa bolag. Jag kan lova dig att det är allt annat än kul när saker går fel och det dessutom är flygbolagets fel. Finns många rapporter om detta genom åren på forumet. Tex första klass resenär som fick sin väska totalt demolerad och flygbolaget vägrade ersätta allt i väskan som blev förstört.

Qatar reade ut biljetter ofantligt billigt för 6-7 år sedan. Att kunna åka till Asien i Business för 7000 kronor är ju inget annat än lockpriser som inte är ekonomiskt försvarbara. Men för oss resenärer som ville resa billigt var det ju toppen.

Tror nog de flesta har förståelse för att du inte är superglad över situationen. Men ibland är det bättre att ta ett andetag och några steg tillbaka. Ett flyg (som ni trots allt bara har i ekonomi som garanti) bör inte förstöra er resa där fokus hamnar på fel saker.
Försök tänka att inga Business platser hade släppts, då hade ni fått ekonomi hem i vilket fall.

Jämföra europeiska flygbolag med ME bolagen blir rätt skevt också. Service och kabin på Qatar kan vara riktigt bra, de har bättre business hårdvara än sas och mer flexibel mjukvara.
Sen kan man ju titta på vilket finansiellt stöd de har i ME jämfört med Europa.

Har du varit i kontakt med kundtjänst till något av dessa bolag. Jag kan lova dig att det är allt annat än kul när saker går fel och det dessutom är flygbolagets fel. Finns många rapporter om detta genom åren på forumet. Tex första klass resenär som fick sin väska totalt demolerad och flygbolaget vägrade ersätta allt i väskan som blev förstört.

Qatar reade ut biljetter ofantligt billigt för 6-7 år sedan. Att kunna åka till Asien i Business för 7000 kronor är ju inget annat än lockpriser som inte är ekonomiskt försvarbara. Men för oss resenärer som ville resa billigt var det ju toppen.

Tror nog de flesta har förståelse för att du inte är superglad över situationen. Men ibland är det bättre att ta ett andetag och några steg tillbaka. Ett flyg (som ni trots allt bara har i ekonomi som garanti) bör inte förstöra er resa där fokus hamnar på fel saker.
Försök tänka att inga Business platser hade släppts, då hade ni fått ekonomi hem i vilket fall.
Stämmer men det är även att dom vill komma hem tidigare om möjligt och det har släppts en hel del ekonomibiljetter med tidigare datum och kortare restid. Men visst är det så att när vi bokade var vi ju medvetna om risken att det inte skulle släppas några nya mer passande platser. Så ur det perspektivet är det väl ok. Men jag kan ju tyvärr inte låta bli att bli besviken på hur SAS hanterar situationen som den nu är.

@PontusBC vill påminna dig och alla igen om vikten av att läsa och lära sig reglerna som finns med denna värld med tex. bonus bokningar med Star Alliance och Amex-lounger. Det verkar som att du inte har gjort din egen del när det gäller att hålla dig uppdaterad sedan du blev medlem, mycket av dom problem du verkar ha och haft är sånt som varit standard sen 2016 då du blev medlem.

Att anta saker utan att först ha korrekt information kan verkligen skapa problem,
finns massa forum med infon så att hitta rätt svar från verkligheten är inte så svårt.
Det är bättre att vara väl informerad och göra välgrundade beslut för att undvika eventuella komplikationer längs vägen.
Jag förstår att det kan vara frestande att luta sig på kundtjänsten för att lösa eventuella problem eller frågor.
Men tyvärr slutar det inte ofta väl, vilket många på BC kan vittna om. Lita INTE på kundtjänst!
Va proaktiv och gör eget arbete för att underlätta det hela för dig själv!
Det är viktigt att ta ansvar för sin egen kunskap och att vara aktiv i att hålla sig uppdaterad.

Vill man kunna ändra sin hemresa när man påbörjat sin resa så måste man boka hela resan i två delar,
En resa Tur och en resa Retur, med resp högre poängkostnad och flertal 241, så har det varit hela min tid.

Bristande kunskap hos kundtjänst på SAS är ett väl informerat och avhandlat ämne här på BC, det kan vi tycka vad vi vill om.
Något man borde snappat upp ganska snabbt under 7 år på BC.

Även som påpekat så är det ingen rättighet att få flyga i C på en bonusbiljett, många tycker att det ska vara det när det gäller bonusbiljetter men så är det inte.
Det finns biljetter i alla klasser till alla ställen, att hitta dom handlar om timing, tur och flexibilitet.

@PontusBC vill påminna dig och alla igen om vikten av att läsa och lära sig reglerna som finns med denna värld med tex. bonus bokningar med Star Alliance och Amex-lounger. Det verkar som att du inte har gjort din egen del när det gäller att hålla dig uppdaterad sedan du blev medlem, mycket av dom problem du verkar ha och haft är sånt som varit standard sen 2016 då du blev medlem.

Att anta saker utan att först ha korrekt information kan verkligen skapa problem,
finns massa forum med infon så att hitta rätt svar från verkligheten är inte så svårt.
Det är bättre att vara väl informerad och göra välgrundade beslut för att undvika eventuella komplikationer längs vägen.
Jag förstår att det kan vara frestande att luta sig på kundtjänsten för att lösa eventuella problem eller frågor.
Men tyvärr slutar det inte ofta väl, vilket många på BC kan vittna om. Lita INTE på kundtjänst!
Va proaktiv och gör eget arbete för att underlätta det hela för dig själv!
Det är viktigt att ta ansvar för sin egen kunskap och att vara aktiv i att hålla sig uppdaterad.

Vill man kunna ändra sin hemresa när man påbörjat sin resa så måste man boka hela resan i två delar,
En resa Tur och en resa Retur, med resp högre poängkostnad och flertal 241, så har det varit hela min tid.

Bristande kunskap hos kundtjänst på SAS är ett väl informerat och avhandlat ämne här på BC, det kan vi tycka vad vi vill om.
Något man borde snappat upp ganska snabbt under 7 år på BC.

Även som påpekat så är det ingen rättighet att få flyga i C på en bonusbiljett, många tycker att det ska vara det när det gäller bonusbiljetter men så är det inte.
Det finns biljetter i alla klasser till alla ställen, att hitta dom handlar om timing, tur och flexibilitet.
Men som du säkert också ser så har jag inte varit aktiv i många år här på BC även om man så här efteråt inser att man kunde ha lärt sig en hel del. Sedan att vara proaktiv och försöka ta reda på frågor som man inte trodde fanns eftersom jag redan visste, då i varje fall, att vi kunde boka om känns tyvärr inte som något jag brukar göra eller känner att jag ska behöva göra.
Vad det gäller loungen i Mexiko så var det inget jag hade räknat med utan mer att jag såg den när jag gick på toaletten och tänkte va bra att jag har ett Amex kort som jag dessutom betalar pengar för då måste jag väl få komma in där. Det fanns ingen som antytt eller skrivit någonstans att det skulle finnas lounge där eller att jag skulle ha access till den om så var fallet. Så vart jag bara förvånad men hade inga förväntningar.

Toppen