Senaste nytt

Status på SAS med poäng till Miles & More

Charlie D

Medlem
Jag har Diamond på SAS sedan införandet, men vill nu satsa på Senator status hos M&M istället pga. ändrat resemönster. Kan jag för en interkontinental flygning med Lufthansa i business använda min EuroBonus status som status ( komma in i Senator loungen etc.) men samla poängen till Miles&More? Hur hör jag i sådan fall det?
 

palmen

Moderator
Teoretiskt ja, i praktiken tveksamt.
De flesta bolagen tillåter inte det, poängen ska tjänas in till där man nyttjar förmåner.

I teorin kan dubbel fick ha olika FQTV och FQTR (eller vad nu sista bokstaven är).
 

Charlie D

Medlem
Teoretiskt ja, i praktiken tveksamt.
De flesta bolagen tillåter inte det, poängen ska tjänas in till där man nyttjar förmåner.

I teorin kan dubbel fick ha olika FQTV och FQTR (eller vad nu sista bokstaven är).
Hur gör man det då praktiskt i teorin?
 

Rickard_O

Medlem
Teoretiskt ja, i praktiken tveksamt.
De flesta bolagen tillåter inte det, poängen ska tjänas in till där man nyttjar förmåner.

I teorin kan dubbel fick ha olika FQTV och FQTR (eller vad nu sista bokstaven är).
Dom gånger jag inte fått in mitt FF-nummer på bokningen så visade en dam vid guldloungen hur man kommer in utan att ha det inlagt.
Scannade först mitt guldkort in till loungen för att sedan scanna mitt LH boardingpass

Borde inte detta funka för att sedan efterregistrera poängen?
Kanske inte funkar i Tyskland, men jag har lyckats på Arlanda iaf!
 

Tomas E

Medlem
Borde inte detta funka för att sedan efterregistrera poängen?
Kanske inte funkar i Tyskland, men jag har lyckats på Arlanda iaf!
Det går ju inte att efterregistrera poäng om de redan registrerats på ett annat program, bara om inget FFP registrerats på biljetten.
 

palmen

Moderator
Hur gör man det då praktiskt i teorin?
Hittar en kompetent person som vet vad skillnaden är när du är på flygplatsen som sedan är villig att göra detta. Ryktet säger att det är lättare att hitta en nål i en höstack dock.

Många bolag vill inte göra detta då det blir enbart en kostnad.
 

Hachans

Medlem
I teorin görbart som flera sagt, i praktiken kommer inte någon vaken anställd att gå med på detta då det skulle göra flygbolagets lojalitetsprogram helt meningslöst.
 

sweflyer

Medlem
Vill du göra detta är det enklaste nog att
-visa SAS Eurobonus vid incheckning och i loungen
-sedan gå lite tidigt till gate och be personalen där om att byta kort som är inlagt till LH M&M och få nytt boardingpass utskrivet
 

JacobGBG

Medlem
Vill du göra detta är det enklaste nog att
-visa SAS Eurobonus vid incheckning och i loungen
-sedan gå lite tidigt till gate och be personalen där om att byta kort som är inlagt till LH M&M och få nytt boardingpass utskrivet
Kan man ändra FFP nummer efter incheckning i appen månne? Annars så vore det ett sätt som eliminerar den mänskliga faktorn och således riskfritt.
 
Toppen