Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Vad händer om en svensk strejk som är satt att stoppa trafik över Öresund orsakar skador/dödsfall på personer i Köpenhamn pga att personal boende i Sverige inte kan ta sig till sitt vårdarbete?
Att det drabbar som jag skrev tidigare personal på Kastrup är klart som bor i Sverige.
Flight deck (dock i begränsad omfattning då de flesta kör bil över bron)
CC - de flesta som bor i Sverige kommer ha problem (och det är många som bor i Skåne)
Flygledare - Flera som bor i Sverige
En killgissning är runt 30% av Kastrup grundservice är boende i Skåne och tar tåget.
Så kan man börja gissa konsekvenserna.... :(

Vad händer om en svensk strejk som är satt att stoppa trafik över Öresund orsakar skador/dödsfall på personer i Köpenhamn pga att personal boende i Sverige inte kan ta sig till sitt vårdarbete?
Att det drabbar som jag skrev tidigare personal på Kastrup är klart som bor i Sverige.
Flight deck (dock i begränsad omfattning då de flesta kör bil över bron)
CC - de flesta som bor i Sverige kommer ha problem (och det är många som bor i Skåne)
Flygledare - Flera som bor i Sverige
En killgissning är runt 30% av Kastrup grundservice är boende i Skåne och tar tåget.
Så kan man börja gissa konsekvenserna.... :(
Kanske en dum fråga men om man är medveten om störningarna är det då ett giltigt skäl att utebli från sitt arbete? Frågan är inte bara riktad till @Ricci
Full förståelse för att det blir krångligt och/eller dyrt.

Kanske en dum fråga men om man är medveten om störningarna är det då ett giltigt skäl att utebli från sitt arbete? Frågan är inte bara riktad till @Ricci
Full förståelse för att det blir krångligt och/eller dyrt.
Också bra fråga, om taxi kostar runt 2000sek t/r per per dag och du kanske tjänar 1000sek per dag på ditt arbete så kommer du få problem inom kort.
Du kanske får ersättning om någon månad från Skånetrafiken..dvs om du råkar också hitta en taxi som får/kan köra över bron.
Edit: Om det skulle hända en tråkighet i Danmark (vilket jag verkligen inte hoppas) så bör svenska fackföreningens + Skånetrafikens ledare prövas i dansk domstol då de bedriver trafik i Danmark.

Last edited:
Jag hörde dessutom att lastbilschaufförer ska blockera vägar i Köpenhamn på Måndag (15 maj, 2023).
Det ryktet hörde jag också tidigare idag, men har bara hört det genom 1 pers som läst det på ett forum.
Synd att de skulle välja den dagen och inte en tidigare dag för sympatistrejk, då danska armen är på g hem från Skåne efter Aurora 23 övningar. :)

Också bra fråga, om taxi kostar runt 2000sek t/r per per dag och du kanske tjänar 1000sek per dag på ditt arbete så kommer du få problem inom kort.
Du kanske får ersättning om någon månad från Skånetrafiken..dvs om du råkar också hitta en taxi som får/kan köra över bron.
Edit: Om det skulle hända en tråkighet i Danmark (vilket jag verkligen inte hoppas) så bör svenska fackföreningens + Skånetrafikens ledare prövas i dansk domstol då de bedriver trafik i Danmark.
Jag förstår inte, vad är skillnaden om sjukhuset i Kristianstad saknar personal för att folk från Lund inte kan ta tåget dit?

Jag förstår inte, vad är skillnaden om sjukhuset i Kristianstad saknar personal för att folk från Lund inte kan ta tåget dit?
Stor skillnad, det går buss också i Skåne/Sverige
Stora problemet att det i princip inte gör det mellan Malmö/Köpenhamn, förutom någon buss om dagen med privat aktör.
Som sagt blir strejken av, kommer både flygtrafik runt Kastrup och även vård i Köpenhamn få ta del av dessa konsekvenser.

om taxi kostar runt 2000sek t/r per per dag och du kanske tjänar 1000sek per dag på ditt arbete så kommer du få problem inom kort.
Jag förstår problematiken men frågan kvarstår, är det ok att meddela sin arbetsgivare att man inte kommer till jobbet om 2 dagar för att en strejk pågår?
Om det skulle hända en tråkighet i Danmark (vilket jag verkligen inte hoppas) så bör svenska fackföreningens + Skånetrafikens ledare prövas i dansk domstol då de bedriver trafik i Danmark.
Nu är jag inte jurist eller har insyn i hur avtalet är skrivet mellan ”Danmark” och Skånetrafiken men varför svenska företag/fackföreningar som följer svensk lag ska ställas inför rätta i Danmark förstår jag inte? Kanske dansken som skrev på avtalet kan prövas i dansk domstol?

Stor skillnad, det går buss också i Skåne/Sverige
Stora problemet att det i princip inte gör det mellan Malmö/Köpenhamn, förutom någon buss om dagen med privat aktör.
Som sagt blir strejken av, kommer både flygtrafik runt Kastrup och även vård i Köpenhamn få ta del av dessa konsekvenser.
Det finns ju dock möjlighet att köra från Sverige till Köpenhamn, så förstår fortfarande inte skillnaden mellan att tågförarna nu skall strejka och att tex Skånetrafikens personal skulle strejka (dvs både tåg och buss inställda)?

Edit: Man kan ju också ta sig till Helsingborg med Pågatåg eller buss och sen färjan över till Helsingör och därifrån ta danskt tåg ner till Köpenhamn, så det är ju inte så att man gör det omöjligt att ta sig till Köpenhamn från Skåne.

Jag fick avslag på mitt senaste ersättningskrav för taxi. Enligt deras system fanns det ingen försening på min resa, trots att deras system skickade upprepade meddelande före avgången att all trafik stod still och skyltarna på stationen visade att alla tåg var stoppade.
De använder en robot för att hantera alla klagomål mm, så när "computer says no" är du rökt.

Jag brukar vara försiktig med att klaga på politiker och tjänstemän, men i fallet Skånetrafiken är det berättigat. Det är en lekstuga som hållit på i mer än 10 år och ofattbart att man låtit Skånetrafiken få monopol på Öresundsbron, det var illa nog som det var innan.

Ps Sj kör ett fåtal avgångar men får väl inte sälja bara bron (dubbelkollade nu och de säljer även Malmö-Kastrup, så den begränsningen gäller inte). Däremot kan man köpa Lund-Kastrup utan problem och ch gå på i malmö om man vill. Ett litet tips om någon känner att de måste skaffa en reserv biljett

Last edited:
Toppen