En sista flygning med Ethiopian Airlines business class Stockholm-Rom

21. Jun 2012
by Jacob

Det har gått ett år sedan jag skrev mitt första reportage om Ethiopian Airlines. Då undrade folk vad jag överhuvudtaget gav mig in på och om jag skulle komma fram med livet i behåll. Tänk så fel de kunde ha. Mycket har hänt sedan dess, flera medlemmar har testat Ethiopian, flygbolaget har gått med i Star Alliance och linjen till Addis Abeba har blivit så framgångsrik att man nu väljer att flyga direkt till Afrika utan mellanlandning. Jag bokade in mig på en av de sista flygningarna Stockholm-Rom för en sista chans att testa detta guldkorn inom Europa.

Text och bilder: Jacob Molin

Incheckning på Arlanda och besök i SAS loungen

Biljetten bokades precis som förra gången på Ethiopian Airlines webbsida till det överkomliga priset 2600 kronor inklusive skatter i betald business class Stockholm-Rom. En bättre deal inom Europa får man leta efter med tanke på vad man får för pengarna. Incheckningen för Ethiopian Airlines hade precis öppnat när jag anlände till Arlanda strax före klockan 18. Det fanns fyra diskar öppna i den gamla avgångshallen i terminal 5, tre för economy class och en för business class.När jag flög Ethiopian våren 2011 skötte Menzies markformaliteterna, nu var det istället SAS som tagit över. Kanske inte så förvånande då Ethiopian gått med i Star Alliance.

Jag ställde mig i business kön men blev snabbt framvinkad till economy disken bredvid. Incheckningsupplevelsen hade onekligen förbättringspotential. Den medelålders kvinnan vid disken var helt inställd på att bråka med Afrika-resenärer med på tok för mycket bagage att checka in, inte att bemöta en business class resenär med handbagage på ett korrekt sätt. Det blev ett kyligt välkomnande, den enda fråga jag överhuvudtaget fick var om jag hade något bagage att checka in innan hon under tystnad knappade fram ett boarding kort. Jag noterade direkt att mitt Eurobonus inte var inlagt och bad henne korrigera detta. Hon påstod att det inte gick. Jag ifrågasatte förstås detta, orimligheten i att en SAS agent inte skulle kunna knappa in ett SAS kort i SAS eget incheckningssystem. Hon kom då med förklaringen att det kanske var för att man inte tjänar poäng på Ethiopian. Jag upplyste henne vänligt om att Ethiopian är med i Star Alliance och att flygningen garanterat ger poäng. Då blev hon tyst men höll till slut fast vid att det i alla fall inte gick att lägga in och att jag i så fall fick efterregistrera poängen. Det var uppenbart ingen mening att argumentera med henne.

Jag använde fast track kön vid säkerhetskontrollen och rörde mig mot loungen. Med Ethiopian Airlines i Star Alliance kunde jag använda SAS loungen denna gång, en klar förbättring mot tidigare då Ethiopian använde Menzies loungen. En leende kvinna välkomnade mig vid receptionen. Jag uppmärksammade henne på att mitt Eurobonusnummer inte verkade vara inlagt och frågade om hon kunde hjälpa mig med detta, ett "självklart" fick jag till svar. Jag hade också noterat att min förbokade fönsterplats bytts ut mot en gångplats och även detta hjälpte hon mig med. Tänk vad en positiv attityd kan göra mycket, det tog inte mer än en minut att få allt detta fixat. Poängen fanns på mitt konto en dryg vecka senare.

Scandinavian loungen var knappt halvfull och antal besökare minskade ytterligare under den påföljande timmen. Lugnt och skönt besök. I buffén fanns lax och potatissallad samt bröd och sallad. Med middag först efter klockan 21 var det gott att få något i magen.

Ombordstigning

Trots att flygplanet skulle göra ett stopp i Rom var det gate 20 som användes i non-Schengen området längst ut i B-piren. Det innebar att även vi som bara skulle till Rom fick passera passkontroll vilket man normalt inte behöver när man reser mellan två Schengen länder.

Det var mycket folk vid gaten och dessutom många resenärer med färgglada kläder, flyget såg ut att få en god beläggning. Ombordstigningen påbörjades 25 minuter före avgång och gjordes per sektion, men som business class passagerare var det bara att gå ombord. Dörr 2L användes där en vänlig flygvärdinna välkomnade mig ombord. Efter en kontroll av mitt boarding kort blev det en vänstersväng för att komma till business class kabinen längst fram där ytterligare en flygvärdinna tog emot och visade mig till min plats 03L.

Min jacka togs och kort därefter var hon tillbaka och frågade om jag ville ha något att dricka, det fick givetvis bli ett glas bubbel. Jag kunde höra flaskan öppnas i galleyt innan hon var tillbaka och elegant hällde upp champagnen på en liten bricka framför min plats. Stiligt. Jag blev även erbjuden svenska och engelska tidningar samt ett litet utbud av magasin.

Det såg länge ut som jag skulle bli den enda passageraren i business class men med bara några minuter kvar till avgång dök ytterligare en man upp och satte sig i 03A på andra sidan mittgången. Men trots det rådde det knappast någon brist på utrymme och uppmärksamhet med två passagerare på fyra rader serverade av två flygvärdinnor.

Stockholm/Arlanda-Rom/Fiumicino, flyg ET 703 med Ethiopian Airlines

Avgång: 21:00 Ankomst: 00:01 Flygplan: Boeing 757 Klass: Cloud Nine (Business Class) Sittplats: 03L Punktlig pushback klockan 21 medan en säkerhetsvideo visades på skärmarna på engelska och amhariska som är Etiopiens officiella språk. Amhariska påminner lite om arabiska när man hör det. Dessutom används ett annorlunda skriftspråk som kallas ge'ez.

Kaptenen välkomnade oss ombord och meddelade en beräknad flygtid på två timmar och 55 minuter till Rom. Efter några minuter lyfte vi från bana 19R och fick en vacker vy över Mälaren innan vi satte kurs mot Italien.

Menyn

Till skillnad från min förra flygning med Ethiopian fick jag denna gång en meny som innehöll middagsserveringen Stockholm-Rom och frukostserveringen Rom-Addis Abeba. Den innehöll dessutom en beskrivning av vad som fanns att dricka ombord.

Här är middagsmenyn till Rom:

wrote:

Dinner

Fresh seasonal salad

To start

Shrimp salad & chili smoked salmon

To continue

Chicken fillet with rice & bell pepper sauce Steamed hoki with potato pure & mustard sauce Tournedos with potato gratin & red wine sauce

To finish

French chocolate cake Petit fours Fresh seasonal fruits International cheese selection with crackers Tea and coffee selection

I drinklistan fanns ett bra utbud av öl, vin, champagne, aperitifs, starkhaltiga drycker samt alkoholfria alternativ. Till vinerna fanns även en kort beskrivning om deras ursprung och karaktär. Här är den kompletta drinklistan på flygningen.

wrote:

Bar Service

Aperitifs

Campari, Chivas Regal, Johnny Walker Black Label, White Martini, Red Martini, Rum, Bacardi, Gin, Vodka A selection of beers: St. George, Heineken, Carlsberg

A selection of fruit juices and soft drinks

Liqueurs

Sandeman Porto, Benedictine, Baileys, Cointreau, Drambuie, Remy Martin VSOP, Tia Maria

Champagne and Wine

Barton & Guestier Châteauneuf du Pape, France Boschendal Lanoy Cabernet Sauvignon, Merlot, South Africa Barton & Guestier Chablis, France Jacquart Brut Mosaïque

Väl uppe i luften var flygvärdinnan tillbaka och tog middagsbeställning samt en första drinkbeställning. Jag bad att få ytterligare ett glas champagne som även denna gång elegant hälldes upp på en silverbricka framför min plats. Jacquart är väl ingen favoritsort för min del men gick ner ändå utan större problem.

Middag

En vit duk lades på bordet och därefter delades måltidsbrickan ut. På brickan fanns en skål med grönsallad samt förrätten som var räksallad med lax. Flygvärdinnan erbjöd även flera sorters bröd från en korg samt påfyllning av champagneglaset.

Det fanns tre val av huvudrätt, det mesta lät tilltalande men jag valde slutligen tournedos med potatisgratäng och rödvinssås. Jag bad även att få ett glas rödvin att dricka till maten och valde det sydafrikanska vinet som jag dessutom fick provsmaka medan flygvärdinnan höll upp flaskan innan hon slutligen hällde upp glaset. Mycket elegant. Både huvudrätten och vinet smakade bra och var en utmärkt kombination.

Bordet plockades av och magen fick en chans att andas ut innan det var dags för desserten där Ethiopian imponerade på förra flygningen. Om jag imponerades förra gången var det inget mot denna flygning, trots att vi bara var två passagerare i business class hade flygvärdinnan förberett en full dessertvagn. Där fanns olika ostar med kex och grönsaker, en skål med färsk frukt, desserter, skålar med vindruvor och chokladpraliner. Dessutom serverades portvin.

Jag bad flygvärdinnan att plocka ihop en osttallrik med de fyra olika sorter de hade samt bad att få testa desserten som var en fransk chokladtårta med jordgubbsås, förödande god.

Slutligen erbjöds kaffe och te, jag beställde en kopp svart kaffe för att piggna till. Eftersom kvällen redan varit så pass onyttig fick det även bli chokladpraliner till kaffet.

Det var samma chokladpraliner på denna flygning som jag fick på min förra resa med Ethiopian, två med marsipan och en med nougatkräm, de var lika utsökta denna gång.

Ännu en gång levererade Ethiopian Airlines en alldeles förträfflig middag med god mat och dryck och en trevlig och uppmärksam service. Det fanns inte mycket att klaga gå.

Kabin och stol

Ethiopian Airlines använder Boeing 757-200 på linjen Stockholm-Rom-Addis Abeba och kommer fortsätta göra det även efter stoppet i Rom plockats bort.

På deras Boeing 757 finns fyra rader Cloud Nine (business class) i en 2-2 konfiguration vilket innebär 16 stolar totalt. Business class stolen är en äldre recliner modell med pneumatiska stolskontroller men trots den äldre funktionaliteten är stolen bekväm och behaglig att sitta i. Givetvis får stolen större betydelse desto längre man åker och är det dessutom en nattflygning lär komforten bli ännu viktigare om man behöver få sova ordentligt. Men för en flygning Stockholm-Rom på tre timmar får stolen inget annat än fullt godkänt, det är inte många linjer inom Europa där man kan få sitta i en riktig business class stol.

Ethiopian har fyra olika versioner av sin Boeing 757, alla har samma antal stolar i business class men benutrymmet varierar mellan versionerna och ligger på antingen 54, 57 eller 60 tum. Det är dock i samtliga fall ett benutrymme väl i linje med branschstandarden för internationell business class.

Det enda som saknades ombord var ett ordentligt underhållningssystem. Även i business class fick vi förlita oss på vad som visades på skärmarna i taket, någon amerikansk långfilm och någon TV-serie. Inte heller några individuella mediaspelare erbjöds i business class, dock fanns det ett antal musikkanaler man kunde lyssna på. I stolsfickan fanns en folder som innehöll Cloud Nine brevpapper och kuvert samt givetvis Ethiopians flygmagasin.

Resten av flygningen flöt på utan dramatik. Jag fällde tillbaka min stol, tittade på några TV-serier via datorn och flygvärdinnorna passerade ett flertal gånger för att fylla på vatten och erbjuda annat att dricka. Efter måltidsserveringen släcktes ljuset i kabinen då många som skulle vidare till Afrika ville få lite sömn. Flygvärdinnan var vänlig nog att personligen meddela mig detta innan hon släckte ner och upplyste om att jag kunde använda läslampan vid stolen.

Runt 23.40 påbörjade vi inflygningen mot Rom. Jag fick tillbaka min jacka och kabinen förberedes för landning. I Rom skulle det bli byte av kabinbesättning men de som skulle resa vidare till Addis Abeba kunde stanna kvar ombord. Vid midnatt tog vi slutligen mark på Fiumicino flygplatsen, ganska exakt på minuten enligt tidtabell. Den trevliga flygningen med Ethiopian hade dessvärre kommit till sitt slut och bara fem dagar senare skulle stoppet i Rom plockas bort och därmed alla framtida möjligheter att ännu en gång få uppleva en ordentlig business class produkt på detta sätt inom Europa. Lite tråkigt, även om det förstås är kul för Ethiopian att linjen blivit framgångsrik.

Flygplanet parkerade i satellitterminalen som används mestadels för långdistansflyg, för att komma in till huvudbyggnaden i terminal 3 fick man åka ett förarlöst tåg. Precis som på Arlanda behövde vi passera passkontroll i Rom trots att vi rest mellan två Schengen länder. Det var förvånansvärt många som gick av, jag skulle instinktivt gissa på ett 50-tal passagerare. Flera var dessutom affärsmän, de hade väl också upptäckt den smidiga kvällsförbindelsen i kombination med bra service och möjlighet att tjäna poäng i Star Alliance. Tyvärr avslutades kvällen med en taxichaufför som gjorde sitt yttersta för att ta lite för mycket betalt från flygplatsen, det är tur att man har lite koll på italienskan. Men det är en annan historia.

Sammanfattning

Ytterligare en trevlig upplevelse med Ethiopian Airlines, förväntningarna var högt ställda men inte heller denna gång gjorde de mig besviken. Tvärtom var det flera saker som faktiskt blivit bättre som att de introducerat meny och drinklista ombord samt den imponerande dessertvagnen som gjorts i ordning, små detaljer som förhöjer upplevelsen. Servicen var mycket bra likaså mat och dryck. Kabinpersonalen pratade bra engelska och eventuella kommunikationssvårigheter berodde nog snarare på buller i kabinen än på språksvårigheter. Nu får vi bara hoppas att linjen Stockholm-Addis Abeba blir så framgångsrik att man uppgraderar till ett nyare flygplan.