Senaste nytt

Vem har fel, jag eller SAS?

chomsky

Medlem
Bakgrund: Jag bokade en 2-4-1 Star Alliance (per telefon) för tre resenärer. Jag fick tre olika utkast för att kontrollera att namnen skulle stämma, och godkände det tredje varefter bokningen bekräftades och biljetten utfärdades. Jag får en bokningsbekräftelse som är korrekt. På utresan, inför tredje benet nekas ena resenären incheckning (får inget boardingkort) då efternamnet inte matchar med passet. Namnet i SAS bokningsbekräftelse är alltså korrekt, likaså hos Lufthansa som flög andra benet. TK har fått fel uppgifter och jag blir tvungen att köpa en ny biljett över disk på IST för att resan skall kunna fortsätta.

TK menar att SAS äger biljetten och att ansvaret ligger där (jag instämmer). SAS customer care avsäger sig allt ansvar, menar att eftersom det har gått flera månader sedan bokningen utfördes är det mitt ansvar att kontrollerat att korrekta uppgifter har nått alla flygbolag. Jag hävdar att eftersom det är tal om en bokning, det gjordes av samma agent och det rör sig om en biljett så bör samma uppgifter ha nått alla alliansbolag och att detta inte ska ha hänt. Jag har godkänt uppgifterna i den itinerary som jag har fått, det bör vara tillräckligt. Kan jag eskalera ärendet vidare? Jag har varit i kontakt med AXA som inte vill lägga sig i. Det rör sig om en kostnad om ca 20 000.
 

mha321

Medlem
Vad är det för typ av skillnad i på namnet som de hävdar? Det låter ju osannolikt att de skulle sitta och skriva in saker manuellt i olika system så det måste väl vara något maskinellt. Men jag gissar att det inte bara är en vanlig A va AE?
 
Vad står det på biljetterna som du också bör ha fått efter bokning?
"...Jag fick tre olika utkast för att kontrollera att namnen skulle stämma, och godkände det tredje varefter bokningen bekräftades och biljetten utfärdades. Jag får en bokningsbekräftelse som är korrekt."

Enligt det så verkar som att överföring mellan SAS och TK gått fel, så nån av dom borde ha ansvaret
 

henke12

Medlem
Vad står det för namn i passet?
Vad står det för namn på etkt?
Vad står det för namn på bokningsbekräftelsen?
Vad står det för namn på boardingkorten?

Adam Bertil Ceasarsson är ett bra namn om du inte vill outa ditt eget namn :)
 

palmen

Moderator
Vad blev namnet på den biljett ni inte fick åka på?
Turkish har annat bokningssystem jämfört med sas så teoretiskt skulle något kunna gå fel där, men det låter osannolikt då det hörs tusentals sådana bokningar varje dag i världen mellan olika bokningssystem.
 

chomsky

Medlem
Vad står det på biljetterna som du också bör ha fått efter bokning?
Bokningsbekräftelsen och biljetten har korrekta uppgifter - precis som jag godkände. På LH:s boardingkort står det rätt namn. Det är bara TK som avviker med en separat bokningsreferens och andra uppgifter för just den resenären
Vad är det för typ av skillnad i på namnet som de hävdar? Det låter ju osannolikt att de skulle sitta och skriva in saker manuellt i olika system så det måste väl vara något maskinellt. Men jag gissar att det inte bara är en vanlig A va AE?

Vad står det för namn i passet?
Vad står det för namn på etkt?
Vad står det för namn på bokningsbekräftelsen?
Vad står det för namn på boardingkorten?

Adam Bertil Ceasarsson är ett bra namn om du inte vill outa ditt eget namn :)
Om vi föreställer oss att namnet i passet är Adam Bertil Ceasarsson De La Gardie; så hade agenten initialt svårt att lägga in det i bokningen. Så i det första bokningsförslaget lägger SAS-agenten in "Adam Bertil CGardie". Det var ett orimligt och oacceptabelt förslag, jag sa ifrån och bad henne revidera tills vi kom fram till det fullständiga korrekta namnet. Det namnet som finns i passet är det som står på biljetten, i bekräftelsen och LH:s boardingkort. Alltså överallt förutom just i TK:s system. Vid disken på IST printar han ett utdrag där det står just "Adam Bertil CGardie" och i princip "computer says no". Ny biljett eller no-show. Efter att många trötta turkar har gjort det de anser att de kan och inte allt för lång tid kvar till boarding drar jag fram kreditkortet och köper en ny biljett (som dessutom tvunget hamnar i ekonomi, även om jag vet att det kommer finnas en tom stol i den slutsålda businesskabinen på det 15h långa flyget.
 
Bokningsbekräftelsen och biljetten har korrekta uppgifter - precis som jag godkände. På LH:s boardingkort står det rätt namn. Det är bara TK som avviker med en separat bokningsreferens och andra uppgifter för just den resenären



Om vi föreställer oss att namnet i passet är Adam Bertil Ceasarsson De La Gardie; så hade agenten initialt svårt att lägga in det i bokningen. Så i det första bokningsförslaget lägger SAS-agenten in "Adam Bertil CGardie". Det var ett orimligt och oacceptabelt förslag, jag sa ifrån och bad henne revidera tills vi kom fram till det fullständiga korrekta namnet. Det namnet som finns i passet är det som står på biljetten, i bekräftelsen och LH:s boardingkort. Alltså överallt förutom just i TK:s system. Vid disken på IST printar han ett utdrag där det står just "Adam Bertil CGardie" och i princip "computer says no". Ny biljett eller no-show. Efter att många trötta turkar har gjort det de anser att de kan och inte allt för lång tid kvar till boarding drar jag fram kreditkortet och köper en ny biljett (som dessutom tvunget hamnar i ekonomi, även om jag vet att det kommer finnas en tom stol i den slutsålda businesskabinen på det 15h långa flyget.
Jag tycker att det är uppenabrt att detta faller på SAS. Du som konsument kan inte förväntas ha gjort mer än du har gjort. Jag tror dock att du får gå via ARN för att få SAS att betala ut. Alldeles för komplicerat ärende och för högt belopp för att kundtjänst ska ta beslut och betala ut det över en mejlkonversation (tror jag).
 
Last edited:

airac

Medlem
Håller med, om biljetten (inte samma som bokningsbekräftelse) som du fick av SAS var rätt, då kan SAS inte skylla dig. Hur ska du har möjlighet att upptäcka felet om SAS inte har lämnat ifrån sig information med felet i. Om du inte redan har det, ge dem en chans och några få veckor att svara skriftligt eller dra direkt till ARN/tingsrätten.
 
Toppen