Bakgrund: Jag bokade en 2-4-1 Star Alliance (per telefon) för tre resenärer. Jag fick tre olika utkast för att kontrollera att namnen skulle stämma, och godkände det tredje varefter bokningen bekräftades och biljetten utfärdades. Jag får en bokningsbekräftelse som är korrekt. På utresan, inför tredje benet nekas ena resenären incheckning (får inget boardingkort) då efternamnet inte matchar med passet. Namnet i SAS bokningsbekräftelse är alltså korrekt, likaså hos Lufthansa som flög andra benet. TK har fått fel uppgifter och jag blir tvungen att köpa en ny biljett över disk på IST för att resan skall kunna fortsätta.
TK menar att SAS äger biljetten och att ansvaret ligger där (jag instämmer). SAS customer care avsäger sig allt ansvar, menar att eftersom det har gått flera månader sedan bokningen utfördes är det mitt ansvar att kontrollerat att korrekta uppgifter har nått alla flygbolag. Jag hävdar att eftersom det är tal om en bokning, det gjordes av samma agent och det rör sig om en biljett så bör samma uppgifter ha nått alla alliansbolag och att detta inte ska ha hänt. Jag har godkänt uppgifterna i den itinerary som jag har fått, det bör vara tillräckligt. Kan jag eskalera ärendet vidare? Jag har varit i kontakt med AXA som inte vill lägga sig i. Det rör sig om en kostnad om ca 20 000.
TK menar att SAS äger biljetten och att ansvaret ligger där (jag instämmer). SAS customer care avsäger sig allt ansvar, menar att eftersom det har gått flera månader sedan bokningen utfördes är det mitt ansvar att kontrollerat att korrekta uppgifter har nått alla flygbolag. Jag hävdar att eftersom det är tal om en bokning, det gjordes av samma agent och det rör sig om en biljett så bör samma uppgifter ha nått alla alliansbolag och att detta inte ska ha hänt. Jag har godkänt uppgifterna i den itinerary som jag har fått, det bör vara tillräckligt. Kan jag eskalera ärendet vidare? Jag har varit i kontakt med AXA som inte vill lägga sig i. Det rör sig om en kostnad om ca 20 000.