Senaste nytt

Vegmat + snacks i SAS Plus till USA från Skandinavien?

Lukas S

Medlem
Damen o jag åker till Miami i SAS Plus nu vid nyår. Inte åkt Plus long haul på länge och har lite dålig koll på maten. Två snabba frågor:

1) Har någon koll på vilka de två alternativen för varmrätt är just nu på resor från Skandinavien? Brukar väl vara kyckling eller pasta/fisk? Damen min är vegetarian (men äter fisk) och vill gärna undvika specialmat eftersom den, enligt henne, brukar vara "helt oätlig" på SAS. Men om det mot förmodan är val mellan två kötträtter får vi väl beställa specialmat nu...

2) Vilka snacks ingår? Tänkte köpa med en smärre buffé men det kanske inte behövs? När jag åkt Plus till USA förut (främst för några år sedan) har jag aldrig frågat/beställt något men vill minnas att de brukade komma med en glass eller något halvvägs genom flighten. Jag har haft turen att bara åka business de senaste åren o brukar bli hungrig även med de lite större portionerna där plus buffén och vill gärna undvika att sitta med kurrande mage hela resan till Miami, hehe.

Stort tack på förhand och god jul! :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
1. När jag flög Stockholm->Los Angeles i SAS Plus i fjol, val av varmrätter var mellan kyckling och fisk.

2. Jag har inte beställt någon snacks på den flighten därför kan jag ej svara på frågan.
 

RB7

Medlem
Kan intyga att veg-maten var oätlig SAS OSL-EWR i november. Tipset jag fick av personalen var att beställa Veg-asian style nästa gång...

Ingen koll på snacks.
 

fcx

Medlem
Det är lite lotteri på maten. I Plus får man välja på två rätter, varav den ena är samma som i minus. Av erfarenhet så är den rätten oftast kyckling eller nöt (eftersom det passar ganska många med specialkost). Den andra rätten är något som kompletterar, så ofta fisk eller fläsk. Så, sannolikheten att kunna välja fisk i plus är väl ungefär 50% med det resonemanget. Är det viktigt att få mat som man kan äta så bär man beställa.

Snacksmenyn i plus är samma som snacksmenyn inom Norden. Som gratis snacks brukar det minst ingå chips och choklad, ibland hela menyn.
 
Senast jag flög i PLUS (EWR-CPH den 17/12 I år) kunde man välja mellan kyckling och fisk. Jag flyger sällan PLUS men vid de få tillfällen som det hänt så har det alltid varit en kötträtt eller fisk att välja mellan. Jag beställer dock alltid specialmat och senaste resan fick jag en mycket god vegetarisk pastarätt.

När det gäller snacks så brukar SAS vid flygningar västerut alltid servera en smörgås när man kommit ungefär halvvägs (både i PLUS och GO). Annat bjudsnacks i PLUS har jag dålig koll på då jag sov mig igenom det mesta av flygningen mellan EWR-CPH. För 9 månader sedan var man dock väldigt generösa med både allehanda gottis och glass. Ryktet säger dock att detta har ändrats, till det sämre. :(
 

Lukas S

Medlem
Tusen tack för alla bra svar!

Är det någon som åkt ut från Skandinavien den senaste tiden? Om fisk är ett av alternativen blir damen mer än nöjd.
 

Jonas C

Medlem
Fick detta serverat på min senaste New York resa med SAS i början av månaden. Utresan skedde i Go och hemresan i Plus. Kyckling med pumpamos och någon slags brun sås. Efterrätten var en toffee crumble som tyvärr var en laktosbomb av det värsta slaget.

På hemresan serverades lax med potatis. Laxen smakade som sill och var väldigt mager. Misstänker att det var lax från Alaska. En god rätt om än aningen för söt i smaken. Populär bland Norrmännen då den tog slut väldigt fort.

IMG_4356.JPG IMG_4361.JPG IMG_4407.JPG IMG_4411.JPG
 

Berglund

Medlem
Jag som är guldmedlem, flög till Los Angeles i Plus förra månaden. Då bjöd de på dricka, choklad och annat valfritt smått snacks från vagnen men chipsen ville de ha 25 kronor för! När jag sträckte fram mitt SAS Eurobonusmastercard som är färgat som ett guldkort, ja då blev det gratis!
 
Jag som är guldmedlem, flög till Los Angeles i Plus förra månaden. Då bjöd de på dricka, choklad och annat valfritt smått snacks från vagnen men chipsen ville de ha 25 kronor för! När jag sträckte fram mitt SAS Eurobonusmastercard som är färgat som ett guldkort, ja då blev det gratis!
Märkligt. I plus ska ju allt ingå.
 
Toppen