Senaste nytt

Vad ska man med EuroBonus Retro till?

perhall

Medlem
På senare tid har jag haft tre ärenden med EB Retro, där man ska kunna få hjälp att få EuroBonus-poäng.
1. Inga EB-poäng med Austrian. Enligt EB Retro så får man inga, men bokningsklassen och chart på sas.se säger att jag ska få poäng.
2. Inga EB-poäng pga. ombokning till Air France vid strejken, fortfarande inte fått poäng (7 veckor sen)
3. Ombokad från SAS till BRA pga inställd flight. EB Retro svarar att BRA inte har något avtal med SAS så jag får inga poäng. Jag har ju bokat en SAS Plus-resa och förväntar mig 937 poäng MMX-ARN. Att SAS sen ställer in flighten bör ju inte drabba min poänginsamling?

Slutsatsen är att EB Retro aldrig hjälper till. Deras uppdrag verkar vara att betala ut så få poäng som möjligt och helst inte alls.

Har jag fel?

Per
 
På senare tid har jag haft tre ärenden med EB Retro, där man ska kunna få hjälp att få EuroBonus-poäng.
1. Inga EB-poäng med Austrian. Enligt EB Retro så får man inga, men bokningsklassen och chart på sas.se säger att jag ska få poäng.
2. Inga EB-poäng pga. ombokning till Air France vid strejken, fortfarande inte fått poäng (7 veckor sen)
3. Ombokad från SAS till BRA pga inställd flight. EB Retro svarar att BRA inte har något avtal med SAS så jag får inga poäng. Jag har ju bokat en SAS Plus-resa och förväntar mig 937 poäng MMX-ARN. Att SAS sen ställer in flighten bör ju inte drabba min poänginsamling?

Slutsatsen är att EB Retro aldrig hjälper till. Deras uppdrag verkar vara att betala ut så få poäng som möjligt och helst inte alls.

Har jag fel?

Per
Ja, på senare år har de blivit väldigt ohjälpsamma mot vad de var tidigare. Efter två, tre mail brukar man dock få dem att sända över poängen.
 

perhall

Medlem
Verkar ju uppenbart att de fått i uppdrag att betala ut så få poäng som möjligt. Jag uppger bokningsnummer, biljettnummer, vad som har hänt, inställd flight, hur många poäng jag borde få... de svarar något flummigt och bortförklarande... som att de är en vilsen konsumentvägledare i Ulricehamn som får en fråga om att köpa från en nätbutik i Singapore...
 
Och när de svarar något i stil med att "according to the airline you were not taking this flight" - trots att man skickat kopia på ett *stämplat* boardingkort!
 

Jönsson

Medlem
Har inte haft några problem. Men precis som @FF#1 så har jag också varit fånigt övertydlig och lagt fram det som att jag har fullständigt koll på regelverket. Vilket jag egentligen inte har, men jag har i alla fall snappat upp lite på BC. ;)
 

perhall

Medlem
Fick just följande från SAS, de verkar inte direkt förvånade över att EB Retro inte ger rätt svar...:

Tack för ditt mail.

Jag beklagar att ebretro ej har registrerat din resa den 19. Juni MMX-ARN.

Jag har nu gjort en efterregistrering och poäng och en kvalificerad flygning skall nu vara registrerad på ditt EuroBonus konto.

Det vill synas direkt du loggar in.

Ha en bra dag.

Med vänlig hälsning
 
Toppen