Senaste nytt

Vad har hänt med SAS prissättning för Hong Kong?

RobHK

Medlem
Jag flyger mycket mellan HKG och ARN och har rätt bra koll på prissättning över året osv. Nu när SAS flyttat sin linje till CPH verkar dock något mycket konstigt skett med prissättningen, speciellt i SAS Plus.

Tittar på en resa i februari 2019 ifrån HKG till ARN (via CPH) och priserna är helt galet höga på många datum. T.ex utresa HKG tis 12:e februari, tillbaka mån 25:e feb.

Utresan kostar 10k SEK i Plus, hemresan har inte ens några Economy säten kvar och kostar 26k i Plus, alltså 36k för Plus tur&retur. Man kan ju få ner priset till 30k om man åker Economy på utvägen.

Vad är det som har hänt egentligen? Finnair indikerar inget annat än helt normala priser för perioden, cirka 5-6000 SEK för en t&r i Economy.
 

NotRyan

Medlem
Hur är kabinfaktorn? Pluskabinen har ju minskat drastiskt i.o.m. att dom flyttade linjen till CPH och satte in en A340.

Du säger att det inte ens finns några säten kvar i minus, då har du svaret där. Det finns väl inget företag som tar mindre betalt än dom kan och är det nästan fullt så brukar det betyda höga priser.
 

RobHK

Medlem
Hur är kabinfaktorn? Pluskabinen har ju minskat drastiskt i.o.m. att dom flyttade linjen till CPH och satte in en A340.

Du säger att det inte ens finns några säten kvar i minus, då har du svaret där. Det finns väl inget företag som tar mindre betalt än dom kan och är det nästan fullt så brukar det betyda höga priser.

Hur fasen kan det va smockfullt på flera datum månader i föreväg? HKG - CPH flighten är inte full, men det verkar vara något konstigt i söknigen på Feb 25e, då det finns flighter HKG - CPH för 3000 SEK i ekonomi och det finns flyg mellan ARN - CPH också. Mycket skumt, luktar (SK)IT problem..
 

fcx

Medlem
Hur fasen kan det va smockfullt på flera datum månader i föreväg? HKG - CPH flighten är inte full, men det verkar vara något konstigt i söknigen på Feb 25e, då det finns flighter HKG - CPH för 3000 SEK i ekonomi och det finns flyg mellan ARN - CPH också. Mycket skumt, luktar (SK)IT problem..

Kanske fullt på anslutningsflyget? Du måste ha samma bokningsklass på alla segment, så hög bokningsklass på anslutningen drar upp priset på långa benet också.
 

Gnopps

Medlem
Kanske fullt på anslutningsflyget? Du måste ha samma bokningsklass på alla segment, så hög bokningsklass på anslutningen drar upp priset på långa benet också.
Man skulle kunna tro att det fungerar så (och så var det för ett antal år sedan också), men det är faktiskt tvärtom. Långflygens bokningsläge har högre prioritet än anslutningsflygen. Se exempel nedan:

HAM-CPH har endast E och V bokningsklasser lediga i ekonomiklass:
upload_2018-11-28_14-6-1.png


CPH-HKG har E, M, H, Q och V tillgängliga i ekonomiklass:
upload_2018-11-28_14-7-5.png


HAM-CPH-HKG ger ännu bättre tillgänglighet i ekonomiklass (ända ner till W + O):
upload_2018-11-28_14-10-14.png


Detta är en kombination av gifta segment och intäktsoptimering.
 

Attachments

  • upload_2018-11-28_14-7-2.png
    upload_2018-11-28_14-7-2.png
    16,7 KB · Visningar: 119
  • upload_2018-11-28_14-8-2.png
    upload_2018-11-28_14-8-2.png
    11,3 KB · Visningar: 110

palmen

Moderator
Hur fasen kan det va smockfullt på flera datum månader i föreväg? HKG - CPH flighten är inte full, men det verkar vara något konstigt i söknigen på Feb 25e, då det finns flighter HKG - CPH för 3000 SEK i ekonomi och det finns flyg mellan ARN - CPH också. Mycket skumt, luktar (SK)IT problem..
Det låter som att du träffar veckorna för sportlov. Många vill åka till Hong Kong då när sportlovet börjar, men få vill åka där ifrån med tanke på att lovet precis börjat. Sportloven i Sverige är väl vecka 8-10 och då går generellt alla dessa priser upp rätt rejält om man inte bokar väldigt lång tid i förväg.
 
Toppen