Senaste nytt

Vad göra om kvällarna bortresta i tjänst ?

bossefin

Medlem
I början kände jag mig inte bekväm med att sitta ensam på restauranger och äta. Numer tycker jag det är rätt skönt. Brukar bli en del jobb men tar också alltid med någon bok eller köper ett gäng historietidningar. Om rummet har bad så blir det något långbad, sippar på ett glas gott något och läser/slumrar.
 

Winquman

Medlem
Jag brukar försöka lära känna staden jag är i genom att vandra runt i den en sväng om möjligt. Sedan beror det på humör; på mitt typiskt asociala humör sitter jag gärna på rummet med en dator och take-away mat. Annars tycker jag att det är en utmärkt möjlighet att testa restauranger på orten. Äta ute själv har jag inga större problem med, brukar bära omkring på något att läsa (eller en telefon att läsa på).
 

niksal

Medlem
Kan bara hålla med att det blir oftast en hel massa jobbande på kvällarna. Snabb matbit och kanske en öl i hotellbaren. Resedagen är man ofta trött så man jobbar till en 19-20, äter och så är det gonatt. Är oftast bara en natt på plats, så nästa dag är det senast 8 på jobb så man kan lämna kontoret 17-18 och hinna till ett flyg hem. Om jag är två nätter på plats så kan det hända att andra kvällen kam användas till motion eller att lite se sig omkring i stan. Har gjort detta 8 år nu men tycker inte jag kan en enda stad jag rest till.
 

Homer

Medlem
Brukar bli jobb, jobb och mer jobb. Inte helt ovanligt att somna med datorn i knät i sängen.

Ja, det är lyxproblem om man inte vet vad man ska göra på kvällarna när man är bortrest i tjänsten.
Sällan kommer jag tillbaka till rummet före kl. 22. (förutom för att byta om kläder)
Sedan får jag skriva rapporter, gå genom mail och svara. Det kan lätt att bli kl. 1 utan att ha något kul alls...

För tankarna till ett japanskt uttryck :)


KAROSHI-687x359_ad2ffc106cd120c6802b9c111680e4e0.jpg

[
 

Senator

Moderator
Det beror lite på vart jag är, om jag är själv, hur länge jag stannar på just den platsen och hur länge jag är borta totalt.

Just nu är det mycket fokus på USA. Jag har 3 resor på 6 veckor. Några gånger själv, andra gånger med mitt team.

Träna gör jag oftast på morgonen. Det blir ofta mycket jobb, jag tar kvällar där jag går ut själv. I USA är det enkelt.

Igår var ett exempel: fastnade på LAX och tog en Uber till Manhattan Beach för att titta på solnedgången och ta en öl. Tjabade lite med "locals" och hade en härlig stund själv..

7b205abd5e636dce2a434421698956fc.jpg


50633d16b6b5cbcee518cd407f3e1af4.jpg
 
Last edited:
Vanligtvis så är dagarna fulla med jobb, tillbaka på hotellet vid 18-tiden, knallar ut för kvällsmat runt 19 och tillbaka igen senast vid 21. Är jag då i Asien så har man nu varit igång i några timmar hemma i Sverige/Europa vilket innebär att det stora mailracet startar, kompletterat med en räcka telefonsamtal. Somnar kanske vid 24-01, vaknar igen vid 06:00 för en löprunda, frukost vid 07:30 och kontoret/leverantören vid 08:30-09:00. Och sedan samma visa igen. :(

Reser jag istället västerut så blir det mindre kvällsjobb. Men å andra sidan så är jag alltid mycket tröttare när jag reser åt det hållet så det kan vara skönt att sova lite extra.

Turistande finns det vanligtvis bara tid för om jag stannar borta över helgen.

Så ser det glamorösa livet på tjänsteresa ut. Som extra krydda till glamouren reser jag som ni vet nästan alltid i Economy. Förstår ni nu varför en gratis smoothie som EBD betyder så mycket. :);):p
 

olo

Medlem
Jag är noga på att träna när jag reser. Dels för att det gör mig alert och piggare under resdagarna, men också för att jag inte riktigt hinner när jag kommer hem som en konsekvens av resandet. Bästa är att packa ner löparskorna och se staden.

Sen äter jag oftast lättare mat när jag reser själv, men om jag gåt ut är det som många påpekat barhäng som gäller.

Sen är det lätt att det blir mer jobb. Mitt liv fungerar eftersom mitt behov av egen tid nästan försvinner eftersom jag får det på resdagarna. Så dagarna hemma blev än mer intensiva.
 
Det blir (på gott och ont) en del representationsmiddagar för min del. Så när man väl är tillbaka på hotellrummet så blir det ofta nån timme mail och förberedelser för morgondagen. Stannar sällan på samma ställe mer än en övernattning. Ibland blir man nästan avundsjuk på dem som har "fria kvällar" och kan ägna sig åt träning, biobesök m.m. Men som @olo är inne på så får även jag min dos av egentid, vilket är gött!
 
Toppen