Senaste nytt

Vad gör ni på fritiden under tjänsteresor?

jerixon

Medlem
Bor oftast på olika ställen var natt under mina resor då jag har hyrbil och kunder utspritt på location.
Svårt att relaxa och se städerna då man är i rullning och måste täcka mailen kvällstid.

@RobHK tror det är väldigt få som kan glassa runt och jobba 3 dagar i veckan :p

Jag själv reser ett vanligt år 100+ dagar och ofta tidigare runt 150 dagar om året.
Företaget har strikta resepolicys och det är bara att infinna sig. Inga hotell över en viss summa, inga 5 stjärniga hotell, bilar i viss kategori, inte kombinera ,med nöjesresa osv....

Träning på hotellets gym, en långpromenad och jobb kvällstid är det som gäller allt som oftas. Någon gång ibland representation och en eventuell ensamkrök.
Men relativt trött på det resande livet efter 15 år - Så roligt är det inte liksom :p
Semester är ju en annan sak :D
 

RobHK

Medlem
@RobHK tror det är väldigt få som kan glassa runt och jobba 3 dagar i veckan :p

Jag kanske var otydlig, men jag jobbade 5 dagar i veckan, menade att jag planerade jobbresan själv att vara ons-fre. Jobbade inte särskilt långa dagar utan hade tid för en stadig frukost och kvällarna fria, med kollegor, vänner i stan, för mig själv, eller med flickvännen. Att sen stanna vidare över helgen var nog den största förmånen, då brukade jag ju även ibland gå lite tidigare på fredagen, då jag trots allt flög hem på egentid på söndagen. En höjdpunkt var t.ex. när jag stannade kvar efter ett annat Fort Canning besök och kollade på F1 i Singapore eller när vi åkte ut på kinesiska landsbyggden och såg massa knasiga platser. T.ex. Hengdian där väldigt mycket av alla kinesiska filmer spelas in (en 1:1 replika av förbjudna staden är byggd där). Nu i instagram tider har jag hört att de är rätt populärt att åka dit, för 10 år sen var det helt tomt, utom dom som var där och jobbade då..

Allt detta va fantastiskt roligt i ett par år, men efter kanske 20:e Shanghai besöket eller 10:e Singapore besöket började det tappa lite sin charm. Nu för tiden är jag nöjd att jag slipper resa i jobbet, har gjort 1 resa på 3 år, det är så lite så skulle faktiskt kunna göra någon trip till ibland :)

Nu har jag snart skrivit en bok i den här tråden, men min sista poäng är faktiskt just en god bok. Det har varit min bästa vän många ensamma kvällar på jobbresa.
 
Last edited:

sweflyer

Medlem
Jag brukar försöka åtminstonde gå en promenad rund de centrala eller viktiga delarna av staden så jag i alla fall känner att jag varit där. Det är sällan man hinner med något faktiskt längre än så om man inte skulle få något inställt möte eller så.

Ett fundamentalt problem är att mail och annat kommer in som vanligt och det förväntas man mer eller mindre göra på fritiden på resan samtidigt som möten och annat ofta är bokade för att maximera dagen när man ändå är där.
 

LarsCph

Medlem
Ett fundamentalt problem är att mail och annat kommer in som vanligt och det förväntas man mer eller mindre göra på fritiden på resan samtidigt som möten och annat ofta är bokade för att maximera dagen när man ändå är där.

Når jeg rejser til US har jeg vanen at vågne tidligt og dér håndtere mails som for en stor del kommer fra EU. Specielt når man er på vestkysten (kontor i Portland; OR) fungerer det effektivt med de 9 timers tidsforskel :) Desuden foretrækker jeg at stå tidligt op og arbejde mod så at have fri fra arbejde om aftenen.
 

bvs

Medlem
Varierar nog väldigt beroende på hur ofta man reser, rätt stor skillnad på 10-20 dagar jämfört med 100+ på ett år, och vilken familjesituation man har. Inte lika aktuellt att stanna kvar över helgen när man har sin bättre hälft hemma med småbarn kan jag tänka.

Jag hade runt 50 resdagar förra året, mestadels USA/Europa. Bokar oftast vägen med minst byten och så lite tid som möjligt på plats utan att det kompromissar allt för mycket med sömn/vila. Mat blir som oftast med kollegor om det är några fler på plats, alternativt något enkelt i närheten av hotellet/room service om jag är ensam. Ibland är det representation som gäller men allt som oftast inga särskilt vilda fester utan mest middag och lite öl/vin.

Får jag lite tid över brukar jag som flera andra försöka att köra lite promenader i området, se om det finns någon intressant affär som inte finns hemma och sen spendera kvällen på rummet där det blir att gå igenom mail och se om något måste tas hand om som man missat under dagen.

Det är otroligt stor skillnad på vad jag prioriterar när jag reser i tjänsten jämfört med när jag reser privat :)
 

ilon

Medlem
Själv reser jag EXTREMT lite i tjänsten, men det blir en del pga tjänsten: konferens och utbildning.

Oavsett vilket så brukar jag, beroende på hur mycket tid det finns över:

1. Göra långa planlösa promenader i området för att se / uppleva platsen (gör likadant när jag reser privat).
2. På kvällen hitta en billig restaurang som har bra mat (äter mycket hellre på ett "hål i väggen" med locals än på restaurang med vita dukar), och därefter:
3. Försöka hitta något ställe med lite god öl, vilket kan vara nog så utmanande beroende på världsdel (och även bidrar en hel del till 1).
4. Träna på morgonen innan frukost, vilket är min strategi för att inte dricka för mycket på kvällarna

Sen är det ju tyvärr som för de flesta andra, dagarna på resa maximeras med arbete dagtid, och mail samt viss support måste ju fortfarande hanteras. Det händer dock att jag brukar kombinera detta med att dricka öl :cool:

Åker jag med kollegor äter och dricker jag gärna tillsammans med dem, annars ensam. Är jag ensam så är det nästan alltid vid en bardisk, där det ofta slutar med att jag hittar någon att prata med.
 
Om jag inte är med kunder så gillar jag att gå omkring och hitta någon bra restaurang, eller bara sitta på ett café eller en bar och läsa lite. Gillar stadslivet helt enkelt, men det blir inte så mycket shopping eller sight-seeing om inte min bättre hälft dyker upp. Om det inte är någon ny stad förstås, då kan det bli lite sevärdheter, men i jobbet reser jag numera mestadels på ställen jag har varit rätt många gånger förut.
 

sweflyer

Medlem
När folk hör att jag reser i jobbet tänker de på resor som "långlunch vid stranden i Saint-Tropez". Verkligheten är att arbetsresor ofta går till mindre spännande destinationer. I mitt fall kanske sekundära tyska och brittiska städer som inte direkt har så mycket att erbjuda en turist.
 

Palazzi

Medlem
Nu blir det inte så mycket jobbresor längre, då jag av familjeskäl önskar vara hemma mer än tidigare. Även innan denna del av livet tog slut/pausades, ska dock sägas att jag stadigt blev mindre äventyrslysten under affärsresor.

Iprincip så kan man väl säga att jag fyllde tiden om jag hade medresande kollegor, eller kunde fraternisera mig med kunder/kollegor på plats. Reste jag själv så blev det väl någon sorglig kaffe under dagen och ensamätande av indiskt (nästan alltid, för där kändes det minst sorgligt att äta själv av någon anledning) kvällstid. Förenade ibland nytta med nöje och jobbade från trevliga kaféer dagtid, men då jag reste med ett tydligt resemönster så blev det samma ställen ofta. Mer ofta än sällan var jag tillbaka på rummet tidigt och jobbade.

I NewYork, Paris, Köpenhamn, Oslo och London var jag ett tag så frekvent att grymtade för mig själv om någon tagit "mitt bord" på caféet :oops: Blev ungefär en lika varierande verklighet som i det vardagliga livet (inte särskilt alltså :p). Rent generellt så har jag insett att ensamresande inte passar mig sådär jättebra, förutom om jag är i en skidort (= sällan jobbresorna tar en till skidorter tyvärr).

Om ensamresandet sker 8-10 gånger om året tycker jag att det fortsatt går att njuta lite av att "komma iväg" men det räcker nog för min del. Jag får gratulera de i tråden som fortsatt kan njuta av livet som affärsresande, år efter annat.
 

LPC123

Medlem
Bor oftast på olika ställen var natt under mina resor då jag har hyrbil och kunder utspritt på location.
Svårt att relaxa och se städerna då man är i rullning och måste täcka mailen kvällstid.

@RobHK tror det är väldigt få som kan glassa runt och jobba 3 dagar i veckan :p

Jag själv reser ett vanligt år 100+ dagar och ofta tidigare runt 150 dagar om året.
Företaget har strikta resepolicys och det är bara att infinna sig. Inga hotell över en viss summa, inga 5 stjärniga hotell, bilar i viss kategori, inte kombinera ,med nöjesresa osv....

Träning på hotellets gym, en långpromenad och jobb kvällstid är det som gäller allt som oftas. Någon gång ibland representation och en eventuell ensamkrök.
Men relativt trött på det resande livet efter 15 år - Så roligt är det inte liksom :p
Semester är ju en annan sak :D
Kan bara hålla med om det du skriver, resa i tjänsten är inte så glamoröst som det kan verka. Nu har jag en behagligare situation men tidigare låg jag också på runt 100 dagar/året. Då med lätt lastbil full med prylar att visa för kunder i hela Norden. Nu mera är det GOT-ARN som jag trafikerar flirigast och en del till Norge och DK. Försökte förr bara ta en promenad efter jobbet och sedan middag och jobba ikapp mailen samt ringa hem och kolla status med alla där hemma. Var ju alltid något av barnen som blev sjuk när man var borta så det samtalet skulle man nog egentligen inte ringt :(
Eftersom jag hade stor bil var cityhotel inte bra för där var dåligt med parkering och då fik det bli utanför stan och därför har jag missat många fina städer i Norden även om jag varit där så att säga.
Nu mera är det cityhotell och promenad i Stockholm som gäller och flyg dit.
 
Toppen