Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

Ritz

Medlem
I allt raljerande så håller jag med ESSA, från oss mer slipade resenärer bör det så klart finnas respekt för andra passagerare som kanske inte är så flygvana, har personliga bekymmer, är stressade, osv. Man vet ju aldrig varför folk beter sig som de gör. Flygplatser i sig kan ju i sig vara stressande (självförvållat eller inte).

Håller helt med om att kabinpersonal ska dömas efter sin professionalitet och servicekänsla, inte ålder och utseende. Den synen är förlegad.

Businessclass.se-medlemmar ska hålla fanan högt tycker jag!
 

telelina

Medlem
Det borde vara läge med en motsatstråd nu (a la de två SAS trådar som finns). Eller den tråden kanske någon redan startat? Det finns ju mycket bra & trevliga saker som hänt på flygplatsen/flyget också... eller?
 

Jaws

Medlem
På kvällsflighten igår från Bryssel. När vi ska lämna planet så står mannen på 3D ilugn o ro och plockar med sitt utan att göra plats åt oss, det är gott om plats... troligen en dilbert-typdvs helt aningslös...
Men det tristaste är när han har hämtat sitt bagage så springer han nästan ned 2 kvinnor varav ena min hustru. Han missade minen hos andra kvinnan, om blickar kunnat döda!
 

Jadessa

Medlem
Det var otroligt störande med mannen over60 framför som fullkomligt hällt på sig en hel flaska med doft typ " Tabac/ Brut" och trodde han luktade gott. För min del fick jag migrän av eländet. Som tur var det en flight mellan Köpenhamn - Milano.

Sen kan snacksaliga xtrabrunbrända charterdamer vara väl så påfrestande med hög röst så alla hör.
 

Trox

Medlem
Jag blev irriterad på flygbusschauffören från Arlanda idag. Jag hade en förköpt biljett, så jag hade varit duktig. När jag var ett par meter från bussen drog han igen dörren. Han satt sedan och tittade ut genom dörren i ca 10 sekunder. Utanför stod jag med min biljett väl synlig. Han drog iväg med en likgiltig min.

Ibland är det företaget överraskande lite kundorienterat.
 

Ritz

Medlem
Jag blev irriterad på flygbusschauffören från Arlanda idag. Jag hade en förköpt biljett, så jag hade varit duktig. När jag var ett par meter från bussen drog han igen dörren. Han satt sedan och tittade ut genom dörren i ca 10 sekunder. Utanför stod jag med min biljett väl synlig. Han drog iväg med en likgiltig min.

Ibland är det företaget överraskande lite kundorienterat.

Ett tydligt case av "he didn't get the memo." :)
 

kristerj

Medlem
Inkonsekvensen i uppträdandet av kabinpersonalen när denna "hittar på" egna strängare säkerhetsregler. Jag tycker om att sitta vid nödutgången, inte minst för benutrymmets skull. När jag flög med Jet Time (inhyrda av SAS) mellan GOT-ARN fick jag tillsägelse att det var förbjudet att läsa tidningen på denna plats under start och landning. Med SAS har jag på någon flygning fått höra att det är förbjudet att stoppa en iPad i stolsfickan framför mig under start o landning.
 

Jakob K

Medlem
Många här nämner folk som tar ur datorn först när de når fram till bandet precis innan röntgenmaskinen som ett irritationsmoment. Själv är jag en av dessa. Jag förbereder mig så gott det går för att det ska gå så smidigt som möjligt att gå igenom Fast Track kontrollerna. Har jag jacka så har jag alla metallföremål i fickorna för att slänga upp jackan i en låda fort. sliter av mig bältet samtidigt och lägger i samma låda. Sen tar jag min Peli Case 1510 handbagageväska (som exakt håller måtten för tillåtet handbagage) och lägger upp den, öppnar den och tar ur min laptop och lägger i en låda för att sedan gå igenom.
Jag känner inte att det hindrar folk nämnvärt.

Alternativet är att redan innan säkerhetskontrollen försöka hitta en bra bänk eller liknande och ta ur laptop där och sen ha händerna fulla när jag ska fiska fram kortet för att gå in till Fast Track. Det är ingenting jag har några planer på att göra. Jag reser aldrig med vätskor o dylikt så jag slipper stå o fippla med det.

Någon som har åsikter om mitt förfarande så vill jag gärna höra de.

Nu till saker som jag irriterar mig på:

1. Barn! Inte direkt PC, men jag står för min åsikt. Har dessutom inga egna barn. Att höra barn skrika, eller bara prata högt. T.ex. på min senaste flygning i fredags då en mamma med två barn sitter bakom mig (jag på 04F) och hon säger till ena ungen att det är dags att fälla upp bordet för att vi ska snart åka. Varpå barnet frågar "om hur länge åker vi? När måste jag fälla upp bordet, 11minuter? 5minuter? 7minuter? 3minuter? 12minuter?" osv osv osv...

2. Barn! som sitter och sparkar på stolen framför (min stol) utan att föräldern brevid gör något. Tills jag tillslut får nog och ber morsan att säga åt ungen att sluta!

3. Resenärer med för stora och för många väskor som handbagage, samt personalen som inte ser till att reglerna om handbagage följs.

4. Resenärer med plats i gången som prompt ska in bland de första på planet.

5. SAS online incheckningssystem, som vid flertalet tillfällen strulat till det så att jag blivit tvungen att använda incheckningsdisk med långsam kö.

6. Detta är egentligen det mest störande av allt: att jag inte får lyssna på musik i mina hörlurar under hela resan. Jag förstår såklart varför, man ska vara uppmärksam ifall något händer o deltaga i säkerhetsdemonstrationen osv. men nej, jag vill avskärma mig från omgivningen i största möjliga mån när jag är bland mycket folk och oljud. Jag tror jag märker om det börjar brinna eller eller att vi håller på och störtar. Och med musik i öronen hör jag ju inte alla irriterande barn på flyget.

7. Folk som sitter i mittensätet som automatiskt antar att båda armstöden är hans och borrar in sin armbåge i sidan på mig medans han vecklar ut sin tidning och börjar läsa.

8. Medhavd mat som stinker upp hela kabinen.

Jag önskar verkligen att de satte ALLA som har barn med sig längst bak i flygplan!

En lite irriterande sak är också att SAS kabinpersonal nu vid ett flertal tillfällen glömt att ge mig den kudde jag alltid ber om (skönt att luta mot fönstret och ger eventuell passagerare i mittensätet lite extra utrymme, ja jag har ganska stort omfång)


En fråga till er vana resenärer: Vart kan jag hitta bälten som inte innehåller någon metall? Jag har ibland glömt att ta av bältet i all hast och i 50% av fallen så piper det i säkerhetskontrollen och då givetvis 50% av gångerna piper det inte. Skulle helst vilja slippa ta av mig bältet och veta att det inte piper. Bältet är det klart mest störande momentet med säkerhetskontrollen enligt mig.

Intressant att du hugger så mycket på barn - och framförallt att du inte tror det finns barn som är vana resenärer.

Min dotter hade på 6 månadersdagen redan flygit över 15000 miles i premiumkabin. :cool:

Varför skulle jag ge mitt barn sämre komfort än mig själv? Det är mycket enklare att leka och bli underhållen som barn i en fullflat 180 business-stol än i en monkey-dito.

Vid ett tillfälle ombord på Swiss i C så behövdes blöjan bytas precis när kaptenen av nån anledning satte på seatbelt sign. Således kunde vi inte gå och byta blöjan = ledsen bebis = gråt. Efter ett tag så börjar en jänkare på nån rad bakom stånka och stöna om det "sköna och sövande ljudet" etc. Nån minut senare så kan vi byta blöja och saken är ur världen. DÅ hörs plötsligt någon som fyllesnarkar det jävligaste jag hört i hela mitt liv. Det vibrerar i inredningen på den stackars A333in när jänkaren sågar sina timmerstockar. Till slut kommer hans fru fram och ber om ursäkt för både hans snarkande och beteende till oss med INF.

Min poäng är att mest irriterande är folk som inte fattar att barn är barn - men att vuxna faktiskt har ett val/medvetenhet att kontrollera sitt beteende.

Alla har en gång varit barn själva. Kan ju vara värt att tänka på.
 
Toppen