Senaste nytt

Utebliven taxi medför omplanering och merkostnader

Ge We

Medlem
Detta kanske ligger lite utanför området men kanske någon har varit med om något liknande och kan bidra med tips och råd. Tacksam för all hjälp.

Jag förbeställde flera dagar i förväg en taxi (Cabonline) för resa mellan min bostad och resecentrum där jag köpt en biljett på bussen från resecentrum till Arlanda. Taxiresan tar cirka 5-6 minuter. Bor nära men hade två resväskor att släpa på. Flygresan skulle ske mellan Arlanda och Australien och jag är borta 4 veckor.

Jag fick en avisering att taxin skulle komma om cirka 7 minuter. Perfekt timat. Skulle bli 2 minuter innan avtalad tid. Gick ner till entrén. Ingen bil dyker upp. Ringer kundtjänsten. Ingen förklaring. Taxin hade säkert tagit en mer fördelaktig körning än min korta resa för avtalade 151 kronor. Får ny avisering. Kommer om 17 minuter. Kundtjänsten hade säkert skickat en ny bil. Men det innebär att jag inte kommer att hinna med bussen.

Får planera om. Tar egna bilen.

Bussbiljetten kostade 250 kronor. Får jag inte tillbaka av Vy Bus4You. Hade inte förbokat returresan med bussen. Så ingen kostnad där.

Parkeringskostnaden på Swedavias Beta för 4 veckor kommer att gå på 1750 kronor.

Kan jag få ersättning på något sätt för dessa merkostnader?

Kräva Cabonline? Reseförsäkring via hemförsäkringen? Eller kortförsäkringen SAS Mastercard Premium? Buss- och flygbiljett betalats med kortet.

Jag hann i tid till flyget vilket ju är det viktigaste.

Vad göra?
 

igelkotten

Medlem
Cabonline är riktigt jobbiga att ha att göra med om något går fel. Jag blev blåst av en förare där kortläsaren inte fungerade (efter att jag blippat) och jag betalat kontant - visa sig att jag blev debiterad på kortet också. Kom inte någon stans med kundtjänst och valde att lägga ner för att det inte var värt min tid.

Jag har ingen erfarenhet med försäkringar vad gäller sånt här. Spontant låter det som shit happens. Hade den andra taxin inte tagit dig till Arlanda i tid? Noterar att du körde hela vägen till Arlanda, och inte till resecentrum för att ta bussen.
 

Ge We

Medlem
Tack för svaret. Min ursprungliga planering var taxi från bostaden till resecentrum och sedan buss till Arlanda. Kunde inte ta egna bilen till resecentrum för där går inte att parkera den under 4 veckor. Så det blev egna bilen till Arlanda. 12 mil enkel väg. Det retar mej att det inte går att lita på ett företag där man enligt min uppfattning träffar ett avtal om transport.
 

Tamas

Medlem
Jag blev lämnad på Landvetter av samma bolag. Föraren tog nån annan istället men registrerade resan som vanligt. Jävla skojarna, försöker undvika dem på privata resor...

Ända jag kan tänka mig är att skicka ersättningsanspråk till företaget, om deras villkor eller nån lag reglerar att det är redan avtal vid bekräftad bokning är det ganska tydligt avtalsbrott. Men jag vet det inte, bara spekulerar.
Till slut fick jag 200:- värdecheck så jag kan åka med dem igen, bummer.
 

Jannes

Medlem
Cabonline är riktigt jobbiga att ha att göra med om något går fel. Jag blev blåst av en förare där kortläsaren inte fungerade (efter att jag blippat) och jag betalat kontant - visa sig att jag blev debiterad på kortet också. Kom inte någon stans med kundtjänst och valde att lägga ner för att det inte var värt min tid.

Jag har ingen erfarenhet med försäkringar vad gäller sånt här. Spontant låter det som shit happens. Hade den andra taxin inte tagit dig till Arlanda i tid? Noterar att du körde hela vägen till Arlanda, och inte till resecentrum för att ta bussen.
Kan du inte klaga med kortutgivaren för att få pengarna tillbaka?
 

malmokalle

Medlem
Caobonline (TaxiKurir i Malmö) är värdelösa!

Tre gånger de senaste två åren så har inte den beställda och betalda bilen (bokat i appen) dykt upp när vi har kommit hem till CPH efter midnatt för transport till Malmö. Ringt såklart och ingen vet varför. Har blivit erbjuden en ny bil från Malmö men inte accepterat detta utan tagit en dansk taxi till mer än det dubbla priset. Första gången fick vi ersättning med värdekuponger, de två andra har man bara krediterat den bokade resan.

För tre veckor sedan satt jag på IST och beställde en bil i CPH. Bokade en kombi men fick en bekräftelse på en vanlig bil. Tre tel. samtal senare kom en korrekt orderbekräftelse.

I fredags hade jag bokat en taxi till 18.45 för ett teaterbesök. En timme innan fick jag en notis att pengarna var dragna från mitt MC. 18.55 hade ingen bil kommit. Ringde så klart och undrade var den betalda bilen fanns. Inget svar utan jag fick beskedet att ringa senare eftersom det inte fanns några lediga bilar. När jag något irriterad förklarade att det var ett svar jag inte kunde acceptera så la han på luren. Under tiden jag ringde igen kom ett samtal från en bil som meddelade att han skulle komma om åtta minuter. Vi kom i tid till vår teater, men med ett helt onödigt stresspåslag.
 
Last edited:

DRG

Medlem
Har råkat ut för liknande . Jag missade dock flyget. Efter mycket bråk med kundtjänst och flera mail till Cabonline så betalade de mig för vad den ursprungliga flygbiljetten kostade. Så det kan gå men man får bråka oxhuvudet tog mer än 6 månader innan de gav sig. Hade sparat alla skärmdumpar och annat där det stod att bilen snart skulle vara där och också loggat tiden för alla samtal till deras växel där de sa att bilen kommer strax….
 
Caobonline (TaxiKurir i Malmö) är värdelösa!

Tre gånger de senaste två åren så har inte den beställda och betalda bilen (bokat i appen) dykt upp när vi har kommit hem till CPH efter midnatt för transport till Malmö. Ringt såklart och ingen vet varför. Har blivit erbjuden en ny bil från Malmö men inte accepterat detta utan tagit en dansk taxi till mer än det dubbla priset. Första gången fick vi ersättning med värdekuponger, de två andra har man bara krediterat den bokade resan.

För tre veckor sedan satt jag på IST och beställde en bil i CPH. Bokade en kombi men fick en bekräftelse på en vanlig bil. Tre tel. samtal senare kom en korrekt orderbekräftelse.

I fredags hade jag bokat en taxi till 18.45 för ett teaterbesök. En timme innan fick jag en notis att pengarna var dragna från mitt MC. 18.55 hade ingen bil kommit. Ringde så klart och undrade var den betalda bilen fanns. Inget svar utan jag fick beskedet att ringa senare eftersom det inte fanns några lediga bilar. När jag något irriterad förklarade att det var ett svar jag inte kunde acceptera så la han på luren. Under tiden jag ringde igen kom ett samtal från en bil som meddelade att han skulle komma om åtta minuter. Vi kom i tid till vår teater, men med ett helt onödigt stresspåslag.
Du har inte hittat en mer pålitlig aktör? Är i behov av en väldig tidig taxi Malmö-Sturup om någon vecka.
 
Toppen