Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

guwonder

Medlem
Jag ska åka till Tokyo I slutet av februari och mitt Esta går ut i mitten av mars. Jag tänkte flyga via USA om det går.

Är det ok? eller kräver USA x antal dagar för giltighetstiden för inresa?
The ESTA need be valid on day of flying and entry to the US. That the ESTA expires during the visit in the US is ok.
 

henke12

Medlem
Någon som varit med om att ESTA-ansökan tagit väldigt lång tid?


Min ansökan har varit "pending" ända sedan ansökan skickades in i måndagsmorse = 120h
Det står på hemsidan att svaret "usually arrives within 72h"
Inga konstigheter med ansökan vad jag kan se, inga konstiga "ja-svar" eller dylikt
 

Hachans

Medlem
Någon som varit med om att ESTA-ansökan tagit väldigt lång tid?


Min ansökan har varit "pending" ända sedan ansökan skickades in i måndagsmorse = 120h
Det står på hemsidan att svaret "usually arrives within 72h"
Inga konstigheter med ansökan vad jag kan se, inga konstiga "ja-svar" eller dylikt

Nej, men det är ett tecken på den granskas extra troligen. En snabb googling ger att det ofta är folk med overstays, resor till otillåtna platser, visumavslag etc som tar längre tid. Många blir ju godkända efteråt ändå men verkar få en större manuell granskning.

Har du något sådant i bagaget?
 

henke12

Medlem
Nej, men det är ett tecken på den granskas extra troligen. En snabb googling ger att det ofta är folk med overstays, resor till otillåtna platser, visumavslag etc som tar längre tid. Många blir ju godkända efteråt ändå men verkar få en större manuell granskning.

Har du något sådant i bagaget?
Har också stött på dessa indikatorer på google!
Verkar ta ca 1v för många (vilket är okej för mig, men längre än 10 dagar blir svettigt)!

Har inga suspekta länder eller JA-svar.
Det enda som hänt sen förra ESTA är i princip nytt pass och en adress med ÅÄÖ.
Har väl ett femtontal inresor senaste 10 åren och inga overstays eller konstigheter.

Får försöka avvakta tills måndag. Tänker att specialstyrkorna som granskar min ansökan inte jobbar helg :)
 

guwonder

Medlem
Henke12,

We had a federal holiday on Monday that slowed things down. I wouldn’t worry too much unless it’s rejected. If rejected — and perhaps too early to know yet — it will be an appointment to visit a US embassy/consulate to try your luck for a physical visa affixed to the passport.

How new is your new passport? An address change to an address of concern used by others can cause slowdowns and manual reviews at times.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Henke12,

We had a federal holiday on Monday that slowed things down. I wouldn’t worry too much unless it’s rejected. If rejected — and perhaps too early to know yet — it will be an appointment to visit a US embassy/consulate to try your luck for a physical visa affixed to the passport.

How new is your new passport? An address change to an address of concern used by others can cause slowdowns and manual reviews at times.

All ESTAs are manually checked nowadays, that’s why there are no insta-approvals anymore. Somebody somewhere likely decided that the application wasn’t clear cut and put it in a line of applications to be checked more in depth.
 

LarsCph

Medlem
All ESTAs are manually checked nowadays, that’s why there are no insta-approvals anymore. Somebody somewhere likely decided that the application wasn’t clear cut and put it in a line of applications to be checked more in depth.
Jag gjorde precist ESTA ansökan för frun och dottern idag - skickade dem som group application som jag betalde klockan 12.39 - de blev godkänd klockan 13.31. Jag tror inte något manuellt check har utförts. Frun har dansk pass och dottern svensk
 

Hachans

Medlem
Jag gjorde precist ESTA ansökan för frun och dottern idag - skickade dem som group application som jag betalde klockan 12.39 - de blev godkänd klockan 13.31. Jag tror inte något manuellt check har utförts. Frun har dansk pass och dottern svensk

Jag vet bara att när förändringen i slutet av 2018 kom så kommunicerades det att varje esta skulle granskas av en människa och automatiserade granskningar och insta-approvals är inte längre möjliga. Därav blev det slut på ansökningarna man skickade in en sekund som godkändes i nästa.

Det går att läsa om här: https://www.cbp.gov/newsroom/national-media-release/cbp-reminds-travelers-allow-72-hours-esta

Citat: ”Due to changes in ESTA application processing, real-time approvals will no longer be available.”

Med andra ord har någon jobbat på snabbt och godkänt din ansökan. Det är väl ganska troligt att ett system fortfarande gör förgranskningen och en människa slutligt godkänner på något call center någonstans, med möjlighet att skicka till extra granskning när så behövs.
 
Toppen