Senaste nytt

Upgrade - relationen mellan poäng och SEK

perhall

Medlem
För ett tag sen hade jag bokat ARN-CPH-SFO-CPH-ARN, i Plus, och uppgraderade. Det var väsentligt billigare att använda poäng på vägen dit men pengar på vägen hem. För egen del bedömer jag värdet av ett EB-poäng till 10 öre. Minns inte exakt men relationen var CPH-SFO 4500 kr el 22 000 poäng, hem 2500 kr el 30 000 poäng som minstabud. Något sånt. Nu i veckan uppgraderade jag (Plus till Business) ARN-EWR, det kostade 35000 poäng drygt eller 3500 kr. Men när jag precis nu skulle uppgradera CPH-LAX-CPH för en resa i mars var priset 7000 kr dit och 7200 kr hem, men 21000 resp. 23000 poäng.
Jag kan förstå att relationen mellan poäng och SEK varierar en aning, men inte så mycket! Varför?
 
Verkar vara ganska inkonsekvent generellt när det kommer till uppgradering och priser. Betalade 6999 för uppgradering Plus>C ARN-ORD i slutet av oktober. 2 veckor senare flög jag CPH-EWR och samma uppgradering kostade 8999 DKK vilket blev strax över 13k SEK. I loungen i CPH hade de ingen förklaring till den stora skillnaden i pris.
 
Kan det vara som så att SAS vill göra det svårt för folk att kunna avgöra på förhand hur mycket en uppgradering kostar och ifall det är möjligt att uppgradera över huvud taget? Tanken med uppgraderingar är väl att SAS får in en extra intäkt från någon som inte är beredd att betala för fullpris-businessclass, inte att få de som är beredda att göra det att välja uppgraderingar istället för att de har "knäckt systemet" och kan räkna ut vad en uppgradering kostar och när den erbjuds.
 

palmen

Moderator
Jag skulle gissa på att antalet personer som sitter på poäng för att uppgradera är färre än de som kan betala för uppgraderingen. Lär vara revenue management som styr detta, hur mycket de tror att de kan få folk att betala.
7000SEK för att uppgradera plus->business på ARN-ORD tror jag SAS tycker är en bra summa och att det kan vara bättre att en uppgraderar för detta pris än att två uppgraderar för 4000SEK per person.
 
@palmen Håller med, men att ta nästan dubbelt så mycket för en uppgradering CPH-EWR plus>C känns orimligt dyrt. Resan kostade mer för biljett i plus + uppgradering än vad en resa i C kostade för alla 3 ben vid bokning (ca 1v innan avresa).
 

palmen

Moderator
@palmen Håller med, men att ta nästan dubbelt så mycket för en uppgradering CPH-EWR plus>C känns orimligt dyrt. Resan kostade mer för biljett i plus + uppgradering än vad en resa i C kostade för alla 3 ben vid bokning (ca 1v innan avresa).
Man får dock väga in att alla köper biljetter till olika pris, många har säkert köpt New York i plus för 6000 kronor medan andra betalar över 10.000 när de köper biljetter närmre inpå avgång.
Det kan också varit så att på din Chicago-flight fanns det 15 platser lediga i business, medan på New York flighten var det bara 5 platser kvar som inte var sålda och det påverkar också priset på uppgradering. SAS brukar desutom vara "snälla" mot de som vill uppgradera på flygplatsen och spara några platser till detta istället för att uppgradera i förväg, om nu inte folk lägger bättre bud redan innan.
 
Så kan det iofs vara, men priserna finns tryckta på skyltar vid service desk. Således bör de vara relativt "statiska" och inte regleras efter vad folk betalat eller vilken avgång det är. Kan ju vara så att danskar är mer köpstarka än svenskar så man väljer att prisa uppgraderingen högre på Kastrup än på Arlanda. Min lösning har varit att boka alla resor i C istället :)
 
D

Deleted member 30163

Guest
Så kan det iofs vara, men priserna finns tryckta på skyltar vid service desk
Det förklarar ju inte relationen pris<->Poäng utan bekräftar bara att SEK och DKK inte är samma sak. Det där är ju samma sak som att du använder ett VPN för att boka resor hos Amerikanska bolag, dvs. gå in på AA.com i Sverige eller USA kan skilja många procent i pris.
 

Senator

Moderator
Jag tror inte vi skall anta att vår värdering av poäng är lika med hur SAS värderar detta. Min gissning är att några saker styr skillnaderna i cashpris:
1. Supply & Demand
2. Lokal köpkraft/betalningsvilja

Gällande ditt exempel @direktörnSE så handlar det om "Point of Sale" eller PoS. Priser kan vara olika beroende av PoS. Ett annat sätt att styra revenue och marginaler.

Marknadsekonomi kurs 1 ;)
 
Toppen