Senaste nytt

Trafikvarningstråden

pep

Medlem
Køtid i CPH netop nu: Stort set ingen kø, 5-10 min. i alm. security, 2 min i Fasttrack. Pas: ca. 5 Min. Lufthavnen har stadig masser af kapacitet, kun ca. 60% af maksimum? Rejser med QR, og kan stadig checke in 4 timer før. Køtid ved check-in: 2 minutter. Har nu 3 1/2 time i Eventyr Loungen.
 

Tomas E

Medlem
Tillägg från fackförbundet Unite: Heathrow major refuelling company AFS facing summer strikes as Unite members bid to end three year pay freeze
Strejken gäller torsdag 21 juli 05:00 till söndag 24 juli 05:00. I Storbritannien gäller krav på minst två veckors förvarning inför varje strejk (och obligatorisk medlemsomröstning), så en tidsbegränsad strejk kan inte direkt förlängas.
United uppger att AFS servar bl.a. Virgin Atlantic, American Airlines, United, SAS, Air France, Emirates, Delta, JAL, KLM and Singapore Airlines.
En A320neo har 4600 km räckvidd, och ARN-LHR är 1466 km enligt gcmap. Så SAS Connect bör kunna tanka på ARN/CPH/OSL så det räcker för att ta sig t.o.r. till LHR, d.v.s. det borde finnas en god chans att SAS Connect-trafiken på LHR hålls igång dessa dagar, även om de inte skulle hitta något alternativt tankningsbolag.
 

Jannes

Medlem
En A320neo har 4600 km räckvidd, och ARN-LHR är 1466 km enligt gcmap. Så SAS Connect bör kunna tanka på ARN/CPH/OSL så det räcker för att ta sig t.o.r. till LHR, d.v.s. det borde finnas en god chans att SAS Connect-trafiken på LHR hålls igång dessa dagar, även om de inte skulle hitta något alternativt tankningsbolag.
Kanske en dum fråga för en icke-insatt, men hur är det egentligen med allt detta att landa med en massa bränsle i planet?
Är det inte någon säkerhetsgrej att man inte gör så, utöver det ekonomiska av att flyga med onödigt mycket bränsle/vikt?
 

ekf

Medlem
Kanske en dum fråga för en icke-insatt, men hur är det egentligen med allt detta att landa med en massa bränsle i planet?
Är det inte någon säkerhetsgrej att man inte gör så, utöver det ekonomiska av att flyga med onödigt mycket bränsle/vikt?
Det är mest ekonomiska skäl så vitt jag vet, det är dyrt att flyga runt med onödig vikt ombord.
För vissa flygplanstyper, särskilt longhaul, så lyfter man med en högre vikt än vad landningsställen är designade att tåla operationellt om och om igen, där förlitar man sig på att man hunnit förbruka en stor del av bränslet innan landning...
 

AABack2ARN

Medlem
Toppen