Senaste nytt

Tips runt lång långhelg centrerad runt HWY1 andra halvan av mars

jsn

Medlem
Sitter och börjar planera en lång långhelg (typ to-må, to-ti) i andra halvan av mars, och känner att det vore roligt att bocka av HWY1 från hinklistan. Tänkte flyga in till SFO/LAX, och ut från LAX/SFO.
Ni som har gjort detta tidigare - vad har ni för tips och ideer? Fortfarande tidigt i processen, men frågor såsom
* Hur lång tid skall jag lägga på HWY1?
* Tips på bra ställen att bo på?
* Bör jag även ta en sväng norr om SFO / söder om LAX? Vad skall jag isf se och göra?
* Andra tips?
Funderar på att ta en heldag i SF resp LA före/efter HWY1, men om det finns roligare saker som ni föreslår så är dessa helt klart intressanta :)
Jag kommer med all säkerhet resa ensam.
Hit me! :D
 

igelkotten

Medlem
Ja, en bit av Pacific Coast Highway, är avstängd omkring Big Sur. Ifall du vill uppleva PCH föreslår jag att du börjar och slutar på samma flygplats, och åker norrut/söderut beroende på start och vänder vid avstängningen. Fortfarande värt det, har gjort så flertalet gånger när jag inte haft mycket tid.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

char

Medlem
Vi körde LA->SF i November och hade tänkt åka HW1 hela vägen men tog följande rutt i stället då det var avstängt norr om Cambria. Åkte Santa Monica -> Monterey där vi övernattade och sen gjorde vi en utflykt till Bixby Bridge och Big Sur.

1705526272083.png


Bixby Bridge
1705526439608.png
 

palmen

Moderator
Med tanke på avstängningen som onekligen är kvar skulle jag säga att du bör utgå från SFO. Mycket trevligare utsikt där än nere vid LA om du frågar mig.

@trekker har kanske lite input också runt detta.

Finns en del trådar med förslag på vad man gör längs med HWY1 om man lyckas hitta dom.
 

pycko

Medlem
Har kört här 3 gånger. Att åka norr till söder är definitivt att föredra, lättare att stanna till där man vill när man vill ta foto/filma eller bara ta en paus.
Man skall inte ha bråttom, mycket husbilar och annan trafik men vi har 1 gång kört från SFO till Camarillo utan övernattning, startade 07 och var framme 10 timmar senare med stopp för frukost och lunch.
Även bott över i Monterey och Cambria på de andra resorna, båda har sin charm. Carmel är trevligt men dyrt, Big Sur ännu dyrare.
Efter Morro Bay är det inte lika vackert då en hel del av resan inte går utmed kusten.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

trekker

Medlem
Just nu är HW1 avstängd några mil söder om big sur och du måste köra en 100+ mile detour inland så jag skulle skippa LA helt. Kör däremot norrut från SF som kompensation, vi körde till Santa Rosa via Jenner och HW1 och sedan längs Russian River var magiskt. Bo en natt (minst) i Monterey så kan du köra hela HW1 norr om avstängningen, när du väl är i Monterey så kör du 17 mile drive också. 17 mile drive kostar ca 11 dollar men ät på puben vid Pebble Beach så kan du dra av entré avgiften!
 

jsn

Medlem
Tusen tack för bra inspel!
Jag hade ingen aning om att HWY1 var avstängd :rolleyes: senaste inlägget jag hittade om avstängningar var från 2018 och sa att nu var hela HWY1 öppnad för trafik. Var hittar ni uppdaterad info om denna väg?
OK, låter som om SF bör vara utgångspunkt då, och dels köra söderut ToR med övernattning, samt en tur norrut, ev också med övernattning?
Har ni några tips om specifika hotell resp fler restauranger? Jag är inte bunden / lojal mot någon kedja för tillfället.
 

pycko

Medlem

HIGHWAY 1 INFORMATION

Estimated reopening Highway 1 at Paul’s Slide is for late Spring 2024.
See latest Caltrans Press Release below the map.


Travelers in the Morro Bay - Cambria area will be able to travel north for over 47 miles from Cambria on Hwy. 1 until they encounter the turnaround at Limekiln State Park. All coastal businesses remain open.

As you can see on the map below Big Sur is separated into the northern section and the southern section. If you are coming from the south and want to visit the northern section you'll need to take Highway 101 to Highway 68 west (near Salinas) to Highway 1 south from Monterey. If you are coming from Los Angeles, this route adds only about 35 minutes to your drive. If you are coming from the north driving directions are as usual

To visit the southern section from the south, take Highway 101 north to Highway 1 and continue north.

To visit the southern section and then detour around to visit the norther section, take Highway 46 east to Highway 101 north, to Highway 68 west, to Highway 1 south to Big Sur. Reverse this if coming from the northern section.

Nacimiento-Fergusson Road remains closed for repair

 

trekker

Medlem
Tusen tack för bra inspel!
Jag hade ingen aning om att HWY1 var avstängd :rolleyes: senaste inlägget jag hittade om avstängningar var från 2018 och sa att nu var hela HWY1 öppnad för trafik. Var hittar ni uppdaterad info om denna väg?
OK, låter som om SF bör vara utgångspunkt då, och dels köra söderut ToR med övernattning, samt en tur norrut, ev också med övernattning?
Har ni några tips om specifika hotell resp fler restauranger? Jag är inte bunden / lojal mot någon kedja för tillfället.
Jag fick reda på avstängningen längs HW1 vid Carmel typ, turligt nog skulle vi bara ner till Big Sur och vända. Var tydligen ett jordskred för ett år sen som de fortfarande håller på att reparera vägen från.

Vi bodde på Hampton Inn & Suites i Marina vilket var basic men bra läge för HW1 samt gratis parkering. I monterey bör du inte missa Alvaredo Street Brewery om du gillar öl.

Norrut måste du stanna på utsiktspunkten över Golden Gate och sen köra norrut mot Jenner. Vi tog av strax innan Jenner och körde igenom redwoodskog till Santa Rosa längs Russian River. Otroligt fin körning. I Santa Rosa måste Russian River Brewery besökas och Pliny The Elder drickas. Vi bodde på Courtyard vilket bar helt okej, inget speciellt men bra läge för promenad till flertalet bryggeripubbar.
 
Toppen