Senaste nytt

Till USA när man har Iransk/Kurdisk bakgrund?

toer00

Medlem
Kort fråga till ni som har koll!

Skall åka till New York i slutet av April tillsammans med min fru och och några vänner till oss.
Kruxet är att de har iransk/kurdisk bakgrund, men de är svenska medborgare sedan barnsben, ingen av dem har varit tillbaka till Iran sedan dess.
Nu undrar jag för deras räkning, kan de använda sig om den vanliga ESTA proceduren eller rekommenderar ni att de söker visum på amerikanska ambassaden, just in case of... Vad säger expertpanelen?
 

Philip G

Medlem
En god vän till mig är Iranier (född i Teheran) men bor i Sverige och har svenskt medborgarskap - Inga problem alls med ESTA. Det enda tveksamma som skedde var vid inträde, var ”the russian stamp” i passet, varför han varit i Ryssland? Det visade sig dock vara en serbisk stämpel och då välkomnades han in utan problem.

EDIT: Tar tillbaka det jag sa. Det var alltså INTE Esta han hade. @bnr har helt rätt.
 
Last edited:

bnr

Medlem
Om man är född i Iran eller har en pappa som är från Iran så räknas man som iransk medborgare. Det är ingenting som man kan avsäga sig på ett enkelt sätt. Det är heller ingenting som försvinner bara för att man inte har ett giltigt iranskt pass.
Om man är iransk medborgare så är man inte eligible för ESTA. Ska man göra det by the book så ska man söka om B1/B2, fylla i DS-160 och en massa annat skoj.
Sedan följer en intervju på amerikansk ambassad och intervjuns utfall avgör om man får sitt visum eller inte.
 

kexxcream

Medlem
Det finns två regler när det kommer till ESTA:
  • Nationals of VWP countries who have traveled to or been present in Democratic People's Republic of Korea, Iran, Iraq, Libya, Somalia, Sudan, Syria, or Yemen on or after March 1, 2011 (with limited exceptions for travel for diplomatic or military purposes in the service of a VWP country).
  • Nationals of VWP countries who are also nationals of Democratic People's Republic of Korea, Iran, Iraq, Sudan, or Syria.
Bakgrunden är en lag som kom till 2015 efter attentaten i Paris som utfördes av individer som hade både franskt medborgarskap och ett annat från Mellanöstern/Nordafrika. Man var rädd för att dem med dubbla medborgarskap skulle utföra liknande attentat mot USA, vilket ledde till skapandet av ovanstående två regler.

Det finns en avslutande fråga om ovanstående två punkter i slutet av ESTA ansökan. Svarar man ja på frågan så blir man garanterad nekad ESTA. För att få B2 turistvisum behöver man, som @bnr påpekar, fylla i DS-160 formuläret, boka tid hos en amerikansk ambassad via USTravelDocs SE, betala 1840 kr i visumavgift och sedan närvara på intervju.

På ett forum framkom det att en individ försökte dölja att han hade varit i ett av ovanstående länder genom att plocka ut ett nytt pass, vilket resulterade i att han blev permanent nekad inträde i USA.
 

iceland

Medlem
Skulle jag undvika! Får dom ESTA nekat och du vill söka visum sedan kan det bli extra stökigt.

@bnr Har nog något att flika in här kanske?
Inte alls. En bekant som också är medborgare i ett av länderna på listan ovan visste inte vad som gällde när han ansökte om ESTA. Han fick såklart sin ansökan nekad, så han ansökte om ett visum istället och det var inga problem att få ett med en giltighetstid på 10 år.
 

iceland

Medlem
Men som sagt, har man dubbla medborgarskap i ett land som ingår i VWP (däribland Sverige) och Irak, Nordkorea, Iran, Syrien och Sudan kommer man inte att bli beviljad ett ESTA. Då är det visum som gäller.
 
Toppen