Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Davvelavve

Medlem
Förra veckan när jag åkte till USA med AA visade jag covidpass en gång sen inget mer såsom CDC. Jag hade varit duktig och skrivit ut de till och med.
 

fcx

Medlem
Åkte med SAS från CPH igår. De som ville fick lämna in sin underskrivna attestation form vid gaten, men det var inget krav.
 

Fredde18

Medlem
Kollar på resa från Sverige till SAT, San Antonio, US. Oavsett resväg innebär det en inrikes i USA. Genomgående biljett bokas men jag upplever att många förslag på ex. SAS eller Lufthansa har ganska kaxig bytestid vid första anhalt i USA (ex IAD, ORD, EWR). Mellan 1:30 och 2 timmar finns många förslag på. Utifrån vad jag läser här känns det ju liiite svajigt, även om det är genomgående biljett och det löser sig ändå osv…
Jag tänker nog boka nåt som överstiger eller ligger nära 3 h, för säkerhets skull.

Hur funkar det sen vid hemresan, blir det ytterligare passkontroll efter inrikes-skuttet, innan leget över Atlanten eller är det mer ”normal” rutin med incheck i San Antonio, och sen är man airside tills man når Sverige? Eller måste man ut och vända för att checka in igen, som på ditresan?

Har aldrig rest över till USA med tillägg inrikes, därav min undran.
 

Kimmen00

Medlem
Kollar på resa från Sverige till SAT, San Antonio, US. Oavsett resväg innebär det en inrikes i USA. Genomgående biljett bokas men jag upplever att många förslag på ex. SAS eller Lufthansa har ganska kaxig bytestid vid första anhalt i USA (ex IAD, ORD, EWR). Mellan 1:30 och 2 timmar finns många förslag på. Utifrån vad jag läser här känns det ju liiite svajigt, även om det är genomgående biljett och det löser sig ändå osv…
Jag tänker nog boka nåt som överstiger eller ligger nära 3 h, för säkerhets skull.

Hur funkar det sen vid hemresan, blir det ytterligare passkontroll efter inrikes-skuttet, innan leget över Atlanten eller är det mer ”normal” rutin med incheck i San Antonio, och sen är man airside tills man når Sverige? Eller måste man ut och vända för att checka in igen, som på ditresan?

Har aldrig rest över till USA med tillägg inrikes, därav min undran.
Är i San Antonio nu. Väldigt najs.
Flög ARN - FRA - DFW och bilade ner.. Man kan ju oxå flyga till Houston alt Austin (åker hem på fredag från Austin) så slipper man byte i USA..
Bensinen billig oxå. 2.98 per gallon.
 

bvs

Medlem
Hur funkar det sen vid hemresan, blir det ytterligare passkontroll efter inrikes-skuttet, innan leget över Atlanten eller är det mer ”normal” rutin med incheck i San Antonio, och sen är man airside tills man når Sverige? Eller måste man ut och vända för att checka in igen, som på ditresan?

Har aldrig rest över till USA med tillägg inrikes, därav min undran.

Du måste inte igenom någon extra passkontroll eller liknande i USA och bagaget kan checkas in hela vägen, passkontrollen kommer när du sen landar i Sverige och ska in i Schengen igen. Dock så kan du beroende på vilken flygplats det gäller behöva gå ut landside för att göra eventuellt terminalbyte och då åker du på en extra security. Allt beror på flygplats och vilka bolag du flyger med.
 
Toppen