Senaste nytt

Till/från Istanbuls nya flygplats (IST)

CJR

Medlem
Hej,

Någon som varit på den nya flygplatsen och kan rekommendera transportmedel till centrala Istanbul? Har läst på om HAVAIST shuttles och det verkar bra. Annars kanske någon förbokad bil från en pålitlig firma?
 
Jag har både vid mitt nuvarande pågående besök, och besöket för 3 månader sedan, tagit en vanlig gul taxi i den officiella taxikön. Inget krångel och ingen lång kö. Vänliga, hjälpsamma och chauffören igår pratade t o m lite engelska. Använd taxameter och ifall du måste ta bro eller tunnel över till asiatiska sidan tillkommer 15 turkiska lira. Beroende på trafik så får man räkna med totalt mellan 220-250 TL om du åker över till Asien. Annars kanske max 200. Bäst är att ha cash, men vissa bilar tar även kort. Kolla med killen som organiserar taxikön så ser han till att du får en bil som tar kort.
 
  • Gilla
Reactions: CJR

Tonton

Medlem
Jag kommer i fortsättningen boka shuttle service från IST airport. Vill inte råka ut för att bli lurad och nästan rånad igen, som jag blev på mitt besök där senast.

Men om du nu ska åka vanlig taxi:
* Använd taxameter
* Ta inte ut mer pengar än du behöver
* Ta gärna bild på taxin ifall någonting skule hända
 
  • Gilla
Reactions: CJR

CJR

Medlem
Jag kommer i fortsättningen boka shuttle service från IST airport. Vill inte råka ut för att bli lurad och nästan rånad igen, som jag blev på mitt besök där senast.

Men om du nu ska åka vanlig taxi:
* Använd taxameter
* Ta inte ut mer pengar än du behöver
* Ta gärna bild på taxin ifall någonting skule hända
Det är lite med tanke på din incident som jag lyfter frågan. Jag känner mig nog mest säker på en flygbuss tillsammans med andra passagerare : )
 
Toppen