Senaste nytt

Thomas Cook går i konkurs 2019-09-23

M.K

Medlem
@Hachans Det finns många länder som bryr sig om sina egna medborgare. Jag tycker det är utmärkt agerat av britterna som redan står klara med hjälp.

Nog inte många som är medvetna resenärer i denna resekategori, och vissa kanske dessutom har hälsoproblem eller andra typer av allvarliga bekymmer.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
@Hachans Det finns många länder som bryr sig om sina egna medborgare. Jag tycker det är utmärkt agerat av britterna som redan står klara med hjälp.

Nog inte många som är medvetna resenärer i denna resekategori, och vissa kanske dessutom har hälsoproblem eller andra typer av allvarliga bekymmer.

Köper klart att man tar hem sina medborgare när det bryter ut en kris eller liknande.

Men att flygbolaget går i konkurs medan man är på semester är inte en kris. Det är något man faktiskt får förbereda sig på själv. Man kan liksom inte åka utomlands och vara beroende av att staten ska hjälpa en hem. En konkurs är en förutsägbar risk som går att skydda sig mot. Det är inte ovanligt, det har hänt många gånger att folk har blivit strandade. Men ändå åker man och förväntar sig att farbror staten ska hämta hem än.

Det är att hårdra kanske, och det finns självklart undantag, men om man inte klarar sig själv på platsen dit man åker kanske man inte ska åka dit. Vare sig det är finansiellt, hälsomässigt eller liknande.

Men jag ska komma ihåg det om jag fastnar någonstans, kräva att staten kommer och hjälper mig för mitt flyg är inställt! Det är faktiskt rätt skrattretande.
 

apknug

Medlem
@Hachans Det finns många länder som bryr sig om sina egna medborgare. Jag tycker det är utmärkt agerat av britterna som redan står klara med hjälp.

Nog inte många som är medvetna resenärer i denna resekategori, och vissa kanske dessutom har hälsoproblem eller andra typer av allvarliga bekymmer.

Fast har man hälsoproblem eller andra typer av allvarliga bekymmer kanske man inte skall åka utomlands och sen förvänta sig att skattebetalarna ska betala notan för hemtransporten......

Det är lätt att vara generös med andras pengar.
 

Voyageur

Medlem
Tycker det är lustigt i sig att man förlitar sig på att staten ska hjälpa en hem från semestern? Det är ju knappast så att det brutit ut oroligheter och liknande i landet oväntat som gör att man strandar.

Ja du, kan det vara så att de flesta människor som är strö resenärer, pensionärer , barnfamiljer, par som tar sin årliga 1-2 veckor charter utomlands, kan man förvänta sig inte behöver eller är insatta i alla regler och krav kring flyg, eu261 osv osv? Folket på det här forumet har väldigt lite att göra med gemene man som reser 1 eller 2 ggr årligen med Thomas Cook, men vi ska nog inte glömma att det är vi som tillhör minoriteten.

För pensionärsparet eller barnfamiljen från Mellerud, eller Växjö kan jag i alla fall känna medlidande och förståelse i viljan att komma hem från ett relativt okänt land som man kanske plötsligt är strandad i med alla potentiella kostnader det medför och förvirring
 

Kricka

Medlem
Fast Resegarantin (se @Homer inlägg ovan) betalas ju av resebolagen för
att passagerarna inte skall bli helt strandsatta om/när de "konkar". Vissa
resenärer är långt ifrån "medvetna" och klarar sig nog inte själva..?
 

M.K

Medlem
Vad är alternativet då? Ska massor av britter utan pengar bli strandade runt om? Denna kategori brittisk arbetarklass betalar ofta sin All-inclusive via långsiktig avbetalning. De har seriöst ofta inte möjlighet att ta sig hem och har bokat sin resa med världens äldsta reseföretag. 178 år gammalt. En trygg semesterleverantör sedan generationer i UK.

Bra att staten samordnar detta vid eventuell KK. De får väl dessutom tillbaka mycket genom garantin skulle jag tro.
 

Homer

Medlem
Fast Resegarantin (se @Homer inlägg ovan) betalas ju av resebolagen för
att passagerarna inte skall bli helt strandsatta om/när de "konkar". Vissa
resenärer är långt ifrån "medvetna" och klarar sig nog inte själva..?

Precis, och det är samma lagstiftning inom hela EU, men det gäller ju bara om man köpt en paketresa.


Killen från konsumentverket påpekar också att det inte är säkert att pengarna räcker, att man kanske inte får ersättning för allt.


Konsumentverkets vägledare Gustav Sandgren berättar hur det påverkar dig som kund och resenär.
Konsumentverket: Detta gäller om flygbolaget går i konkurs - Nyheterna - tv4.se
 

apknug

Medlem
Vad är alternativet då? Ska massor av britter utan pengar bli strandade runt om? Denna kategori brittisk arbetarklass betalar ofta sin All-inclusive via långsiktig avbetalning. De har seriöst ofta inte möjlighet att ta sig hem och har bokat sin resa med världens äldsta reseföretag. 178 år gammalt. En trygg semesterleverantör sedan generationer i UK.

Bra att staten samordnar detta vid eventuell KK. De får väl dessutom tillbaka mycket genom garantin skulle jag tro.
Javisst det finns nog inget annat bättre att lägga skattepengar på än att flyga hem semesterfirare, Vård Skola och Omsorg har troligen överskott.
 

M.K

Medlem
Köper klart att man tar hem sina medborgare när det bryter ut en kris eller liknande.

Men att flygbolaget går i konkurs medan man är på semester är inte en kris. Det är något man faktiskt får förbereda sig på själv. Man kan liksom inte åka utomlands och vara beroende av att staten ska hjälpa en hem. En konkurs är en förutsägbar risk som går att skydda sig mot. Det är inte ovanligt, det har hänt många gånger att folk har blivit strandade. Men ändå åker man och förväntar sig att farbror staten ska hämta hem än.

Det är att hårdra kanske, och det finns självklart undantag, men om man inte klarar sig själv på platsen dit man åker kanske man inte ska åka dit. Vare sig det är finansiellt, hälsomässigt eller liknande.

Men jag ska komma ihåg det om jag fastnar någonstans, kräva att staten kommer och hjälper mig för mitt flyg är inställt! Det är faktiskt rätt skrattretande.

Så fattig outbildad arbetarklass ska inte åka på en efterlängtad semester någon gång, eller helt enkelt lämnas åt sitt öde om de ändå vågar sig på en paketresa där det går åt skogen?

Vi tycker helt enkelt olika i denna fråga. Nu ska fortsättningen på detta drama följas under kvällen.
 
Toppen