Senaste nytt

Thai AirAsia X planerar att flyga Bangkok-Stockholm

Xpressen

Medlem
Härlig, nedlåtande inställning vissa på forumet har till vanligt folk.
Förstår inte att man måste kommentera nedsättande om lågprisflyg och vanligt folk.
Tycker att dessa trådar inte ska bli publicerade då vissa inte står ut med vanligt folk och lågprisbolag.

Jag har följt businessclass.se ett antal år men kommer att avsluta mitt medlemskap.
Businessclass.se är för folk med en nettolön om minst 100.000 i månaden och som aldrig kommer att acceptera att vanligt folk flyger eller att lågprisbolag existerar.

Jag tillhör det vanliga folket med undantag av att jag driver ett bolag och endast har en nettolön av 70.000 i månaden.

Tack för mig.

Jag tror inte problemet som folk upplever med Johnny är deras ekonomiskastatus, utan det handlar med om att denna typ av personer har svårt att förstå skillnaden mellan en lågprisprodukt och en premium produkt.

Personen som beskrivs som "Johnny" är åtminstone för mig en person som köper en billig biljett men förväntar sig service och uppassning som att den har köpt en premiumprodukt.

Alltså folk som låter och skränar och trot att crew är där för att tillfredställa endast deras behov och inte har en tanke åt att det sitter 200 andra resenärer i planet som har betalt för precis samma sak som de själva har gjort.
 
Jag tillhör inte dem med en månadsinkomst på minst 100.000 men skyr ändå lågprisbolag som pesten. Jag har genom åren rest med ett flertal lågprisbolag både inom och utom Europa och baserat på dessa erfarenheter väljer jag numera att flyga med icke lågprisbolag då jag värderar den mångdubbelt bättre reseupplevelsen så pass högt att det är värt för mig att betala lite mer. Jag anar mellan raderna att ”Johnny-med-linne” snarast ska tolkas som en komisk beskrivning av fenomenet och inte är avsett som en avsiktligt nedlåtande beskrivning av människor som inte har ekonomiska möjligheter att färdas på annat sätt än med s.k. lågprisbolag.

Jag är en fattig student av livet men jag avskyr lågprisbolag som bara den. Sedan så måste man kunna se charmen när någon skriver t ex Jonny i linne, har blivit lite av en fras på det här forumet, men precis som i alla andra trådar så är folk så otroligt lätt kränkta.
Håller med herrarna, man måste i forumet lära sig att "läsa mellan raderna".
Alla här inne är inte från "Smiley :) " generationen eller använder det bara inte. Således sätts inte alltid smileys som ev skulle underlätta för vissa att se hur medlemmen menar.

Sen när det kommer till LCC så är det inte så konstigt att det inte diskuteras så mycket eller blir reaktioner.
Detta forum är just för flygning i premium segmentet primärt. Det märker man bara på namnet på forumet. Det finns andra forum för att diskutera LCC bolagen. Alla forum har sin nisch som man diskuterar vilket man måste respektera.
Du går ju inte in på Volvo forumet och snackar Saab och om du gör det så kommer det bli upprörda känslor :confused:, samma här.

LCC näms ibland och många medlemmar vad jag kan se förespråkar även det ibland när det är det bästa alternativet av olika anledningar.
Även ofta för att knyta samman tex. en open jaw resa
Sen finns det ju LCC som är bättre än andra.
 

Dr. Miles

Expert
Är man medveten om sitt val så spelar det ingen roll vilket flygbolag man reser med eller att man flyger med codeshare.

Är man inte medveten om sitt val så kan man köpa t ex Cathay Dragon flight mellan Hong Kong och Beijing sedan hamna på Air China flight som flygs av Air Macau planet...
 

apknug

Medlem
Eller diskutera sakfrågan.

Kommer Air asia X att dra igång linjen tro? De har troligen storlek och styrka för att lyckas.

Det har funnits några lycksökare på Stockholm Bangkok som har försökt och knappt lyft.

One-two-goo lyckades få iväg några flighter med gamla 747 or. Blev att jäkla liv i pressen när folk plåtade inne i de "fallfärdiga" planen. Sen försvann de.

Pb Air var en annan som aldrig lyckades lätta från Skavsta som de skulle flyga ifrån. En massa biljetter han de sälja ändå. Pb hade enligt uppgift ägareintressen från Singhas ägare.

Sen ha det funnit andra också..
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte om hur deras tidtabell ska se ut men jag skulle gissa att det blir morgonflyg från Bangkok och sen eftermiddags avgång från Stockholm.
Alltså, ungefär som vad Norwegian har idag.

Norwegians tidtabell (vintertidtabell):
Kod:
DY 7205
ARN 15:40 - BKK 07:35 +1 788

DY7206
BKK 09:35 - ARN 14:50 788

Jag tror inte att Air Asia X vill parkera planet på Arlanda många timmar som THAI gör.

THAIs tidtabell (vintertidtabell):
Kod:
TG961
ARN 13:30 - BKK 05:45 +1 773

TG960
BKK 01:25 - ARN 06:50 773
 

Senator

Moderator
Vänner,

Sitter lite knasigt till för att moderera idag. Mycket tråkigt att medlemmar känner att det blir någon form av elitism där en typ av resenärer till Thailand ”stigmatiseras”. Känns ganska onödigt.

Kan vi fokusera på nyheten om att vi får ett nytt flygbolag med direktlinje till Asien från Sverige och inte spekulera vilka skor eller kläder resenärerna har på sig?

Jag känner ett antal människor som jag tror har 30-100x större förmögenhet än vad jag har. Jag vet att de skulle välja Norwegian eller Air Asia vilken dag som helst då det är direktflyg och skulle aldrig betala för premium.

Det är vi som är annorlunda, inte alla andra.
 
Härlig, nedlåtande inställning vissa på forumet har till vanligt folk.
Förstår inte att man måste kommentera nedsättande om lågprisflyg och vanligt folk.
Tycker att dessa trådar inte ska bli publicerade då vissa inte står ut med vanligt folk och lågprisbolag.

Jag har följt businessclass.se ett antal år men kommer att avsluta mitt medlemskap.
Businessclass.se är för folk med en nettolön om minst 100.000 i månaden och som aldrig kommer att acceptera att vanligt folk flyger eller att lågprisbolag existerar.

Just "Jonny med linnet" är ju ett internskämt på det här forumet, och som alla internskämt är det knappast speciellt roligt för de som inte är med på skämtet, men för den skull kan man inte extrapolera ifrån det till någon generell människosyn.

Att forumet endast är till för de med miljoninkomster är objektivt fel, det finns många studenter och liknande här, och en stor del av forumet går åt till hur man får bra, intressanta och lärorika resor på billigaste möjliga vis.

Däremot är ju forumet till för just "medvetna resenärer", så att det inte är rätt ställe för den stora majoriteten som inte värdesätter något annat än just lägsta pris när de väljer flygbolag, kan jag inte se som något direkt överraskande. Det betyder inte att man blir vare sig en bättre eller sämre människa av att flyga fullservicebolag framför endast LCC, men varje forum måste ju rimligtvis ha sin publik, och kan inte vara rätt för alla människor.
 
Toppen