Senaste nytt

TAP inga poäng class Y premium economy

RimaZ

Medlem
Har fått poäng för min resa CPH-LIS i premium economy (class y) med TAP, men har inte fått några poäng för hemresan tre dygn senare LIS-CPH i samma klass. När jag försöker efterregistrera poängen på hemsidan så står det bara att denna klass ej är giltig för poäng:
upload_2022-3-15_13-38-1.png


Googlar jag klasserna så står det att Y ska vara berättigad (och jag fick ju poäng på nedresan ett par dagar tidigare) - Vad felas?

upload_2022-3-15_13-40-34.png
 

Attachments

  • upload_2022-3-15_13-39-17.png
    upload_2022-3-15_13-39-17.png
    71 KB · Visningar: 62

folo

Medlem
TAP är stökiga när det gäller intjäning på icke business-biljetter. Vad jag förstår så stämmer inte SAS tabeller utan det är produkttypen discount, basic, classic etc som är relevant. Du kanske fick discount på vägen hem där jag vet att det rapporterats 0% intjäning.

Finns en tråd på FlyerTalk om detta.
 

RimaZ

Medlem
TAP är stökiga när det gäller intjäning på icke business-biljetter. Vad jag förstår så stämmer inte SAS tabeller utan det är produkttypen discount, basic, classic etc som är relevant. Du kanske fick discount på vägen hem där jag vet att det rapporterats 0% intjäning.

Finns en tråd på FlyerTalk om detta.
Fasen så värdelöst. Bokade det klart och tydligt som "classic" både dit och hem. Vart kan man vända sig?
 

folo

Medlem
Fasen så värdelöst. Bokade det klart och tydligt som "classic" både dit och hem. Vart kan man vända sig?

SAS manuella efterregistrering ebretro@sas.se - har dock läst rykten om flera månaders väntetid att få svar så bygg ditt case ordentligt direkt med all info du har. Screenshots, intjäningstabellen hos SAS, biljetter, fare basis om du kan få tag på det etc etc.

Det står ju faktiskt en sak i SAS tabeller och man får nåt annat, så det är ju fel per se. Vet dock inte om SAS viker sig på detta och vet inte varför de inte uppdaterar sina tabeller.
 

Jonas C

Medlem
Försökte på en efterregistrering med Singapore Airlines och fick samma felmeddelande, detta trots att bokningsklasserna ska ge poäng. Kanske är ett tekniskt fel på SAS hemsida just nu?
 

RimaZ

Medlem
Blev ett nej från SAS på det där. Tydligen var ditresan H och hemresan A även om det var samma (obefintliga) servicenivå på planet i sig.
 

AndersSt

Medlem
Jag flög med TAP för en vecka sedan, CPH-LIS-CPH. Kabinklass Y, jag fick 400 poäng åt vardera hållet, totalt 800 poäng.

Bokningsklass var K resp L men sen blev det ändå Y. Märkligt för på vägen ner satt jag på rad 28 med stolar i Ryanair-klass, på vägen hem på rad 5 i stol med mer pitch, recline, USB osv.
 

RimaZ

Medlem
Jag flög med TAP för en vecka sedan, CPH-LIS-CPH. Kabinklass Y, jag fick 400 poäng åt vardera hållet, totalt 800 poäng.

Bokningsklass var K resp L men sen blev det ändå Y. Märkligt för på vägen ner satt jag på rad 28 med stolar i Ryanair-klass, på vägen hem på rad 5 i stol med mer pitch, recline, USB osv.
SAS sa till mig att Y på boardingpasset inte var den riktiga klassen, utan bara servicen man var berättigad till..
 

Senator

Moderator
Jag flög med TAP för en vecka sedan, CPH-LIS-CPH. Kabinklass Y, jag fick 400 poäng åt vardera hållet, totalt 800 poäng.

Bokningsklass var K resp L men sen blev det ändå Y. Märkligt för på vägen ner satt jag på rad 28 med stolar i Ryanair-klass, på vägen hem på rad 5 i stol med mer pitch, recline, USB osv.

SAS sa till mig att Y på boardingpasset inte var den riktiga klassen, utan bara servicen man var berättigad till..

Ni blandar tyvärr ihop saker lite nu. Det finns två olika saker...

Kabinklass
First Class: oftast F eller P
Business Class: oftast C eller J
Economy Class: oftast M eller Y

Bokningsklass
Det finns många men i fallet TAP så ser ni här vilka som gäller:

TAP.PNG


C, D, Z, J och I är Kabinklass Business

Resten är Kabinklass Economy

Vissa bolag skriver Bokningsklass på boardingkortet, andra skriver Kabinklass. I fallet TAP verkar det vara Kabinklass.
 

Tomas E

Medlem
Blev ett nej från SAS på det där. Tydligen var ditresan H och hemresan A även om det var samma (obefintliga) servicenivå på planet i sig.
SAS sa till mig att Y på boardingpasset inte var den riktiga klassen, utan bara servicen man var berättigad till..
Vilken bokningsklass står det på din biljett? Är det Y eller något annat där, t.ex. H respektive A? Du bör kunna räkna med att få kreditering enligt din biljett, oavsett vad som står eller inte står på boardingkortet. Nedan har du ett exempel på en bokning jag gjorde med TAP i J (bokstaven står under "CL") så du ser var du ska leta.

Skärmavbild 2022-03-18 kl. 14.44.51.png


Vissa bolag skriver Bokningsklass på boardingkortet, andra skriver Kabinklass. I fallet TAP verkar det vara Kabinklass.
Och ibland (bl.a. med SAS) står två bokstäver, t.ex. "C A" där C är kabinklass och står med stor bokstav medan A är bokningsklass och står med en mindre bokstav. I alla fall om det funkat som det ska. :)

Som ett tillägg till @Senators förklaring: TAP har inte premium economy som en egen bokningsklass, utan ett antal rader med rymligare "economy extra"-säten som kan väljas om man bokar de två dyrare ekonomiklasserna, eller som en statusförmån, eller mot en extra avgift. Skillnaden kan verka subtil, men det gör att det tyvärr inte finns någon automatisk koppling mellan om man sitter i ett economy extra-säte och om man har en klass som SAS sorterat in som "economy" eller "economy (low)".
 
Toppen