dashboard
Administrator
Kära vänner och medlemmar!
Då är vi äntligen redo att presentera tankarna för BusinessClass framöver, i alla fall med en horisont på ett år framöver
Det är med stor glädje att vi introducerar en ny status på BusinessClass, nämligen vår egen HON/ Solitaire PPS status: BC Gurus.
Vi välkomnar ”agehall” och ”Dr. Miles” som våra första Gurus. De är nog redan kända av de flesta på forumet, främst för sina djupa kunskaper och många bidrag på BusinessClass.
Som en del av det vidare arbete med BusinessClass kommer Gurus tillsammans med moderatorer i vissa fall vara officiella representanter för BusinessClass och åka ut på uppdrag.
BusinessClass - historien
Det är naturligt att många förknippar BusinessClass med Jacob och Martin. Nu tillhör det historien att långt flera eldsjälar var med från början, några är även aktiva medlemmar idag. Men det var Martin och Jacob som var drivkraften bakom BusinessClass.
Dock var detta fortfarande ett pro bono projekt utan bärkraftig ekonomi. Martin ställde upp med en plattform för oss att mötas och Jacob med inspirerande reseskildringar på fritiden.
I 2013 bestämmer Reisegiganten A/S sig för att köpa BusinessClass och det blir en ”verksamhet” av detta. Martin arbetade med marknadsfrågor och forummedlemmar medan Jacob hade ansvar för det redaktionella.
I bakgrunden jobbar Reisegiganten A/S med att bygga tjänster för BusinessClass samt andra verksamheter inom koncernen. Under perioden 2013 fram till sommaren 2015 investerar Reisegiganten runt 10 MSEK i BusinessClass. Verksamheten har flera heltidsanställda utöver Martin och Jacob.
Under sommaren 2015 bestämmer Reisegiganten A/S sig för att investeringsgraden och kostnadsmassan i BusinessClass är för hög, och det inte finns en kortsiktig intäktsmöjlighet som gör att det går att behålla två fulltidsresurser. Samtidigt bestämmer Jason Eckhoff sig för att lämna rollen som VD för koncernen och vill satsa 100% på BusinessClass. Dock inser Jason att kostnaderna måste först ner innan det kan byggas upp igen. Ganska enkelt – det finns inte ekonomiska förutsättningar för att i nuläget ha fulltidstjänster för att driva BusinessClass vidare. Därmed behöver tyvärr både Martin och Jacob lämna verksamheten.
Vad är tanken med BusinessClass framöver?
Grundtanken med BusinessClass var ett svenskt forum à la FlyerTalk. Men, det finns ett mycket större behov som behöver täckas: nämligen de hundra tusentals av omedvetna resenärer i Skandinavien eller de miljontals som finns i andra länder som söker inspiration om destinationer med också vill ”uppgradera” sin reseupplevelse. Det gäller att hitta inspiration att uppleva resande med andra ögon.
För att bredda erbjudande och utbudet är det tanken att framtidens BusinessClass har tre beståndsdelar:
Sedan är tanken över tid att den aggregerade köpkraft som finns i medlemskåren ska göra det möjligt för medlemmarna att få erbjudanden som är svårt att komma över som enskild konsument eller småföretagare.
Vi har också lärt en läxa hur vi skall introducera ändringar. Vi har valt ut en mindre beta-grupp som först får information och som kommer med feedback innan vi sjösätter något nytt.
Men allt detta kommer ta tid och kapital, det arbetas det på just nu.
Vad händer med det redaktionella innehållet?
För den skandinaviska nyhetsdelen är det den norska journalisten Dag Christian Holm, också känd som ”Holmion” på forumet, som skriver det redaktionella materialet. Han har varit delaktig i BusinessClass i flera år och har varit redaktör för den norska delen av BusinessClass i över två år. Med i teamet för redaktionen finns också några frilandsskribenter. Nederländska och Londonbaserade Paul J DeVries kommer på regelbunden basis leverera hotell och flygrecensioner. Detsamma kommer amerikanska Ramsey Quebin att göra. Båda har redan skrivit flera artiklar för BusinessClass. Vi är ständigt på jakt efter nya, duktiga skribenter – inklusive forummedlemmar som kan bidra med att skriva om egna upplevelser.
Vi vill kunna publicera i större omfattning innehåll skrivet av medlemmarna i framtiden.
Det har varit mycket diskussioner om det redaktionella innehållet, huruvida det är reklam etc. Vi följer redaktionella regler och baserar naturligtvis mycket av nyhetsartiklarna utifrån pressmeddelanden – som det alltid har gjorts på BusinessClass. Vad avser recensioner betalar vi själva för flygresor och hotellvistelser. Dock får vi vid vissa tillfällen, precis som andra medier, ”press-priser” som är något mer prisvärda än standardpriser. I mycket sällsynta fall vår vi resa och uppehåll gratis. BusinessClass har enligt vår vetskap aldrig fått betalt för att skriva en artikel/recension och det tror vi inte heller kommer att bli någon vanlig syn i framtiden. Sådana artiklar kommer på ett tydligt sätt indikeras.
Vad är status med avstängda medlemmar?
Det har varit en del fokus på medlemmar blir av. Vi har sedan många år tillbaka haft en utmaning med medlemmar som vi stänger av på grund av taskig attityd mot andra medlemmar, men som återkommer med nya profiler. Detta är inget nytt och vi talar om en handfull medlemmar. I denna process har vi valt att stänga av dessa medlemmar efter att vi har varit i direkt kontakt med dessa och förklarat varför. Detta är inget enkelt beslut, men det är inte en ny linje. Vi beslutade redan detta i somras med Martin och Jacob att genomföra detta, men har varit sena att implementera detta.
Vad tycker vi som jobbar med detta på fritiden?
Dr. Miles, agehall, rvarttinen, palmen och senator ser alla väldigt ljust på framtiden. Det är klart att vi också saknar Martin och Jacobs engagemang, men vi inser också att verkligheten kom i kapp. Det måste finnas en bärkraftig verksamhet bakom BusinessClass, det finns inga s.k. ”gratisluncher”. Vi kommer alla gynnas på ett eller annat sätt av detta i framtiden. Vi står bakom denna satsning och vägen framåt fullt ut.
Till slut, några ord om det som ligger bakåt i tiden. Det är kanske svårt för medlemmarna som inte har hunnit vara med på några av våra events att förstå detta. Men, den plattform som finns handlar om långt mer än resande. Det handlar om människor. De vänskapsband som formats under åren är otaliga, det ser vi i reseberättelser och i sociala medier. Det är BusinessClass största styrka: en mötesplats för likasinnade människor både på och utanför nätet.
Låt oss bygga vidare på detta.
Med vänlig hälsning,
Jason (dashboard)
Dag Christian (Holmion)
Robert (rvarttinen)
Fredrik (palmen)
Shigeru (Dr. Miles)
Marcus (agehall)
Hans (Senator)
Då är vi äntligen redo att presentera tankarna för BusinessClass framöver, i alla fall med en horisont på ett år framöver
Det är med stor glädje att vi introducerar en ny status på BusinessClass, nämligen vår egen HON/ Solitaire PPS status: BC Gurus.
Vi välkomnar ”agehall” och ”Dr. Miles” som våra första Gurus. De är nog redan kända av de flesta på forumet, främst för sina djupa kunskaper och många bidrag på BusinessClass.
Som en del av det vidare arbete med BusinessClass kommer Gurus tillsammans med moderatorer i vissa fall vara officiella representanter för BusinessClass och åka ut på uppdrag.
BusinessClass - historien
Det är naturligt att många förknippar BusinessClass med Jacob och Martin. Nu tillhör det historien att långt flera eldsjälar var med från början, några är även aktiva medlemmar idag. Men det var Martin och Jacob som var drivkraften bakom BusinessClass.
Dock var detta fortfarande ett pro bono projekt utan bärkraftig ekonomi. Martin ställde upp med en plattform för oss att mötas och Jacob med inspirerande reseskildringar på fritiden.
I 2013 bestämmer Reisegiganten A/S sig för att köpa BusinessClass och det blir en ”verksamhet” av detta. Martin arbetade med marknadsfrågor och forummedlemmar medan Jacob hade ansvar för det redaktionella.
I bakgrunden jobbar Reisegiganten A/S med att bygga tjänster för BusinessClass samt andra verksamheter inom koncernen. Under perioden 2013 fram till sommaren 2015 investerar Reisegiganten runt 10 MSEK i BusinessClass. Verksamheten har flera heltidsanställda utöver Martin och Jacob.
Under sommaren 2015 bestämmer Reisegiganten A/S sig för att investeringsgraden och kostnadsmassan i BusinessClass är för hög, och det inte finns en kortsiktig intäktsmöjlighet som gör att det går att behålla två fulltidsresurser. Samtidigt bestämmer Jason Eckhoff sig för att lämna rollen som VD för koncernen och vill satsa 100% på BusinessClass. Dock inser Jason att kostnaderna måste först ner innan det kan byggas upp igen. Ganska enkelt – det finns inte ekonomiska förutsättningar för att i nuläget ha fulltidstjänster för att driva BusinessClass vidare. Därmed behöver tyvärr både Martin och Jacob lämna verksamheten.
Vad är tanken med BusinessClass framöver?
Grundtanken med BusinessClass var ett svenskt forum à la FlyerTalk. Men, det finns ett mycket större behov som behöver täckas: nämligen de hundra tusentals av omedvetna resenärer i Skandinavien eller de miljontals som finns i andra länder som söker inspiration om destinationer med också vill ”uppgradera” sin reseupplevelse. Det gäller att hitta inspiration att uppleva resande med andra ögon.
För att bredda erbjudande och utbudet är det tanken att framtidens BusinessClass har tre beståndsdelar:
- Ett forum såsom idag
- Ett redaktionellt innehåll som vänder sig till en bredare publik
- Resetjänster som t.ex. hotellbokning
Sedan är tanken över tid att den aggregerade köpkraft som finns i medlemskåren ska göra det möjligt för medlemmarna att få erbjudanden som är svårt att komma över som enskild konsument eller småföretagare.
Vi har också lärt en läxa hur vi skall introducera ändringar. Vi har valt ut en mindre beta-grupp som först får information och som kommer med feedback innan vi sjösätter något nytt.
Men allt detta kommer ta tid och kapital, det arbetas det på just nu.
Vad händer med det redaktionella innehållet?
För den skandinaviska nyhetsdelen är det den norska journalisten Dag Christian Holm, också känd som ”Holmion” på forumet, som skriver det redaktionella materialet. Han har varit delaktig i BusinessClass i flera år och har varit redaktör för den norska delen av BusinessClass i över två år. Med i teamet för redaktionen finns också några frilandsskribenter. Nederländska och Londonbaserade Paul J DeVries kommer på regelbunden basis leverera hotell och flygrecensioner. Detsamma kommer amerikanska Ramsey Quebin att göra. Båda har redan skrivit flera artiklar för BusinessClass. Vi är ständigt på jakt efter nya, duktiga skribenter – inklusive forummedlemmar som kan bidra med att skriva om egna upplevelser.
Vi vill kunna publicera i större omfattning innehåll skrivet av medlemmarna i framtiden.
Det har varit mycket diskussioner om det redaktionella innehållet, huruvida det är reklam etc. Vi följer redaktionella regler och baserar naturligtvis mycket av nyhetsartiklarna utifrån pressmeddelanden – som det alltid har gjorts på BusinessClass. Vad avser recensioner betalar vi själva för flygresor och hotellvistelser. Dock får vi vid vissa tillfällen, precis som andra medier, ”press-priser” som är något mer prisvärda än standardpriser. I mycket sällsynta fall vår vi resa och uppehåll gratis. BusinessClass har enligt vår vetskap aldrig fått betalt för att skriva en artikel/recension och det tror vi inte heller kommer att bli någon vanlig syn i framtiden. Sådana artiklar kommer på ett tydligt sätt indikeras.
Vad är status med avstängda medlemmar?
Det har varit en del fokus på medlemmar blir av. Vi har sedan många år tillbaka haft en utmaning med medlemmar som vi stänger av på grund av taskig attityd mot andra medlemmar, men som återkommer med nya profiler. Detta är inget nytt och vi talar om en handfull medlemmar. I denna process har vi valt att stänga av dessa medlemmar efter att vi har varit i direkt kontakt med dessa och förklarat varför. Detta är inget enkelt beslut, men det är inte en ny linje. Vi beslutade redan detta i somras med Martin och Jacob att genomföra detta, men har varit sena att implementera detta.
Vad tycker vi som jobbar med detta på fritiden?
Dr. Miles, agehall, rvarttinen, palmen och senator ser alla väldigt ljust på framtiden. Det är klart att vi också saknar Martin och Jacobs engagemang, men vi inser också att verkligheten kom i kapp. Det måste finnas en bärkraftig verksamhet bakom BusinessClass, det finns inga s.k. ”gratisluncher”. Vi kommer alla gynnas på ett eller annat sätt av detta i framtiden. Vi står bakom denna satsning och vägen framåt fullt ut.
Till slut, några ord om det som ligger bakåt i tiden. Det är kanske svårt för medlemmarna som inte har hunnit vara med på några av våra events att förstå detta. Men, den plattform som finns handlar om långt mer än resande. Det handlar om människor. De vänskapsband som formats under åren är otaliga, det ser vi i reseberättelser och i sociala medier. Det är BusinessClass största styrka: en mötesplats för likasinnade människor både på och utanför nätet.
Låt oss bygga vidare på detta.
Med vänlig hälsning,
Jason (dashboard)
Dag Christian (Holmion)
Robert (rvarttinen)
Fredrik (palmen)
Shigeru (Dr. Miles)
Marcus (agehall)
Hans (Senator)