Senaste nytt

Strömsladd passar dålig i eluttag på flyg?

Trumis

Medlem
Hej,

har tänkt skriva detta inlägg ett antal gånger men glömmer alltid bort det. När jag flyger långresor och det finns eluttag (SAS, Thai, LH m fl.) så vill jag koppla in min laptop för att kunna använda den. Dock har jag märkt att "stickproppen" ofta sitter dåligt, lite som att stiften är för tjocka och stickproppen för "tung", man får lirka och hoppas lampan lyser grönt så att uttaget ger ström till datorn.

Det är en PC-laptop men klassisk apparatkabel (jordad) så det är ju väl vad man har med alla datorer idag. Jag har testat att sätta en reseadapter mellan stickpropp och uttag men det blir inte bra, ibland för tungt så den inte riktigt sitter fast eller så finns det inte alltid utrymme.

Har någon av er andra samma problem eller sitter det alltid bra för er och ni får grön lampa och ström hela tiden? Eller har ni löst det på något sätt?
 

Trumis

Medlem
Ok, ojordad Type C kan vara ett alternativ. Är det då Type A ni skaffat som kör USA-lösning? Har ni bara bytt sladden mellan laddaren och uttaget eller hela "paketet"? Jag kan ta av apparatkabeln från laddaren så jag behöver i så fall bara skaffa en sladd som verkar mycket billigare än ett helt ladd paket.

Suttit och letat på Kjell &Co hemsida men hittar inte rätt kabel med rätt anslutning till min laddare. Vart har ni köpt era lösningar?

Tack för råden!
 

Canadien

Medlem
Ok, ojordad Type C kan vara ett alternativ. Är det då Type A ni skaffat som kör USA-lösning? Har ni bara bytt sladden mellan laddaren och uttaget eller hela "paketet"? Jag kan ta av apparatkabeln från laddaren så jag behöver i så fall bara skaffa en sladd som verkar mycket billigare än ett helt ladd paket.

Suttit och letat på Kjell &Co hemsida men hittar inte rätt kabel med rätt anslutning till min laddare. Vart har ni köpt era lösningar?

Tack för råden!
Jag har ett par lösa amerikanska sladdar ja. En till 2-pol och en till 3-pol "mickey Mouse"

s-l1600.jpg

61gSzOYbfhL._SL1000_.jpg
 

Walter

Medlem
Jag har en amerikansk laddare till min laptop och likadant en amerikansk laddare/plugg till min mobil. Upplever att dessa stickkontakter passar mycket bättre i uttagen på flyget.

Innebär inte detta att laddaren drivs på 110-volt vilket i sin tur påverkar hastigheten och förmågan att ladda datorn? Kanske iofs är en ickefråga i sammanhanget...
 
Toppen