Ger det verkligen något extra att jaga status utöver vad som motsvarar *G om man inte flyger med det egna bolaget?
Du har ju funderat en hel del verkar det som men jag förstår inte riktigt hur du landar i dina slutsatser. Det känns som att du inte tagit med alla parametrar eller så har jag missat någonting i ditt inlägg.
Det är absolut så att alla måste bedöma saken efter sina förutsättningar, men är man bosatt i Sverige och flyger mycket med *A så känns det som att Eurobonus är en no-brainer imho.
Ja precis. Alltså exakt sådär tänkte jag när jag skulle börja jaga status. Det är väl rimligt att om jag bor i Sverige, och flyger mest med SAS så är det SAS jag ska vara medlem hos?
Men, för att sammanfatta det jag kommer på nu:
1 - för att behålla Star Alliance Gold (Guld på SAS, Elite på Turkish):
Med SAS: jag måste betala 5495 kronor / år för kreditkort + göra en längre flygning i SAS Plus. Varje år.
Med Turkish: jag måste göra 2 längre flygningar i SAS Plus vartannat år, och behöver INTE betala 5494 kronor / år för kreditkort.
Detta blir ju i den här jämförelsen en insparning på nära 11 000 kronor / 2 år.
2 - för att behålla SAS Diamant, Turkish Elite Plus:
Med SAS (och metoden med kreditkort): jag måste utöver detta nå 58 000 poäng, VARJE ÅR. Vilket motsvarar cirka 4 längre flygningar i SAS Plus.
Med Turkish: jag måste nå 40 000 poäng VARANNAT ÅR, alternativt 30 000 poäng VARJE ÅR. I båda de här fallen är det uppenbart att Turkish slår SAS. Och med Elite Plus kommer en garanti om TVÅ GRATIS UPPGRADERINGAR till Business VARJE ÅR, något som inte SAS (officiellt) erbjuder.
3 - jag flyger inte ENBART med SAS. Ibland blir det andra bolag. LOT, United, Air New Zeeland, Air Canada. När jag då ska kreditera dessa flygningar till det program jag är medlem i så resulterar min (något ytliga) jämförelse mellan Eurobonus och Miles&Smiles i att Miles&Smiles har ett högre värde, helt enkelt: de ger mer poäng för flygningar med andra bolag. Som jag skrev i tidigare inlägg: SAS ger bra poäng med SAS, men kassa poäng med andra bolag. Min generella uppfattning.
Sen vill jag faktiskt ta upp en sak som har tagits upp i tråden, jag har inte alls funderat mycket kring "reward flights"; att nyttja mina poäng för att flyga. Så här kan jag inte riktigt göra ett rättvist uttalande. Vad jag däremot vet är följande: om jag vill flyga i Business t/r till Los Angeles (vi har ju genomgående kört på LAX som exempel, så jag fortsätter med det) så behövs 100 000 poäng hos SAS + skatt. Visst, den resan i Business blir "gratis" med poängen, men, för att nå 100 000 poäng krävs väldigt mycket (för mig). Istället, om jag är medlem hos Miles&Smiles (på Elite Plus) så kan jag betala för STO-LAX t/r, säg 4000 SEK, och uppgradera den resan kostnadsfritt till Business. Min poäng blir: jag kommer inte ÅRLIGEN nå upp till så många poäng hos SAS att de räcker till en business t/r LAX, men, hos Miles&Smiles skulle jag ÅRLIGEN få en sådan uppgradering.
Jag måste tillägga att jag uppskattar att det blev en diskussion här! Och
@agehall , du får mer än gärna motivera varför jag "borde stanna hos SAS", det är givetvis så att det kan finnas något jag inte har tänkt på. Du kanske själv är med i Eurobonus? Vad uppskattar du isf mest med det?
Sen vill jag vara tydlig med att det säkert kan vara så som du säger: jag kanske inte har tagit med precis alla parametrar. Exempelvis påpekade
@ante888 att STO-LAX med SAS Go ger 9000 poäng, medan samma sträcka (via IST) ger ungefär 8200 miles i motsvarande klass. Alltså var SAS i det här läget, på lägsta ekonomi, mer generöst.