Senaste nytt

Star Alliance Gold - hur jag nådde dit, och hur jag ska gå vidare

agehall

Medlem
Ger det verkligen något extra att jaga status utöver vad som motsvarar *G om man inte flyger med det egna bolaget?

Du har ju funderat en hel del verkar det som men jag förstår inte riktigt hur du landar i dina slutsatser. Det känns som att du inte tagit med alla parametrar eller så har jag missat någonting i ditt inlägg.

Det är absolut så att alla måste bedöma saken efter sina förutsättningar, men är man bosatt i Sverige och flyger mycket med *A så känns det som att Eurobonus är en no-brainer imho.
 

molntankar

Medlem
Ger det verkligen något extra att jaga status utöver vad som motsvarar *G om man inte flyger med det egna bolaget?

Du har ju funderat en hel del verkar det som men jag förstår inte riktigt hur du landar i dina slutsatser. Det känns som att du inte tagit med alla parametrar eller så har jag missat någonting i ditt inlägg.

Det är absolut så att alla måste bedöma saken efter sina förutsättningar, men är man bosatt i Sverige och flyger mycket med *A så känns det som att Eurobonus är en no-brainer imho.

Ja precis. Alltså exakt sådär tänkte jag när jag skulle börja jaga status. Det är väl rimligt att om jag bor i Sverige, och flyger mest med SAS så är det SAS jag ska vara medlem hos?

Men, för att sammanfatta det jag kommer på nu:

1 - för att behålla Star Alliance Gold (Guld på SAS, Elite på Turkish):
Med SAS: jag måste betala 5495 kronor / år för kreditkort + göra en längre flygning i SAS Plus. Varje år.
Med Turkish: jag måste göra 2 längre flygningar i SAS Plus vartannat år, och behöver INTE betala 5494 kronor / år för kreditkort.
Detta blir ju i den här jämförelsen en insparning på nära 11 000 kronor / 2 år.

2 - för att behålla SAS Diamant, Turkish Elite Plus:
Med SAS (och metoden med kreditkort): jag måste utöver detta nå 58 000 poäng, VARJE ÅR. Vilket motsvarar cirka 4 längre flygningar i SAS Plus.
Med Turkish: jag måste nå 40 000 poäng VARANNAT ÅR, alternativt 30 000 poäng VARJE ÅR. I båda de här fallen är det uppenbart att Turkish slår SAS. Och med Elite Plus kommer en garanti om TVÅ GRATIS UPPGRADERINGAR till Business VARJE ÅR, något som inte SAS (officiellt) erbjuder.

3 - jag flyger inte ENBART med SAS. Ibland blir det andra bolag. LOT, United, Air New Zeeland, Air Canada. När jag då ska kreditera dessa flygningar till det program jag är medlem i så resulterar min (något ytliga) jämförelse mellan Eurobonus och Miles&Smiles i att Miles&Smiles har ett högre värde, helt enkelt: de ger mer poäng för flygningar med andra bolag. Som jag skrev i tidigare inlägg: SAS ger bra poäng med SAS, men kassa poäng med andra bolag. Min generella uppfattning.


Sen vill jag faktiskt ta upp en sak som har tagits upp i tråden, jag har inte alls funderat mycket kring "reward flights"; att nyttja mina poäng för att flyga. Så här kan jag inte riktigt göra ett rättvist uttalande. Vad jag däremot vet är följande: om jag vill flyga i Business t/r till Los Angeles (vi har ju genomgående kört på LAX som exempel, så jag fortsätter med det) så behövs 100 000 poäng hos SAS + skatt. Visst, den resan i Business blir "gratis" med poängen, men, för att nå 100 000 poäng krävs väldigt mycket (för mig). Istället, om jag är medlem hos Miles&Smiles (på Elite Plus) så kan jag betala för STO-LAX t/r, säg 4000 SEK, och uppgradera den resan kostnadsfritt till Business. Min poäng blir: jag kommer inte ÅRLIGEN nå upp till så många poäng hos SAS att de räcker till en business t/r LAX, men, hos Miles&Smiles skulle jag ÅRLIGEN få en sådan uppgradering.


Jag måste tillägga att jag uppskattar att det blev en diskussion här! Och @agehall , du får mer än gärna motivera varför jag "borde stanna hos SAS", det är givetvis så att det kan finnas något jag inte har tänkt på. Du kanske själv är med i Eurobonus? Vad uppskattar du isf mest med det?
Sen vill jag vara tydlig med att det säkert kan vara så som du säger: jag kanske inte har tagit med precis alla parametrar. Exempelvis påpekade @ante888 att STO-LAX med SAS Go ger 9000 poäng, medan samma sträcka (via IST) ger ungefär 8200 miles i motsvarande klass. Alltså var SAS i det här läget, på lägsta ekonomi, mer generöst.
 

Thornado

Medlem
Sen vill jag faktiskt ta upp en sak som har tagits upp i tråden, jag har inte alls funderat mycket kring "reward flights"; att nyttja mina poäng för att flyga. Så här kan jag inte riktigt göra ett rättvist uttalande. Vad jag däremot vet är följande: om jag vill flyga i Business t/r till Los Angeles (vi har ju genomgående kört på LAX som exempel, så jag fortsätter med det) så behövs 100 000 poäng hos SAS + skatt. Visst, den resan i Business blir "gratis" med poängen, men, för att nå 100 000 poäng krävs väldigt mycket (för mig). Istället, om jag är medlem hos Miles&Smiles (på Elite Plus) så kan jag betala för STO-LAX t/r, säg 4000 SEK, och uppgradera den resan kostnadsfritt till Business. Min poäng blir: jag kommer inte ÅRLIGEN nå upp till så många poäng hos SAS att de räcker till en business t/r LAX, men, hos Miles&Smiles skulle jag ÅRLIGEN få en sådan uppgradering.

En viktig aspekt som inte har diskuterats ännu i tråden, och som mycket väl kan vara avgörande för vilket alternativ som är "rätt" för dig har att göra med hur mycket du tror att du kommer att spendera på dina SAS-anslutna kreditkort, och då framförallt på Amex. Om du spenderar åtminstone 150000SEK per år på ditt Amex så får du ju en voucher som gör att businessresan till LAX bara kostar 50000 poäng istället för 100000 poäng, och dessutom får du minst 30000 poäng för att du spenderat detta (om en del av spenden går till att köpa flygbiljetter via sas.se så blir det något mer). Alltså får du in minst 30k (Amex) + 13k (flygande) =43k poäng som du kan använda varje år om du spenderar 150k på ditt Amex, så inte så långt ifrån de 50k poäng som krävs för att boka en award i business till USA eller Asien med SAS, och de sista poängen kan du antagligen nå genom att ha lite högre spend eller hålla koll här på olika kampanjer som dyker upp för att tjäna poäng. (Hyr en bil hos Avis en helg...)
De flesta här skulle nog dessutom säga att en resa i SAS business till LAX är bättre än med Turkish (förutom möjligen vissa aspekter av maten), och dessutom så är det ju trots allt en ganska stor omväg att flyga ARN-IST-LAX istället för ARN-LAX direkt, och dessutom får du åka ARN-IST-segmenten i economy. Nog för att många av oss här gillar att flyga och inte har något problem med att ta en liten omväg (och loungen i Istanbul är ju trevlig), men ändå... Detta exempel kräver väl dessutom att du blir Elite Plus hos Turkish, och som jag visar ovan så är du inte så långt ifrån businessresa till USA bara med Eurobonus Guld (+amex-voucher)

Jag skulle alltså säga att om du tror att du kommer att spendera minst 150kSEK per år på ditt Amex så är det eurobonus svårslaget. Har du lägre spend än så, så kan det möjligen hända att slutresultatet blir något annorlunda.
 

Hachans

Medlem
Får nog erkänna att jag inte riktigt förstår poängen med att jaga status i ett flygbolag som man sällan flyger med, det innebär ju att man sällan får dra nytta av de bolagsspecifika fördelar som varje flygbolag ger till sina kunder.

Elite plus kommer ju fortfarande bara ge Star Alliance guld-förmåner på SAS medan ett Diamond-kort ger tillgång CU, fri dryck, prio vid ombokning etc.

Men det är såklart individuellt. Personligen har ju guld/diamant-kortet ingen egenvärde, det är ju vad man gör med det som är det viktiga.
 

Brandten

Medlem
Loungen i Tallinn kommer du fortfarande inte in i så länge du flyger SAS oavsett vilket kort du har inom Star Alliance.
Man kan ju alltid betala 30 euro för att komma in.

..... säg 4000 SEK, och uppgradera den resan kostnadsfritt till Business.
Fast det där måste väl ändå vara "i mån av plats"? Även om det säkert är större chans att få upgrade hos TK så kan du ju isåfall lika gärna ta med den möjligheten i SAS-ekvationen också, att du kan bli uppgraderad från billig Go biljett.

Du kan ju också statusmatcha till M&S från Eurobonus. Gjorde jag själv för ett tag sedan. Dock får man nog inte alla perks som man får vid "ärligt" influgna miles, men är inte säker.
 

LSH

Medlem
Du kan ju också statusmatcha till M&S från Eurobonus. Gjorde jag själv för ett tag sedan. Dock får man nog inte alla perks som man får vid "ärligt" influgna miles, men är inte säker.
Hur gjorde du och vilken status fick du? Det där måste ju vara riktigt värdefullt for de som vet att man kommer bli av med sitt EBG, eftersom det är giltigt i två år. Första gången jag hör talas om matchning i samma allians.
 

palmen

Moderator
Kul att läsa dina tankar, en sak jag reagerade på är att du nämner att det krävs 80k poäng på Turkish och 90k på sas för att nå högsta nivå, man ska inte stirra sig blind på summan utan snarare hur mycket som krävs för att komma dit. På British Airways krävs bara 1500 poäng, men du får väldigt många färre per resa också.

Det är möjligt att Turkish är bäst val för dig, beror lite på vad som är målet med status och vad man vill göra med poängen.
Om det är viktigtast att bli star alliance gold skulle jag rekommendera Aegean Miles & Bonus. Det krävs en del flygande för att nå guld men efter det går det knappt att bli av med om man reser lite. Det krävs nämligen bara 12k poäng för att behålla deras guld nivå om man gör 4 flighter med Aegean. Flyger du sas plus till LAX som vi haft som exempel får du 200% av sträckan, dvs ungefär 11k poäng per väg. De sista 1k poängen får du in på 4 Aegean flighter (tex till grekiska övärlden eller kanske till London via Aten). Du får dessutom 4 vouchers för att uppgradera till Business på Aegean (de flyger dock inte longhaul). Istället för 12k + 4 flighter kan du även flyga in 24k poäng och då har du inte kravet på att du också måste flyga Aegean. Sas plus till LAX tur och retur ger lite över 22k poäng och resterande 2k flyger du enkelt ihop. Aegean är en bra kombo med sas då alla sas biljetter ger minst 100% av flugna miles.
Har du lite sas poäng kan du dessutom bjuda på uppgradering till sas plus när du köpt billigaste ekonomi det brukar jag göra och min ekvation för att behålla Aegean gold blir följande.

Stockholm - London med Aegean via Aten (går att stanna i Aten upp till 2 nätter om man vill), uppgradera dessa till Business med vouchers. Kostnad ca 1200 kronor per resa, dvs 2400 totalt.
Stockholm - Los Angeles / San Francisco / Hong Kong / Miami med sas i billigaste go light, kostar ca 1500 för enkel resa (halva priset av tur och retur), uppgradera till sas plus för 15k eurobonus poäng.

Total kostnad för att behålla guld: 1200+1200+1500SEK = 3900SEK
15000 SAS EuroBonus poäng.
Det är enligt mig en oslagbar kombo för att behålla ett guldkort (kräver lite mer att uppnå första gången dock).

En annan sak du nämnde, du tänkte nyttja din sas status för lounge mm när du samlar ihop din Turkish status. Detta kan bli ett problem då många bolag (bland annat sas) kräver att du har eurobonus inlagt i biljetten om du vill nyttja dess förmåner, du kan med andra ord inte nyttja eurobonus för att komma in i loungen och tjäna poäng till Turkish miles & smiles. Det finns självklart vägar runt detta men det finns risk för strul när man byter program att tjäna poäng till och man riskerar få poängen till fel program.
 

Kimmen00

Medlem
Största fördelen med EB är väl ändå amex 2-4-1. För oss som familj är det ju oslagbart. Vi drar in 3-4 vouchers per år och gör 1-2 award-resor per år (4 Pers). Dessutom gör familjen minst 2 betalda long haul-resor med SAS per år. Till det tillkommer andra resor. Detta ger mkt poäng i kassan.
 

agehall

Medlem
du får mer än gärna motivera varför jag "borde stanna hos SAS", det är givetvis så att det kan finnas något jag inte har tänkt på. Du kanske själv är med i Eurobonus? Vad uppskattar du isf mest med det?
Du stirrar dig väldigt blind på vad det krävs för att uppnå en viss nivå. Är du bara ute efter att ha status för att kunna flasha ett kort för dina polare så spelar det givetvis ingen roll vilket program du väljer, men om du vill få ut något mer av det så är det ett nogsamt övervägande.

För det första, alla statusnivåer utöver lägsta nivån som motsvarar *G i ett program är mer eller mindre värdelöst om du flyger med ett annat bolag än det som programmet är kopplat till - fråga gärna en M&M HON hur denne upplever att flyga SAS eller något annat icke-LH-group-bolag... Med andra ord, om du inte tänker dig att flyga med bolaget du har status hos, så minskar incitamentet kraftigt för att satsa på högsta nivån. I vissa program kan man få extra perks (tex goodie-bag hos Eurobonus) som man kan värdera till något, men allt som oftast är det inte något extremt användbart.

Det jag vill få ut av mina FFP är två saker - dels vill jag att min status ska hjälpa mig få en smidig resa och dels vill jag kunna göra något med mina poäng.

Eftersom jag utgår från ARN, så är EBG/EBD väldigt bra - SAS ger mig alltid förmåner som fasttrack på ARN så länge jag flyger med *A. Flyger jag med SAS (vilket ofta är möjligt) får jag även extra poängintjäning vilket är trevligt.

Den riktigt stora skillnaden kommer när vi börjar titta på vad man kan göra för sina poäng. Om man kör Eurobonus i Sverige ska man ha ett AmEx premium eller Elite så att man får en 2-4-1-voucher. Då blir det helt plötsligt riktigt billigt att flyga förstaklass på semestern. Kreditkorten ger dessutom en trevlig poängintjäning så att man faktiskt har poäng att använda till sina resor - många här flyger på tok för lite för att kunna förlita sig enbart på flyg för att få poäng.

(Jag vet att många gnäller på försämringarna i hur man får flyga med 2-4-1, men det är imho bara skitsnack - det var helt orimligt galet tidigare och det är på inget sätt orimligt eller dåligt nu. De som tycker det har inte upplevt ett dåligt program.)

När jag värderar ett FFP tittar jag på ett par saker - dels hur svårt det är att få status med mitt resmönster, dels hur enkelt det är att få poäng på olika sätt utan att flyga och sist men inte minst earn/burn ratio. Om man vill kunna använda sina poäng är det sistnämnda otroligt viktigt! Det finns exempel på program där man tjänar väldigt lite jämfört med andra program men där även kostanden för awards är i samma proportion som hos andra. Dvs, man kan inte titta på och jämföra absoluta siffror - det är många som gjort bort sig på.
 
Toppen