Senaste nytt

Stämmer verkligheten priset?

mrestes

Medlem
Vill du helst använda en resebyrå skaffa snabbt Amex Platinum, eller någon annan Amex kopplad till SAS med resebyrå tjänster, och använda deras resebyrå. Du får också en tokbra försäkring. Nackdelen är att det andra paret måste skaffa egen försäkring.

Och där kommer den stora frågan. Varför måste ni boka ihop? Ni bör kunna boka separat och ändå får samma flyg och hotell, både om ni bokar själva eller via resebyrå.

Du kan också testa att ringa din resebyrå igen, får en annan agent, och fråga endast efter din del, 2 vuxna ett barn, och jämföra det priset med priset när du försöker boka båda familjerna samtidigt.

Men som andra har redan svarat, konceptet att spara tid med resebyrå är redan kört.

Du kan också lifta frågan med den andra familjen och höra om de vill fördela kostnaderna på ett annat sätt, eller själv ringa och kontrollera priset för bara två vuxna om du tror byrån har fördelat kostnader för 5 felaktigt.
 

Hachans

Medlem
Chatflights gick nyligen ut, i sin podd, med att man aldrig ska boka lyxhotell via tex hotels.com, vilket får mig att tro att det är resebyrån detta handla dom. Isåfall har jag hört personer som haft problem att få tillbaka pengar även på full flex business/first biljetter - samt att det finns en hel del matnyttigt att läsa här på BC.


Undrar vem som betalt dem för att säga så.

Det går alldeles utmärkt att boka lyxhotell via hotels.com exempelvis. Undantaget är om du har hög status i något hotellprogram och får ut perks den vägen och vill fortsätta samla poäng där.

Om man är märkesagnostiker och vill bo på hotell som passar bättre lägesmässigt till där man är, har de faciliteterna man behöver eller en lägre prispunkt så passar hotels eller andra tjänster bättre. Det är en smaksak helt enkelt. Men man får ju boka på respektabla siter.

Flyg ska däremot bokas direkt med flygbolaget.
 

HenrikAI

Medlem
Undrar vem som betalt dem för att säga så.

Det går alldeles utmärkt att boka lyxhotell via hotels.com exempelvis. Undantaget är om du har hög status i något hotellprogram och får ut perks den vägen och vill fortsätta samla poäng där.

Lyssnade på avsnittet där de pratade om detta, och utan att vara en expert på detta så kanske jag kan vara beredd att hålla med dem..

Jag jämförde hotels.com med en "travel advisor" som erbjuder 3:e eller 4:e natten gratis, frukost inkluderat, etc och hotels.com var dyrare eller till och med betydligt dyrare (okej, jag gjorde inte en heltäckande undersökning utan kollade bara 4-5 st hotell i ett par olika städer på några slumpmässigt valda datum..). Med det sagt så går det säkert att hitta bra deals på lyxhotell även på hotels.com.. och sen finns det ju förstås andra "travel advisors" än Chatflights.
 
Last edited:

Alex H

Medlem
Vill du helst använda en resebyrå skaffa snabbt Amex Platinum, eller någon annan Amex kopplad till SAS med resebyrå tjänster, och använda deras resebyrå. Du får också en tokbra försäkring. Nackdelen är att det andra paret måste skaffa egen försäkring.

Och där kommer den stora frågan. Varför måste ni boka ihop? Ni bör kunna boka separat och ändå får samma flyg och hotell, både om ni bokar själva eller via resebyrå.

Du kan också testa att ringa din resebyrå igen, får en annan agent, och fråga endast efter din del, 2 vuxna ett barn, och jämföra det priset med priset när du försöker boka båda familjerna samtidigt.

Men som andra har redan svarat, konceptet att spara tid med resebyrå är redan kört.

Du kan också lifta frågan med den andra familjen och höra om de vill fördela kostnaderna på ett annat sätt, eller själv ringa och kontrollera priset för bara två vuxna om du tror byrån har fördelat kostnader för 5 felaktigt.
Jag och det andra paret har precis skaffat ett Amex Platinum. Vi bokar ihop för att det andra paret inte kan något om hur man bokar trots att de reser till Asien 3-4 ggr/år och Europa 4-5 ggr/år medan vi bara 2 ggr/år. När vi fick priset 289k så ville jag dela upp det för att veta hur mkt vi ska betala var och då reagerade jag över att det var ett högre pris per person för oss med ett barn. Agenten kunde inte förklara för mig varför.

Egentligen så kvittar fördelningen mellan oss paren för vi är syskon och vi har typ gemensamt konto när vi reser. Jag har förr alltid bokat själv men kan inget om flygpoäng och vill lära mig. Jag hoppade också att denna agent framöver skulle kunna hjälpa det andra paret (som aldrig bokat själv) boka sina resor och hjälpa oss att nyttja våra kommande flygpoäng.

Jag kan inget om att samla poäng genom kreditkort och har aldrig brytt mig för jag tycker det är krångligt. på äldre dar har jag blivit mkt mer ekonomisk (läs snål) men tycker fortfarande det är krångligt trots att jag i några månader lyssnat på poddar och kollat på youtube (tyvärr mest klipp om utländska kort). Fick tips av denna agent att skaffa Amex Platinum, vilket vi gjorde, men när jag läser på så förstår jag inte varför skaffa Amex kopplad till SAS istället. Har läst/lyssnat många som reser "gratis" med Amex SAS men sällan med Amex Guld/Platinum.

T ex här bara en business för en person tur/retur till Singapore, en resa på drygt 33k men behöver nästan 12 milj poäng. Tar ju en evighet att få ihop 12 milj Amex poäng och det bara för en inte så dyr resa. Borde vi skaffat Amex SAS istället?

Skulle även vilja tacka er alla som har tagit er tid att svara en newbie :)
Flygdetaljer.jpeg
 

Alex H

Medlem
Lyssnade på avsnittet där de pratade om detta, och utan att vara en expert på detta så kanske jag kan vara beredd att hålla med dem..

Jag jämförde hotels.com med en "travel advisor" som erbjuder 3:e eller 4:e natten gratis, frukost inkluderat, etc och hotels.com var dyrare eller till och med betydligt dyrare (okej, jag gjorde inte en heltäckande undersökning utan kollade bara 4-5 st hotell i ett par olika städer på några slumpmässigt valda datum..). Med det sagt så går det säkert att hitta bra deals på lyxhotell även på hotels.com.. och sen finns det ju förstås andra "travel advisors" än Chatflights.
Jag hoppades få med, som du skrev, 4:e gratis, frukost och check som kan användas till spa. Inget av detta nämnde agenten och när jag kollade upp flygen och hotellen så blev det 25k billigare att boka själv.

Finns det många svenska "travel advisor"? Är inte så bra på engelska
 

Alex H

Medlem
Jag använder businessclass.se som både ”travel advisor” och husgud! :)
Det jobbiga, för mig, med businessclass.se är att jag kan så lite och måste ta mig tid att läsa på. Nu har jag tid men framöver skulle vi vilja ha en kontakt som kan hjälpa med alla resor. En kontakt som vi känner att vi kan lita på och inte behöver kolla upp att flygen och hotellen
 

henke12

Medlem
Det jobbiga, för mig, med businessclass.se är att jag kan så lite och måste ta mig tid att läsa på. Nu har jag tid men framöver skulle vi vilja ha en kontakt som kan hjälpa med alla resor. En kontakt som vi känner att vi kan lita på och inte behöver kolla upp att flygen och hotellen
Förstår,

Men när jag läser dina inlägg tolkar jag att du tycker att det är lite spännande och att du vill lära dig med!
Du verkar redan kunna mer än medelsvensson i mina ögon!

Men om man inte har intresset förstår jag att det känns övermäktigt att lära sig.
Vi finns här iaf om du vill lära dig själv!

Har tyvärr inga bra kontakter inom rådgivarvärlden,
Den enda resebyrån jag nyttjat är Jorden Resor och dom skötte sig utmärkt
 

Alex H

Medlem
Förstår,

Men när jag läser dina inlägg tolkar jag att du tycker att det är lite spännande och att du vill lära dig med!
Du verkar redan kunna mer än medelsvensson i mina ögon!

Men om man inte har intresset förstår jag att det känns övermäktigt att lära sig.
Vi finns här iaf om du vill lära dig själv!

Har tyvärr inga bra kontakter inom rådgivarvärlden,
Den enda resebyrån jag nyttjat är Jorden Resor och dom skötte sig utmärkt
Jag vill lära mig men är för dålig på engelska, som jag tror behövs för att kunna bli bra på detta. T ex bara att boka själv på Turkish kändes jobbigt, hittade t ex inte vad det skulle kosta ifall man vill ändra datum (stod bara Chang fee).

Stort tack Henke och alla er andra som tar er tid att svara en newbie
 
Toppen