Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

mha321

Medlem
Fast inte med en vägg på ena sidan som gör att det är lättare att hålla koll på en småtting eftersom enda vägen ut är "över" föräldern.

Säger inte att jag inte själv föredrar widebody - tänker bara lite utanför mitt eget behov.. :)
Fair enough, det finns alltid någon som vinner :) Och även om jag själv mest flyger business när jag betalar själv, så finns det ju ändå en anledning att den kallas business class och inte family class. Det indikerar nog vilken av de kundgrupperna som drar in mest pengar i den kabinen :) Och för den gruppen är det en tydligt sämre produkt än den de får på widebody. Sedan om den är tillräckligt mycket sämre för att det ska vara värt att ta en omväg ner på kontinenten och ett byte, det är naturligtvis alltid en avvägning. Det är ju inte speciellt många timmar till USAs ostkust, så den relativa tidsförlusten på byte är rätt stor.
 
Även om jag tycker biz i LR funkar, så föredrar jag wide. Lägger så hellre ett byte på tex FRA för att flyga större plan. Dessutom tar resan längre tid med 321LR, vilket är segt om man inte flyger Premiumkabin.
Föredrar också wide, men så länge biz-produkten är fungerande så tycker jag XLR är ett mycket bättre alternativ, givet att de flesta bryr sig mer om direktflyg och ekonomipassagerarna är mer prismedvetna. Du når så gott som hela Nordamerika, Karibien, Indien och Kina från Arlanda och Köpenhamn med XLR till avsevärt lägre kostnader än med en wide, plus att du blir mer flexibel att säsongsflyga till mindre destinationer.

Tycker nästan att SAS borde slopa sina widebodies helt och hållet med tiden och satsa fullt ut på XLR.
 

Ricci

Medlem
Föredrar också wide, men så länge biz-produkten är fungerande så tycker jag XLR är ett mycket bättre alternativ, givet att de flesta bryr sig mer om direktflyg och ekonomipassagerarna är mer prismedvetna. Du når så gott som hela Nordamerika, Karibien, Indien och Kina från Arlanda och Köpenhamn med XLR till avsevärt lägre kostnader än med en wide, plus att du blir mer flexibel att säsongsflyga till mindre destinationer.

Tycker nästan att SAS borde slopa sina widebodies helt och hållet med tiden och satsa fullt ut på XLR.
XLR och cargo går inte direkt ihop och på cargo gör SAS stora vinster.
Men jag håller med att det vore intressant med någon XLR maskin i SAS fleet.
 

Tomas E

Medlem
Flottan krymper och det är nya A350 som får lämna. Med tanke på bolagets situation så skulle det förvåna mig om man väljer att köpa in fler flygplan än de man har på order i A320NEO.
En A350 är ute till försäljning och ytterligare en är på väg.
Borde vara ett utmärkt tillfälle att crowdfunda en egen BC-kärra? :D SAS borde väl kunna acceptera betalning i Eurobonus-poäng, för det minskar ju skuldsidan i deras balansräkning?;)
 

Hafermann

Medlem
Om du skall tex flyga Stockholm-Boston i en A321 så lär det gå fortare än ARN-FRA-BOS i A320 + A343
Nu blandar du äpplen med päron. Jag menar att resan tar längre med 321 än 330/350 givet att båda trafikerar samma sträcka. Samt att det är ytterligare en anledning för att det känns ok med med ett byte för att flyga wide ist.
 
Toppen