Senaste nytt

Slut på skärmar och in-flight entertainment på American Airlines!

Pho

Medlem
Spontant ett rätt trist beslut, då wifi tekniken idag är under all kritik ombord. Samtidigt kan man sympatisera en del då de facto väldigt få bolag klarar av att leverera an vettig IFE tjänst ombord!

Vi måste dock skilja på internet uppkoppling ombord och att de skulle streama filmer via wifi från en server ombord.
Har inte tillräcklig kunskap för att uttala mig om wifi täckning ombord på ett flygplan, men det känns inte som att det skulle vara så hopplöst att få till.
 

AABack2ARN

Medlem
Det känns som om det behövs en del hot spots för att få till bra streamingprestanda till kanske 100-150 filmsugna användare även om det sker från en lokal server ombord på flyget.
 

Canadien

Medlem
Air Canada har en liknande service på sina Rouge-flighter. Har fungerat bra när jag provat men tippar på att max 5% av de ombord har laddat ned AC-appen som behövs för att komma åt IFE:n så inga problem med bandbredden.

Detta gäller shorthaul (737) änsålänge om jag förstår rätt, så där gissar jag på att många ändå inte sitter och kollar på film utan pysslar med annat.
 

Senator

Moderator
Jag tycker detta är helt rätt beslut. Det som behövs är:
El- eller USB uttag i stolen
Media server ombord

Jag har testat detta på United flera gånger och hellre en bra skärm på en schysst iPad eller dator, än liten skärm i stolen. Bring Your Own Device är framtiden.
 

Hachans

Medlem
USB och Mediaserver behövs. Jag vill dock tillägga att jag gärna ser någon form av universalfäste för dessa på stolen framför. Dels är bordet alldeles för litet för att kunna äta och se på film samtidigt, dels riskerar jag att hälla saker på min elektronik och dels så får man sjukt ont i nacken av att sitta och titta neråt hela flygresan. Så någon form av fäste för att kunna sätta upp paddan/telefonen på sätet framför vore topp. USB-uttag med tillräcklig kräm för att ladda en padda och sen är jag nöjd.

Edit: Blir spännande att se hur lång tid det tar innan någon klagar på att någon sett en alldeles för våldsam film eller annat grafiskt innehåll så deras barn får men för livet.
 

Canadien

Medlem
Edit: Blir spännande att se hur lång tid det tar innan någon klagar på att någon sett en alldeles för våldsam film eller annat grafiskt innehåll så deras barn får men för livet.

Vad menar du skiljer streaming till platta från vanlig IFE-skärm som finns på de flesta långflyg och många regional i US? Barnen kan väl lika gärna välja våldsfilmen på sin IFE som på iPad om föräldrarna är ouppmärksamma.
 

Hachans

Medlem
Vad menar du skiljer streaming till platta från vanlig IFE-skärm som finns på de flesta långflyg och många regional i US? Barnen kan väl lika gärna välja våldsfilmen på sin IFE som på iPad om föräldrarna är ouppmärksamma.

De filmer som finns ombord är klippta för att passa de flesta ombord och för att följa landets lagar och regler, eller flygbolagets egna riktlinjer. Exempelvis händer det ganska ofta att våldsscener, sexscener, scener som innehåller någon form av homosexualitet osv är bortklippta för att inte stöta sig med sin publik. Utbudet anpassas också efter var man flyger. Utan IFE släpper flygbolaget helt kontrollen över vad som erbjuds.

Därför blir det intressant att se vad som händer när folk sitter och börjar glo på 50 shades of grey på planet till exempel. Det är absolut föräldrarnas ansvar vad gäller barn, men när vuxna börjar opponera sig av olika anledningar, vad händer då? Och när ilskan inte längre vänder sig mot flygbolaget utan mot enskilda personer.
 

Delayed

Medlem
Därför blir det intressant att se vad som händer när folk sitter och börjar glo på 50 shades of grey på planet till exempel.
Om nu detta är ett problem är det väl knappast ett nytt. Laptops med filmuppspelningsmöjlighet av medhavd film har väl funnits nästan sen "stenåldern" eller i alla fall kanske tjugo år.
 
Toppen