Senaste nytt

Skicka anspråk för nio timmars försening vid strejken till AirHelp?

perhall

Medlem
Det är nu snart två månader sedan jag med sällskap blev nio timmar försenad till Paris pga. strejken. SAS vill inte betala som väl alla här har noterat.

Å ena sidan går det ju ganska dåligt för SAS. Missnöjda medarbetare, kräsna kunder, generella lönsamhetsproblem i branschen... och de behöver sina pengar. Å andra sidan ska ju alla flygbolag förhålla sig till de (alltmer generösa) regelverken.

1. Är det bättre att skicka till AirHelp efter ett nej från SAS? Det har ju snart gått två månader (dock borde ju ansökan hos SAS räknas som att fallet är anmält...).
2. Hur har det sett ut vid andra strejker inom EU av liknande slag?
3. Jag kan förstå om SAS säger nej och drar på det. Även om SAS skulle få avslag i domstol när AirHelp eller liknande driver ärendet i domstol sparar de pengar på det, för ju längre tiden går, desto fler släpper tanken på att göra anspråk på ersättning.

P.S. Sorry för detta meddelande, informationen kanske finns, men jag har letat ganska länge på detta brokiga forum...

Tack Per
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Homer

Medlem
Jag har givetvis läst den tråden men blev inte klok i sakfrågan...


Dussintals poster handlar ju om precis det du frågar om.

Tydligt officiellt besked från SAS är:
https://www.expressen .se/dinapengar/konsument/sas-strejkdrabbade-resenarer-ersatts-inte/
SAS tänker strunta i kraven från drabbade kunder som vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, efter pilotstrejken.
Besked från flygbolagets vd Rickard Gustafson



Det är nationell domstol som gäller, med eller utan hjälp av airhelp och liknande.
Möjligen fungerar det här lika bra Europeiskt småmålsförfarande - Ditt Europa

Alternativt avvakta utslag i domstol från andra liknande fall som drivs av andra.
 
Last edited:

perhall

Medlem
Det smartaste nu måste vara att anmäla till ARN, sen kanske SAS ändå betalar efter påtryckningar om ARN ger kunderna rätt. Oavsett utfallet i ARN om SAS inte betalar avvakta besked från fall som AirHelp etc. driver. Vägrar SAS fortfarande får det då bli Airhelp...
 

danielhog

Medlem
Det smartaste nu måste vara att anmäla till ARN, sen kanske SAS ändå betalar efter påtryckningar om ARN ger kunderna rätt. Oavsett utfallet i ARN om SAS inte betalar avvakta besked från fall som AirHelp etc. driver. Vägrar SAS fortfarande får det då bli Airhelp...
Så långe du framfört ditt krav till SAS inom två månader och håller dialogen levande.
 

ekf

Medlem
Det smartaste nu måste vara att anmäla till ARN, sen kanske SAS ändå betalar efter påtryckningar om ARN ger kunderna rätt. Oavsett utfallet i ARN om SAS inte betalar avvakta besked från fall som AirHelp etc. driver. Vägrar SAS fortfarande får det då bli Airhelp...
Jag skulle inte slösa tid på ARN för de strejkrelaterade kraven, det är lika bra att gå direkt till rätten via Airhelp och liknande (eller själv, om man orkar). Allt annat gör att det tar lång tid att få sina pengar...
 

NotRyan

Medlem
Jag skulle gå via ARN. Jag tror trots allt inte SAS vill hamna på svarta listan över skumraskbolag som inte följer ARN!!!
 
Toppen