Senaste nytt

SJ slutar med ombokningsbara biljetter - Nytt bokningssystem

Ja, exakt. Men Anders5 skrev att det inte går.
Nu blir det lite dumt att jag kommer in som tredje-part och diskuterar vad Anders5 egentligen menade, men så tolkade jag det inte.

Anders5 påstår att en återbetalningsbar revenue-biljett både går att omboka och avboka, medan en poängbiljett bara går att avboka. Den uppfattningen delar jag.

Att du då svarar att du visst lyckats avboka en poängbiljett ändrar inget här. Hade du däremot lyckats omboka biljetten hade det varit intressant.
 

Anders5

Medlem
Är det någon som har förstått om Svart-förmånen att byta avgång samma dag fortfarande funkar?
Finns ingen anledning till att det inte skulle funka. Bytet samma dag är ju dels gratis och dels alltid inom samma system. Sen låter det ju på pressnissen som att de inte hunnit/orkat implementerat ombokning öht i det nya men det kan också vara en vit lögn för att kunna lansera nya systemet först och lansera ombokning när det gamla är skrotat eller så ligger de bara efter i utvecklingen så att ombokning kommer senare.
 
Från och med idag kan man boka resor i det nya systemet men bara med avgångar mellan 4-16 juni, till en början.

Gjorde just en poängbokning i appen och det funkade fint. En positiv nyhet verkar vara att vid poängresa kan man välja ett billigare alternativ än förut men som inte är avbokningsbart. Tex Malmö-CPH har tidigare kostat minst 2400 poäng men fanns nu som 1600 icke flexibelt.
 

intuition

Medlem
Inte världens smidigaste. Man måste alltså först söka resan i det gamla systemet innan de länker över en till det nya, där man måste mata in allt igen och söka på nytt...

Noterar att "Kan återbetalas" visst kan bokas om och t.o.m. har fri ombokning på resdagen, dvs de kan alltså boka om biljetter, men vill bara inte erbjuda det som en separat (billigare) biljettklass. Påstod de inte att det tekniskt inte gick att ha ombokning i det nya systemet?!
Skärmavbild 2024-04-16 kl. 18.53.37.png
 

intuition

Medlem
Jag läser också att de betalar tillbaka pengar för förbeställd mat om man avbokar en icke-ombokningsbar biljett före avgång. Har de gjort det tidigare? Jag har aldrig brytt mig om att avboka något som inte är avbokningsbart så jag vet inte hur det fungerade förut.


Skärmavbild 2024-04-16 kl. 18.59.59.png
 

Anders5

Medlem
Inte världens smidigaste. Man måste alltså först söka resan i det gamla systemet innan de länker över en till det nya, där man måste mata in allt igen och söka på nytt...
Eller så börjar man med att välja datum på förstasidan. Tycker att de kunde bytt plats på från/till och datum så att man naturligt väljer datum först.
 

Anders5

Medlem
Påstod de inte att det tekniskt inte gick att ha ombokning i det nya systemet?!
Gissar att problemet är att flytta pengar mellan gamla och nya systemet. En ombokningsbar biljett blev ju en sorts voucher vid avbokning. Med en återbetalningsbar biljett kan transaktionerna ske via ditt bankkonto.
 
Toppen