Senaste nytt

SJ säljer inte tågluffarkort för 2024 sommaren.

ALEXF1LTR4TE

Ny medlem

Attachments

  • Screenshot_20240322_091549_Chrome.png
    Screenshot_20240322_091549_Chrome.png
    103,7 KB · Visningar: 49

airac

Medlem
De har dragit ner på flera bundbiljett och kort i samband med byte av bokningssystemet. Om det var en bra affär kommer det säkert när systembytet har skett.
 

Anders5

Medlem
De har dragit ner på flera bundbiljett och kort i samband med byte av bokningssystemet. Om det var en bra affär kommer det säkert när systembytet har skett.
Eller snarare ett år efter systembytet, de har inte hunnit fixa allt de vill ha helt enkelt.
Å andra sidan fick de väl kritik för att det krävdes bokning och mycket är fullbokat på sommaren, så det blir inte så mycket luffning utan man måste boka allt i förväg.
 

Hachans

Medlem
Eller snarare ett år efter systembytet, de har inte hunnit fixa allt de vill ha helt enkelt.
Å andra sidan fick de väl kritik för att det krävdes bokning och mycket är fullbokat på sommaren, så det blir inte så mycket luffning utan man måste boka allt i förväg.

Om man ska vara lite konspiratoriskt lagd så tror jag helt enkelt att de har för lite kapacitet i systemet där folk vill åka, och därför inte vill sälja rabatterade kort där utan hellre vill sälja svindyra enkelbiljetter eftersom tågen så ofta blir fulla ändå.
 
Deras "kundservice" erkände till slut att SJ aktivt VALT att prioritera bort kundgruppen som köper SJ Tågluffarkort.

Det finns inga pengar att tjäna på det. Bättre att binda upp folk på årskort istället.

Bortsett från de överfulla tågen förra sommaren älskade jag att inköp av kortet gav dubbla poäng. Så löjligt lätt det var att nå svart nivå.
 

Hachans

Medlem
Deras "kundservice" erkände till slut att SJ aktivt VALT att prioritera bort kundgruppen som köper SJ Tågluffarkort.

Det finns inga pengar att tjäna på det. Bättre att binda upp folk på årskort istället.

Bortsett från de överfulla tågen förra sommaren älskade jag att inköp av kortet gav dubbla poäng. Så löjligt lätt det var att nå svart nivå.

Till hälften rätt.

Jag kan nästan garantera dig att de allra flesta som har årskort inte åker på sommaren utan använder de resten av året.

Innan covid såg tågbolagen en rejäl dipp med resenärer under sommaren, och då har det funkat bra med en produkt som använder överkapaciteten som ändå finns. Du märker att samma koncept finns hos många regionala bolag också med koncept som sommarkort, lovkort etc som till attraktiva priser låter folk resa. Det görs inte så stor vinst på dessa kort, men man minskar kostnaderna och får bra publicitet.

Numera är tågen fyllda med vanliga betalande resenärer även på sommaren, och man har även brist på allt som behövs för att köra tåg. Förare, tåg, ombordpersonal etc. Därför vore det jättedumt för SJ ur ett rent vinstperspektiv att fortsätta erbjuda en biljett som var tänkt att använda ledig kapacitet när det inte finns någon. Det är ofantligt mycket bättre för SJ att få in folk villiga att betala 1900kr enkel för en biljett Malmö-Stockholm än att låta dem ta genvägen och köpa tågluffarkortet och sen få en massa gratisresor ”på köpet”.
 
Toppen