Senaste nytt

SJ reduceringsplan

intuition

Medlem
Finns det något sätt att få info om den sk reduceringsplanen, dvs SJs planering för periodvist inställda tåg?

Bakgrunden är att jag brukar åka ett visst tåg (dvs en viss avgång) varje vecka. När nu hösten startar upp skulle jag börja boka upp biljetter, och då var tåget bara borta ur bokningssystemet. Ingen info om banarbeten eller liknande som skulle kunna förklara att just denna avgång var borta.

Kollade de tryckta tidtabellerna på resrobot, och ser att tåget finns med i tidtabellen, och att tabellen är up-to-date senast 9 juli, dvs relativt nyligen. Noterar då att tåget försvinner från bokningssystemen i samband med tidtabells-byte från sommar till vinter, trots att tåget finns med även i vintertabellen.

Kontaktar SJ som efter lite undersökningar kommer fram till att tåget finns men är "spärrat" från och med nästa vecka och att det troligen betyder att avgången ligger i "reduceringsplanen". Hur länge det gäller kan de inte säga.

Så därav min fråga - är det någon som har någon info om denna planen?
(Jag hade ju föredragit att SJ hade redovisat det på ett enkelt sätt, typ en lista med "tåg xxx inställt 2020-08-16 -- 2020-09-30", men varken jag eller kundtjänst kan alltså hitta någon sådan info).
 

Tonton

Medlem
En snabb googling visar att det är trafikverket som har en "reduceringsplan" som SJ och andra aktörer måste anpassa sig till.
 

Plissken

Medlem
En snabb googling visar att det är trafikverket som har en "reduceringsplan" som SJ och andra aktörer måste anpassa sig till.
Nja, tror inte att någon reduceringsplan från Trafikverket reducerar SJ-trafik i nuläget. Reduceringsplaner används normalt när det ur ett trafikledningsperspektiv finns behov av att glesa ut trafiken på grund av att en händelse minskar kapaciteten i systemet - till exempel extremt väder, större olyckor, omfattande infrastrukturfel mm. När det gäller planerade barnarbeten, t ex sommarens avstängning av spåren söder om Stockholm C, så ligger de tidtabellsförändringarna med redan i tågplanen som fastställs ett år i förväg. Det finns ingen anledning för Trafikverket att reducera trafik i detta läge. Det är snarare så att det från Trafikverkets perspektiv är bra att så många tåg som möjligt trafikerar järnvägen, då ökar möjligheten för tågoperatörerna att fördela resenärerna på tågen och därmed kunna hålla avstånd på tågen. Tror snarare att den reduceringsplan SJ nu pratar om är deras egen. De vill inte köra fler tåg än nödvändigt givet den efterfrågan som finns, och SJs plan för det förändras nog ständigt beroende på hur pandemin utvecklas och restriktioner från FHM formuleras.
 

intuition

Medlem
Ja, hos trafikverket hittar jag bara sökträffar att reduceringsplaner finns som del av det säsongsstyrda underhållet osv.

Jag tror också att detta är kopplat till marknadssituationen hos SJ och inte hos banverket. Oavsett vilket är det intressant att se om någon har tillgång till den eller delar av den.
 

Hachans

Medlem
En snabb googling visar att det är trafikverket som har en "reduceringsplan" som SJ och andra aktörer måste anpassa sig till.

Ja, under snöstormar och så använder sig trafikverket av reduceringsplaner, men mig veterligen finns ingen sån i nuläget utan järnvägarna kör som normalt. Det är SJ själva som valt att reducera sin trafik vilket orsakar rejäl huvudvärk för många. Nästa vecka är det svårt och dyrt att åka tåg. Exempelvis finns inga 1:a klassbiljetter till måndag eller tisdag på X2000 Stockholm-Malmö. De kör dock med seatblock åtminstone så alltid något.
 
Toppen