Inte ofta man reser med SJ, men idag tycker jag att de gjorde bort sig riktigt ordentligt.
Skulle resa med tåg från Stockholm till Västerås. Går ett tåg i halvtimmen på eftermiddagarna och priset är detsamma på alla avgångar när man bokar nära inpå.
Bokar min biljett en timme innan avgång och kort efter att jag fått biljetten i appen får jag meddelande om att tåget är fullsatt pga att de glömt att hänga på ett extra tågsätt på avgången.
I appen står det klart och tydligt att obokade resenärer hänvisas till andra avgångar. Termen obokad används i sammanhanget regionaltåg då dessa har obokade vagnar för resenärer utan platsreservation. Då det inte är möjligt att boka sittplats vare sig man vill eller inte på sträckan Stockholm-Västerås så är man per automatik ”obokad”.
Råkade vara på Stockholm Central i tid för att hinna med ett tidigare tåg som jag hoppade på istället, just med hänvisning att mitt bokade tåg var fullsatt. Inga konstigheter tyckte jag och påtalade detta (visade upp appen där texten stod klart och tydligt) till ombordpersonalen i samband med biljettvisering.
De delade tydligen inte samma mening och hotade med både straffavgift och polisanmälan. Deras definition av obokad ansågs endast avse resenärer med månadskort. Slapp både straffavgift och polisanmälan tack och lov, men avhyvlingen från personalen lämnade en dålig bismak.
Varför kan inte SJ redan i själva bokningsdialogen upplysa om att ett tåg är drabbat av en störning. Även tråkigt att jag som resenär som rent proaktivt valde den tidigare avgången efter appens hänvisning (om än med otydligheten vad termen ”obokad” faktiskt innebär).
Tåget i fråga som jag hade bokat skulle gå hela vägen till Göteborg. Dubbeldäckare, normalt med två tågsätt 3 + 3 vagnar. Tåget i fråga visade sig vara ett tågsätt med två vagnar. Såg det rulla förbi i Västerås i väntan på mitt anslutande tåg och folk stod minst sagt packade som sardiner .