Senaste nytt

SJ - Det här gjorde ni INTE bra!

Vad är sanktions möjligheten som SJ kanske har men saknar möjlighet att kolla upp för att genomdriva?

SJ:s system för biljettvisering kan inte användas för för att se vilka passagerare som _inte_ var med en viss delsträcka.

Om ni vill säga att SJ inte längre sätter priser så att detta lönar sig, säg det.
 
Sanslöst dåligt, något även Resebranschföreningen har lyft:

Efter många om och men så kan nu jobbets resebyrå aktivt välja platser igen på SJ:s tåg. Fick full utdelning på önskade platser. Halleluja!
 
Inte ofta man reser med SJ, men idag tycker jag att de gjorde bort sig riktigt ordentligt.

Skulle resa med tåg från Stockholm till Västerås. Går ett tåg i halvtimmen på eftermiddagarna och priset är detsamma på alla avgångar när man bokar nära inpå.

Bokar min biljett en timme innan avgång och kort efter att jag fått biljetten i appen får jag meddelande om att tåget är fullsatt pga att de glömt att hänga på ett extra tågsätt på avgången.

I appen står det klart och tydligt att obokade resenärer hänvisas till andra avgångar. Termen obokad används i sammanhanget regionaltåg då dessa har obokade vagnar för resenärer utan platsreservation. Då det inte är möjligt att boka sittplats vare sig man vill eller inte på sträckan Stockholm-Västerås så är man per automatik ”obokad”.

Råkade vara på Stockholm Central i tid för att hinna med ett tidigare tåg som jag hoppade på istället, just med hänvisning att mitt bokade tåg var fullsatt. Inga konstigheter tyckte jag och påtalade detta (visade upp appen där texten stod klart och tydligt) till ombordpersonalen i samband med biljettvisering.

De delade tydligen inte samma mening och hotade med både straffavgift och polisanmälan. Deras definition av obokad ansågs endast avse resenärer med månadskort. Slapp både straffavgift och polisanmälan tack och lov, men avhyvlingen från personalen lämnade en dålig bismak.

Varför kan inte SJ redan i själva bokningsdialogen upplysa om att ett tåg är drabbat av en störning. Även tråkigt att jag som resenär som rent proaktivt valde den tidigare avgången efter appens hänvisning (om än med otydligheten vad termen ”obokad” faktiskt innebär).

Tåget i fråga som jag hade bokat skulle gå hela vägen till Göteborg. Dubbeldäckare, normalt med två tågsätt 3 + 3 vagnar. Tåget i fråga visade sig vara ett tågsätt med två vagnar. Såg det rulla förbi i Västerås i väntan på mitt anslutande tåg och folk stod minst sagt packade som sardiner .
 
Inte ofta man reser med SJ, men idag tycker jag att de gjorde bort sig riktigt ordentligt.

Skulle resa med tåg från Stockholm till Västerås. Går ett tåg i halvtimmen på eftermiddagarna och priset är detsamma på alla avgångar när man bokar nära inpå.

Bokar min biljett en timme innan avgång och kort efter att jag fått biljetten i appen får jag meddelande om att tåget är fullsatt pga att de glömt att hänga på ett extra tågsätt på avgången.

I appen står det klart och tydligt att obokade resenärer hänvisas till andra avgångar. Termen obokad används i sammanhanget regionaltåg då dessa har obokade vagnar för resenärer utan platsreservation. Då det inte är möjligt att boka sittplats vare sig man vill eller inte på sträckan Stockholm-Västerås så är man per automatik ”obokad”.

Råkade vara på Stockholm Central i tid för att hinna med ett tidigare tåg som jag hoppade på istället, just med hänvisning att mitt bokade tåg var fullsatt. Inga konstigheter tyckte jag och påtalade detta (visade upp appen där texten stod klart och tydligt) till ombordpersonalen i samband med biljettvisering.

De delade tydligen inte samma mening och hotade med både straffavgift och polisanmälan. Deras definition av obokad ansågs endast avse resenärer med månadskort. Slapp både straffavgift och polisanmälan tack och lov, men avhyvlingen från personalen lämnade en dålig bismak.

Varför kan inte SJ redan i själva bokningsdialogen upplysa om att ett tåg är drabbat av en störning. Även tråkigt att jag som resenär som rent proaktivt valde den tidigare avgången efter appens hänvisning (om än med otydligheten vad termen ”obokad” faktiskt innebär).

Tåget i fråga som jag hade bokat skulle gå hela vägen till Göteborg. Dubbeldäckare, normalt med två tågsätt 3 + 3 vagnar. Tåget i fråga visade sig vara ett tågsätt med två vagnar. Såg det rulla förbi i Västerås i väntan på mitt anslutande tåg och folk stod minst sagt packade som sardiner .
Vad menade SJ:s personal att du borde ha gjort? Åkt med din ursprungliga avgång?
 
Inte ofta man reser med SJ, men idag tycker jag att de gjorde bort sig riktigt ordentligt.

Skulle resa med tåg från Stockholm till Västerås. Går ett tåg i halvtimmen på eftermiddagarna och priset är detsamma på alla avgångar när man bokar nära inpå.

Bokar min biljett en timme innan avgång och kort efter att jag fått biljetten i appen får jag meddelande om att tåget är fullsatt pga att de glömt att hänga på ett extra tågsätt på avgången.

I appen står det klart och tydligt att obokade resenärer hänvisas till andra avgångar. Termen obokad används i sammanhanget regionaltåg då dessa har obokade vagnar för resenärer utan platsreservation. Då det inte är möjligt att boka sittplats vare sig man vill eller inte på sträckan Stockholm-Västerås så är man per automatik ”obokad”.

Råkade vara på Stockholm Central i tid för att hinna med ett tidigare tåg som jag hoppade på istället, just med hänvisning att mitt bokade tåg var fullsatt. Inga konstigheter tyckte jag och påtalade detta (visade upp appen där texten stod klart och tydligt) till ombordpersonalen i samband med biljettvisering.

De delade tydligen inte samma mening och hotade med både straffavgift och polisanmälan. Deras definition av obokad ansågs endast avse resenärer med månadskort. Slapp både straffavgift och polisanmälan tack och lov, men avhyvlingen från personalen lämnade en dålig bismak.

Varför kan inte SJ redan i själva bokningsdialogen upplysa om att ett tåg är drabbat av en störning. Även tråkigt att jag som resenär som rent proaktivt valde den tidigare avgången efter appens hänvisning (om än med otydligheten vad termen ”obokad” faktiskt innebär).

Tåget i fråga som jag hade bokat skulle gå hela vägen till Göteborg. Dubbeldäckare, normalt med två tågsätt 3 + 3 vagnar. Tåget i fråga visade sig vara ett tågsätt med två vagnar. Såg det rulla förbi i Västerås i väntan på mitt anslutande tåg och folk stod minst sagt packade som sardiner .
Ja, det är ett helvete. Dessutom min pendlingsträcka. Man åker bara 1a klass på den sträckan framförallt på populära tider.

Om du åker med ett annat tåg än angivet på biljetten, så gäller i princip inte biljetten. Hör med ombordaren innan du går på, så brukar det gå bra. Om det däremot kommer kontrollant (extra personal), så får du betala... sett en del gånger. Jag tycker det är ganska dumt att man inte längre bara säljer öppna biljetter som gäller nästa x timmar. Det blir ändå ofta ståplats även när tåget går med planerad kapacitet.
 
Vad menade SJ:s personal att du borde ha gjort? Åkt med din ursprungliga avgång?
Ja, de menade att jag borde ha trängt in mig på det bokade tåget som saknade fyra av sex vagnar.
Om du åker med ett annat tåg än angivet på biljetten, så gäller i princip inte biljetten. Hör med ombordaren innan du går på, så brukar det gå bra. Om det däremot kommer kontrollant (extra personal), så får du betala... sett en del gånger. Jag tycker det är ganska dumt att man inte längre bara säljer öppna biljetter som gäller nästa x timmar. Det blir ändå ofta ståplats även när tåget går med planerad kapacitet.
Tidigare när de blåa TiM automaterna fanns så var biljetterna de-facto öppna, då kunde man köpa en biljett för fast pris som gällde på valfri avgång samma dag. Nu när biljettkontoren avskaffats och man inte längre kan få hjälp att bli ombokad om inte man vill sitta i telefonkö, så brukar appen ofta hänvisa till andra avgångar när IRROPS sker. Ofta brukar personalen vara tillmötesgående i synnerhet när det står i klartext i appen, men inte denna gång.
 
Ja, de menade att jag borde ha trängt in mig på det bokade tåget som saknade fyra av sex vagnar.

Tidigare när de blåa TiM automaterna fanns så var biljetterna de-facto öppna, då kunde man köpa en biljett för fast pris som gällde på valfri avgång samma dag. Nu när biljettkontoren avskaffats och man inte längre kan få hjälp att bli ombokad om inte man vill sitta i telefonkö, så brukar appen ofta hänvisa till andra avgångar när IRROPS sker. Ofta brukar personalen vara tillmötesgående i synnerhet när det står i klartext i appen, men inte denna gång.
Kort tåg anses inte vara IRROPS, bara försening eller inställt tåg. Jag har träffat flera i din situation genom åren och det blir alltid en tillsägelse och som sagt blir det skarp biljettkontroll så får man betala eller avvisas i Bålsta.

Även jag som prio svart eller numera premium får ingen gehör för byte vid fullsatt tåg. Håller helt med om att det hör hemma i denna tråd. Det är uselt sköt och ganska onödig att straffa en kund som gärna hjälper lösa ett kapacitetsproblem.
 
Fattar jag det rätt att SJ alltså själva uppmanar resenärer att ta en annan avgång och när man gör det så hotar SJ:s personal med böter och polisanmälan?
 
Toppen