Senaste nytt

Singapore airlines Business eller Air China First?

Mikeswe

Medlem
Bokade för ett tag sedan en bonusresa för 2 pax i Juni, med förhoppning om First båda vägarna. Då själva flygresan är del av ett överraskningsmoment / födelsedagspresent för min gamla mor (som mestadelen av livet flugit med Apollo & TUI), vill man ju självklart att den skall bli så bra som möjligt :)..

Det är dessutom första gången med Singapore Airlines I First för min del, vilket då både “födelsebarn” och “reiseleiter” nog kommer tycka om mycket.

Resan ser ut enligt följande:

GOT-FRA I
FRA-LHR I
LHR-SIN O
SIN-MNL I

MNL-SIN I
SIN-FRA I
FRA-GOT I

Har flitigt letat en F hemresa ifrån Asien, men p.g.a. förändringarna i TGs program, Asianas block av First (det känns som dom inte heller släpper ngt med tanke på deras beslut om att droppa F?), så känns det som endast står mellan Air China & Lufthansa (som alternativ till SQ) om man vill hålla sig inom 14-dagars gränsen för ut/hemresa i F i Asien, eller boka med kort varsel? Känns som “förr” dök det generellt upp mycket mer spontanresor i F som kanske inte så överraskande nu verkar mindre möjligt.

Eftersom det samtidigt börjar bli mindre alternativ om man skulle boka om hemresa till t.ex. MNL-PEK eller någon annan LH avreseort och hoppas på att det finns plats på en LH flight där, så funderade jag lite på boka om till Air China First på hemresan.

Eftersom jag läst lite blandade recensioner av Air China First ifrån vissa av er i denna eminenta grupp, så är min fråga om hur deras First class produkt står sig emot Singapore Airlines Business ?

Är det nästan att jämställa, eller är SQ i C faktiskt bättre?

Tips tas tacksamt emot ! ;)..
 

Mikeswe

Medlem
Hade valt Singapore Airlines Business alla dagar i veckan, men skulle inte ha något emot att se hur Air China First står sig.

Tack!.. har förstått att Singapore Airlines C är en mycket bra produkt, så är väl där jag står och väger. Hade varit lite kul att testa Air China F med, men om någon redan varit testpilot på båda, så håller jag med att det hade varit trevligt att höra en kort jämförelse :).. eftersom det är en 2-4-1 så är ju skillnaden 15.000 poäng / pp att ändra hemresan till First också.
 

Alf

Medlem
Tyvärr åker du för tidigt för att jag ska kunna hjälpa dig med jämförelsen - jag har en resa som inkluderar både SQ F, SQ C, CA C och CA F senare i sommar :)

Ser fram emot en jämförelse. Jag fick alternativet med CA F SIN-CPH av Tallin när min SQ F togs bort till CPH på min hemresa från AKL eftersom man bytte flygplansmodell från B77W till A350 ett par dagar tidigare än jag trodde. Jag valde dock SQ C i deras A350 för att slippa mellanlandning och byte.
 
Har inte provat CA F men undviker om möjligt SQ C om jag inte kan säkra bulkhead. Blir galen på deras sneda sittvinkel och att behöva fälla ryggstödet framåt för flat bed (undantaget ny konf på några maskiner).
 
Toppen