Sen har det även blivit besök på Ekstedt. Det var många år sedan jag var där och ska sägas att jag inte varit helt övertygad om storheten vid tidigare besök, har haft invändningar mot servicen men även tyckt att maten varit ojämn. De fick dock en ny chans efter visst tjat från Mrs MtheC som inte varit där och ville besöka. Kombinerade det med vistelse på Bank Hotel, de hade (har kanske fortfarande) ganska bra prissatta paket med övernattning, frukost och avsmakningsmeny.
Bra mottagande, servicen kändes direkt alert när vi kom. Första intrycket var också att de hade tagit bort en del bord pga corona. De var luftigt och mer plats än tidigare. Fick snabbt ett glas champagne, trevlig bekantskap som nämnts i Champagnetråden redan, och även en väldigt bra Oloroso sherry. Då vi redan hade maten inkluderad så var det inga val som behövdes göras men det finns en kort meny med 3 rätter också.
Vi valde att gå med vinpaketet också, vi var bara 2 personer så även om det fanns en del intressant på flasklistan så blir det svårt att få till viner som funkar till så många rätter. Matmässigt inleddes det med lite smårätter, buljongen var väl bäst där men genomgående finstämda smaker.
Först vinet som hälldes upp var ganska intressant, det är ett vin gjort på Palomino. Det är en druva som främst annars används i sherry, här är det dock ett vanligt vitt vin. Kanske lite av det billigare slaget (har druckit det på annan krog för kring hundringen på glas) för det jag hade trott skulle ingå i dryckespaketet men ändå ok. Havskräftan var ganska bra men utan att lyfta, ostronet var dock väldigt bra. Både smakmässigt så att det passade väldigt bra tillsammans men också intressant och överraskande.
Det fortsatte sen med en av de bästa rättern under kvällen, kolgrädden. Den var verkligen bra och där var det klart och tydligt att användningen av tillagningsmetod tillförde något. Vinet som det serverades med var dock inte alls dåligt bara lite trist. Nästa rätt var en vällagad fiskrätt som däremot kom med ett väldigt bra vin från en av mina favoritproducenter. Visar verkligen att rött vin och fisk kan funka väldigt bra.
Sen fortsatte vi in på köttet, det var inte dåligt men lyfte inte till den höjd jag hade hoppats på och vinet var helt ok men inte riktigt min stil. Vi valde att äta ost och det var en överraskning då den var tillagad, också en av topprätterna så rekommenderar att beställa till det.
Efterrätterna inleddes med en fräsch "palate cleanser" och sen en intressant efterrätt där det inte alls var särskilt sött utan souflen var mer åt umami-hållet smäkmässigt. Kul med bra vin till också. Avslutades med bra kaffe också, alltid kul att de har bra kvalitet på det också och en del trevliga små godsaker.
Sammanfattningsvis så tycker jag Ekstedt är väl värda stjärnan men det når inte de höjder som en del andra restauranger i Stockholm. Servicen är bra och rapp, de kan sina saker och svarar gärna på frågor. Prismässigt ganska ok också även om jag gärna hade sett lite vassare viner i vinpaketet. Nöjd men kommer nog inte komma tillbaka särskilt snart igen.