Senaste nytt

Seoul, hotelltips nära shopping?

sungtae

Medlem
Var där för några veckor sedan, betalade sällan mer än 30 - 40000 KRW för taxiresor på ett par km.

Låter som du åkt med nån av de svarta deluxe-taxi som finns. De har lite bättre bilar men tar också rejält mer betalt. En sån där omöjlig sak att veta om man är ny turist i stan. Jag har åkt tvärs över hela stan för runt KRW 10,000.

----

Andra sätt att ta sig till stan sedan ett år tillbaka är AREX-tågen som går till Seoul station som ligger några hundra meter från Myeongdong och Namdaemun, Expresståget utan stopp kostar ca 10,000 won enkel. Som nämnts så finns det ett Hilton precis i närheten där också. Om man vill prova något lokalt så finns även Lotte Hotel som ligger på lyxhotellsnivå, dock svårt med insamlande av poäng isf.

Väljer man Gangnam är det som AHO säger enklast med KAL Limousine bussar som då går ända fram till hotellentren. Gangnam är affärsdistriktet så de flesta stora hotellkedjorna finns där nere.

T-banan är enkel att förstå eftersom varje station har ett nummer där första siffran visar vilken linje det är. Även om systemet är stort är det för en nybörjare exempelvis lättare än stockholm IMHO.
 

Randy Marsh

Medlem
Låter som du åkt med nån av de svarta deluxe-taxi som finns. De har lite bättre bilar men tar också rejält mer betalt. En sån där omöjlig sak att veta om man är ny turist i stan. Jag har åkt tvärs över hela stan för runt KRW 10,000.
Hoppsan då, där blev det en nolla för mycket! 3 - 4000 KRW ska det naturligtvis vara, dvs ca 18 - 25 SEK :)

Som du säger kan man åka väldigt, väldigt långt för 10 000 KRW, nästan svårt att komma upp i så hög taxinota om man inte åker över hela stan (eller åker med en sån där deluxe-taxi).
 

shibuyax

Medlem
I Gagnam gillar jag Park Hyatt. Grymt prisvärt relativt andra PH i Asien. Trevligt, personligt, tokigt bra service med järnkoll på små detaljer och tunnelbanan är direkt utanför dörren. Coex, en sinnesrubbat stor underjordisk galleria, ligger på andra sidan korsningen. Smidigt att kunna hoppa in i Onitsuka Tigers-butiken där nere för ett par impulsköp när andan faller på. De fixar specialdesignat tunnelbanekort om man har en lite längre vistelse och på toppvåningen finns en mindre onsen-varm pool utöver den vanliga infinityvarianten. Bra spabehandlingar också.

Att ta sig till PH är smidigt, det går bussar direkt från både ICN och GMP till City Air Terminal som ligger ett kvarter bort. För den som är på promenadhumör tar det fem minuter att runda Hyundai Department Store och Coex till fots innan man kommer fram till PH, men gratis taxi mellan CAT och PH och tillbaka ingår också. På vägen därifrån går det att checka in bagage till större bolagens ICN/GMP-flighter direkt på CAT. Smidigt.

Enda nackdelen är att PHs hissystem är helt fantastiskt förvirrande. Varje gång jag är där tar det ett par felåkningar innan jag kommer ihåg hur det funkar.
 

HenrikAI

Medlem
Annars kan man faktiskt lära sig grunderna i det koreanska alfabetet, hangul, på ett par timmar. Det är ett genialt och mycket logiskt system! :) Bara genom att läsa på tunnelbanekartan, där stationsnamnen är skrivna både med hangul och med latinska bokstäver, kan man lista ut en hel del själv.

Apropå det så rekommenderas Talk To Me In Korean. Börja från början här: Level 1 | Talk To Me In Korean

Ladda ner och lyssna på flyget så kan du (nästan) göra dig förstådd när du landar! :)

Fast det hjälper dig förstås inte att läsa koreanska..
 

kangru

Medlem
Om man vill prova något lokalt så finns även Lotte Hotel som ligger på lyxhotellsnivå, dock svårt med insamlande av poäng isf.

Jag har bokat in mig på Lotte för en konferens i slutet på Mars. Har du några tips runt det hotellet eller området kring? Enligt TripAdvisor så verkar Lotte vara MYCKET bra och priset var inte så farligt heller (billigare än vilket hotell som helst i Kista, Stockholm).
 

sungtae

Medlem
Jag har bokat in mig på Lotte för en konferens i slutet på Mars. Har du några tips runt det hotellet eller området kring? Enligt TripAdvisor så verkar Lotte vara MYCKET bra och priset var inte så farligt heller (billigare än vilket hotell som helst i Kista, Stockholm).

Utgår ifrån att det är hotellet inne i stan (Lotte har ett gäng till runtom både Seoul och resten av Korea).

Myeongdong ligger tvärs över gatan med diverse shopping och ett myller av koreaner. I samma byggnad som hotellet ligger även en gigantisk department store (heter också Lotte). På promenadavstånd finns också den kända Namdaemun Market med allt mellan himmel och jord.

Vill man ha en kvällsaktivitet skulle jag föreslå Nanta som även gjorde ett gästspel på Cirkus i Stockholm för några år sedan.Nanta (show) - Wikipedia, the free encyclopedia

Om det är första gången i Korea skulle jag föreslå att gå på nåt lokalt matställe med bordsgrillning (Korean BBQ)
 
Toppen