Senaste nytt

SEB Kort vill inte ha mig som kund, bara gilla läget?

igelkotten

Medlem
Ja och nej.
Den info de ville ha med arbetsgivarintyget finns i arbetskontraktet som jag skickade i första hand. Men det dokumentet hade ”fel rubrik”, och var ”tekniskt sett för gammalt”, så jag fick besvära arbetsgivaren att skriva ett nytt separat intyg. Känns som idioti tyvärr i min bok…

Och därefter kommer med nya krav ett efter annat på nya dokument och kastar första ansökan på ”stilfel” istället för att direkt säga till mig alla dokument som kan behövas är, tyvärr i min bok, som att fa/ittas med mig nåjoo jag måste släppa det här, fick pusta ut den mesta irritation här nu
Väldigt vanligt att arbetsgivarintyg krävs vid manuella bedömningar, och då accepteras inte anställningskontrakt av rätt logiska anledningar. De har ju ingen aning om att du fortfarande jobbar där - därmed krävs ett intyg som är relativt färskt (oftast högst 3 månader gammalt).

Samma gäller för övrigt när man behöver bevisa sin address. Man behöver då alltid ge in färsk elräkning eller liknande, och inte sitt hyreskontrakt eller köpeavtal.

Med det sagt är SEB Kort helt förjävligt jobbiga att ha att göra med. De har kanske marknadens absolut stelbenta kundkännedomsavdelning, med ganska mycket "computer says no"-inställning till saker.
 

airac

Medlem
Förstår…

Undrar om jag borde ringa dem och be kasta ansökan om SAS kortet? Strawberry är det deadline tom Juli, SAS kortet hinner man ta senare…
Jag tror det spelar mindre roll, men det skadar inte att fråga. Risken på dig som kund har flaggats och kan, beroende på deras process, komma upp vid varje kreditansökan hos SEB ett tag framöver.

Ring och försök få tag i rätt handläggare, fråga vad som gör de oroliga och vilka bevis behövs i deras process för att ta bort oron (risken). Det är byråkratisk av en anledning, som nämnts tidigare heter bedrägeri modusen bust-out eller hit-run.

UC visar också hur många kreditkorts ansökningar man har gjort och det spelar faktiskt roll. Shoppa rund för bolån och få flera uppslagningar är folk oroliga för i onödan. Det är blancolånen som är riskabla (kreditkort har ju ingen säkerhet bakom och räntorna är högre än på storbankernas blancolån).
 
Toppen