Senaste nytt

SAS Travel Ready Center

Mr Phil

Medlem
För oss ställer SKIT till det...

Ska till Spanien med familjen på fredag. Krävs varken vaccination, PCR eller Antigen för att komma in i Spanien från Sverige (förutom om man bor allra längst norrut). En spansk hälsodeklaration är allt som behövs (görs i separat app). Det framgår även av SAS egna sida. I SAS Travel Ready Center står uttryckligen att det enbart krävs formellt intyg för passagerare från Danmark, men trots att vi reser från ARN (vilket ju SAS redan vet eftersom vi knappat in bokningsnumret för att komma till sidan) måste man ändå ladda ner sådant intyg för att kunna slutföra.
Jag och frun är fullvacicnerade/har Covidpass så där är det inget problem. Dottern däremot har inget Covidpass (eller annat intyg). Går alltså inte att komma vidare med hennes.
Ringa kundtjänst lär knappast hjälpa. Får nog testa att skicka med valfri PDF (gammal biobiljett eller annat). Intyg behövs ju som sagt ändå inte, så det borde funka, kan man tycka. Sen vet man ju aldrig med SAS...

EDIT: Lusläste nu och ser att TRC bara funkar från Spanien till Sverige, inte tvärtom. Så jag får krypa till korset och be SKIT om ursäkt denna gång...:rolleyes:
 
Last edited:

adhoc76

Medlem
Lusläste nu och ser att TRC bara funkar från Spanien till Sverige, inte tvärtom.

Samma läge som ni, fast avresa lördag. Läste samma och jag kom då att fundera på när TRC blir aktuellt FRÅN Spanien till Sverige. Det enda jag kom fram till är icke svensk medborgare/ej folkbokförd d.v.s. TRC i det fallet är till för spanska (eller andra länders) medborgare. Ser du nåt annat scenario @Mr Phil ?
 

Senator

Moderator
Jag använde TRC FRÅN Spanien med avresa TILL Sverige nu i veckan. Lite otydlig information från början. Jag är norsk medborgare med folkbokföring i Sverige. Såhär såg det ut när jag kollade vad som gäller:

TRC 1.PNG


Min input

TRC 2.PNG


Svaret jag fick.

Måndagskvällen registrerade jag alla inför avresan och fick bara fråga om jag var bokförd OCH att det evt. skulle behövas intyg. Fick SMS från TRC inom en timma med OK för alla tre.

Lite frågeställning vid check-in, men uppvisade av SMS samt samtal till back office löste detta.
 

Maria Cardona

Ny medlem
Kollar de att dokumenten gäller? Alltså att de är giltiga? Eller kollar de bara att dokument finns alls? Jag har fått svar att de är godkända men ska åka 28/7 och tog andra sprutan den 14/7 vilket får mig lite fundersam över hur de 14 dagarna som krävs räknas.
 

Tomas E

Medlem
Kollar de att dokumenten gäller? Alltså att de är giltiga? Eller kollar de bara att dokument finns alls? Jag har fått svar att de är godkända men ska åka 28/7 och tog andra sprutan den 14/7 vilket får mig lite fundersam över hur de 14 dagarna som krävs räknas.
28/7 är 14 dagar efter 14/7. :)
Jag har sett några andra som funderat i samma banor men frasen är just "14 dagar efter", inte t.ex. "14 kompletta dygn efter" eller "14x24 timmar efter". Då gäller helt enkelt kalenderdatum, utan hänsyn till vilket klockslag på dygnet du fick sprutan, och utan korrigering för tidszon.
1 dag efter 14/7 är 15/7, 2 dagar efter 14/7 är 16/7 o.s.v.
Det är lite som myndighetsåldern 18 år, den infaller 00:00 på födelsedagen, oavsett när på dygnet man är född. ;)
 

Maria Cardona

Ny medlem
Tänkte det, men t ex till Storbritannien så stod det faktiskt uttryckligen att det skulle gå 14 hela dygn före inresan och att dagen för sprutan inte räknades in i dessa. Antigentestet var så billigt och jag betalade resan med poäng så jag tog ett sånt ändå, för säkerhetsskull, men misstänker att det helt säkert skulle räckt ändå med vaccinintyget. Så jäkla typiskt att hamna precis så på marginalen och att jag måste haka upp mig på det, haha. Tack för svar!
 

Tomas E

Medlem
Tänkte det, men t ex till Storbritannien så stod det faktiskt uttryckligen att det skulle gå 14 hela dygn före inresan och att dagen för sprutan inte räknades in i dessa. Antigentestet var så billigt och jag betalade resan med poäng så jag tog ett sånt ändå, för säkerhetsskull, men misstänker att det helt säkert skulle räckt ändå med vaccinintyget. Så jäkla typiskt att hamna precis så på marginalen och att jag måste haka upp mig på det, haha. Tack för svar!
Exakt, så är det I Storbritannien, där frasen är "The day you have your final dose of vaccine does not count as one of the 14 days", d.v.s. de anger inte bara 14 dagar efter.
Karantänsperioden 10 dagar anges där som "The quarantine period is continuous from the day you arrive in England, and lasts for the next 10 full days after the day you arrived until 11:59pm on day 10." De använder samma sätt att specificera dag 2, 5 och 8 för tester som hör ihop med deras karantän. Men då har de en förklarande text som just specificerar "the day you arrive is day 0". Jag vet tyvärr detta eftersom jag genomgått en sådan period nyligen.

Men om man inte använder uttryck som de brittiska, är den enda normala tolkningen i andra sammanhang (ålder, kontrakt o.s.v.) att 14 dagar efter bara går på datum+14. Om något annat land börjar med samma förklaringar som de brittiska får man dock se upp.
 

MTheC

Medlem
Är ju ett bra initiativ men tyvärr verkar utförandet vara sämre. För Finland har SAS på något sätt lyckats hitta på egna regler. Finska myndigheter har exemplariskt tydlig information som SAS inte lyckas få till utan man har på något sätt lyckats mixa och blanda kraven. Finnair, Tallink Silja och Viking Line har lyckats få till korrekta informationen men inte SAS.

Försökte trots att jag visste att det nästan alltid är lönlöst ta det med kundtjänst. Fick svar "vi följer officiella restriktionerna" men när jag påtalade att det inte stämmer och visade länken så upprepar de bara samma sak igen och hänvisade till IATAs Timatic och när jag kunde visa att informationen inte stämde med det heller (som visserligen också är fel men på annat sätt) så var svaret igen att de följer de officiella reglerna. Något förslag på hur man kan få dem att korrigera så man slipper stå och bråka med dem på Arlanda? Kan tillägga att jag mailade Diamond-mailen för snart 3 dagar sen utan svar...

Förstår att kundtjänst inte kan hantera det men oförmågan att ta saker vidare är ju störande.
 
Toppen