Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Mycket glädjande att strejken äntligen är över.

Jag blir väldigt fundersam det här om att SPGs kollektivavtal ska gälla även Connect och Link. Hur funkar det? Dessa har ju redan tecknade kollektivavtal, med andra fackföreningar; körs de bara över? Eller gäller de avtalen sin avtalsperiod ut och ersätts automatiskt med detta efteråt?

Hoppas detta förankrats noga (att det var några av de tidskrävande kontrollpunkterna), så att vi inte får andra fack som känner sig förfördelade och går ut i strejk över avtalsbrott...
 
Last edited:

Travler

Medlem
Min (gubb)gissning är att SAS redan under förhandlingen fick OK från en eller flera investerare så den biten har de nog redan säkrat upp så gott det går.
Jag hoppas du har rätt, jag vill att SAS överlever. Men ser ingen annan än möjligtvis Danska och Svenska staten skulle gå med på detta. Hade jag stått som potentiell investerare hade jag aldrig gått in med pengar om SPG hade fått större inflytande (vilket jag uppfattat dem har fått i och med Link, Connect, återanställningsrätt i SAS main)
Man vänder inte SAS ekonomi över en natt och om 5,5 år kommer piloterna kräva kompensation… som SVT ekonomikommentator sa igår ”5 år är ju längre än vad de lyckats hålla sig från att strejka någonsin tidigare. Det brukar vara vartannat, vart tredje år”.
Lusten måste vara oerhört stor efter 5,5 år…
 
Känns ändå på något sätt positivt om de hittat en lösning för att få fler skandinaviska piloter att fortsätta jobba åt SAS. En stor del av SAS-känslan tycker jag är svenska röster från cockpit, och dessutom känns det som en trygghet med besättningar som är vana vid våra flygplatser och vinterförhållanden.
 

Homer

Medlem
Mycket glädjande att strejken äntligen är över.

Jag blir väldigt fundersam det här om att SPFs kollektivavtal ska gälla även Connect och Link. Hur funkar det? Dessa har ju redan tecknade kollektivavtal, med andra fackföreningar; körs de bara över? Eller gäller de avtalen sin avtalsperiod ut och ersätts automatiskt med detta efteråt?

Hoppas detta förankrats noga (att det var några av de tidskrävande kontrollpunkterna), så att vi inte får andra fack som känner sig förfördelade och går ut i strejk över avtalsbrott...


Det skedde en lagändring 2019 som berör den situationen

Lagändringen, innebär att rätten att ta till strejk mot en arbetsgivare som redan är bunden av avtal med ett annat fackförbund begränsas.
Men det finns undantag – om syftet är att uppnå kollektivavtal. Men då måste arbetstagarorganisationen först ha försökt förhandla med arbetsgivaren om sina krav. De ändrade reglerna i lagen om medbestämmande i arbetslivet ska dock inte användas vid stridsåtgärder som påbörjades innan lagändringarna började gälla.

Regeringen säger ja till ändring i strejkrätten | Lag & Avtal
 

DuPoint

Ny medlem
Vad händer nu när röken lägger sig?

Man kan ju bara spekulera hejvilt men som någon skrev så ser man nog bara till att inte ha anställd personal alls i koncernens dotterbolag Connect och Link, dvs använder dem enbart som billigare flygoperatörer med skatterättsligt säte utomlands och tar sedan in allt inkl personal i dessa bolag från externa aktörer / aktörer som inte ingår i SAS-koncernstruktur så att kollektivavtalet inte gäller.

En potentiell ny investerare i SAS-koncernen skulle ju kunna vara någon som har en substansiell ägarandel i en befintlig eller ny koncern med personal som sedan hyrs ut till Connect och Link, men som drivs helt separat från SAS-koncernen. På så vis kan SAS-koncernen gradvis säga upp sin egen personal, på kollektivavtalen med bättre villkor, och ta in det som en tjänst. Kanske att man tar in allt som en tjänst, flygplan med extern personal, i ännu större utsträckning. Men, som sagt, från ett bolag som, till skillnad från Connect och Link, inte ingår i SAS-koncernen men har samma ägare till stor del som är de som även kommer investera i vanliga SAS-koncernens överlevnad (givet att dessa förändringar sker).

Så krasst nog så har man med nattens avtal nog fått behålla en smarrig gräddtårta men den kommer smälta snabbt i värmen. Visst, SAS-koncernen överlever men det väntar nog rejäla omstruktureringar av hela koncernen av tidigare ej skådat slag/omfattning. Några långlinjer kommer nog även läggas ned när man genom Chapter 11-förfarandet tagit sig ur tidigare leasing-avtal och man kanske till slut gör "en Norwegian" där verksamheten mer koncentreras till Europa (= mindre behov av de egenanställda SAS-piloterna).
 

mha321

Medlem
Jag hoppas du har rätt, jag vill att SAS överlever. Men ser ingen annan än möjligtvis Danska och Svenska staten skulle gå med på detta. Hade jag stått som potentiell investerare hade jag aldrig gått in med pengar om SPG hade fått större inflytande (vilket jag uppfattat dem har fått i och med Link, Connect, återanställningsrätt i SAS main)
Man vänder inte SAS ekonomi över en natt och om 5,5 år kommer piloterna kräva kompensation… som SVT ekonomikommentator sa igår ”5 år är ju längre än vad de lyckats hålla sig från att strejka någonsin tidigare. Det brukar vara vartannat, vart tredje år”.
Lusten måste vara oerhört stor efter 5,5 år…

Det finns naturligtvis en väldig massa detaljer i dessa avtal som vi inte känner till ännu och om historien upprepar sig aldrig kommer att få till. Det är troligen inte så enkelt som det låter inte första press rapporterna.

Just 5.5 år är naturligtvis säkert en exakt siffra. Men saker runt den känner vi inte till.

Just i relation till den undrar man tex hur stor del av de allra dyraste piloterna som går i pension under de kommande 5 åren.

Intressant också att det är 5.5. Är det ett sätt att "flytta" den kommande strejken bort från högsäsongen tro?

Känns ändå på något sätt positivt om de hittat en lösning för att få fler skandinaviska piloter att fortsätta jobba åt SAS. En stor del av SAS-känslan tycker jag är svenska röster från cockpit, och dessutom känns det som en trygghet med besättningar som är vana vid våra flygplatser och vinterförhållanden.

Jag hör personligen till dem som tycker att servicen och upplevelsen generellt varit bättre på underleverantörer de senaste åren, vare sig det är sas connect, xfly eller air Baltic. Men service upplevelsen kommer ju i första hand från kabin personalen och inte piloterna.

Jag bryr mig mindre om vad det kommer för språk från cockpit. Men visst kan jag i viss mån hålla med om att känns tryggt med en extra erfaren pilot särskilt i nordnorge på vintern tex. Men där finns ju i sig ingen koppling till att det är just en svensk/norsk pilot, förutom att som läget är just nu så har sas väldigt många mycket erfarna svenska, norska och danska piloter. Men en sådan erfarenhet kan såklart byggas även i andra språk - på sikt.
 
Jag hoppas du har rätt, jag vill att SAS överlever. Men ser ingen annan än möjligtvis Danska och Svenska staten skulle gå med på detta. Hade jag stått som potentiell investerare hade jag aldrig gått in med pengar om SPG hade fått större inflytande (vilket jag uppfattat dem har fått i och med Link, Connect, återanställningsrätt i SAS main)
Man vänder inte SAS ekonomi över en natt och om 5,5 år kommer piloterna kräva kompensation… som SVT ekonomikommentator sa igår ”5 år är ju längre än vad de lyckats hålla sig från att strejka någonsin tidigare. Det brukar vara vartannat, vart tredje år”.
Lusten måste vara oerhört stor efter 5,5 år…

Om 5.5 år har en mycket stor andel av dagens SPG piloter med högsta kaptenslön gått i pension.
medelåldern hos SPG är runt 61 år.
Många SPG medlemmar tycker säkert det är bra att de nu har ett fackligt avtal som räcker ända fram till de kan gå i pension.
Nästan alla fd SAS piloter som nu ska erbjudas återanställning är födda på 1980/1990-talen.
De kommer inte upp på de högsta kaptenslönerna förrän om 15-25 år.
 
Det går vel helt galt nu: de andre personalegrupper vil vel nu ogsaa have/strejke? Det kan jo åbenbart betale sig. Og SAS står med aben...Som investor ville jeg løbe skrigende bort...

Många andra personalgrupper inom SAS har genom sina fackförbund branschavtal och inte specifika SAS avtal till skillnad från SPG.
 
Toppen