Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Och hur ska man förbereda sig på att eventuellt komma hem 1-2 dagar senare? Bokar ni alltid upp hotellnätter efter er planerade avfärd från resmålet?

Jag är absolut för att man ska vara beredd ekonomiskt att punga ut med hotell, flyg mm själv vid krissituationer. Jag placerar alltid mina kort i flera olika väskor för att ha betalmöjligheter om någon väska stjäls. Men jag förstår genuint inte vad man ska göra om man blir strandad och alla hotell är fullbokade. Hur ska man ta det i beaktande vid varje resa man gör?
Svensk naivitet.
Vi har varit förskonade från riktiga kriser under lång tid så vi har tappat förståelsen över att det finns en verklighet.
Klart man måste ställa sig frågan hur man gör om man inte kan ta det planerade flyget hem eller om det har skitigt sig med hotel bokningen.
Det behöver dock inte innebära bombastiska reservplaner.
Reservkapital och mental förberedelse räcker väldigt långt.
När jag t. Ex åker till Polen hyr jag bil vid Arrival medan kollegorna åker kundtaxi då de inte orkar de extra 30 min det tar att fixa det.
Jag hyr för att kunna känna mig trygg med att om ryssen råkar göra ngt mot Polen så tar det mig 3 hr till Tyskland.
Kollegorna i det fallet önskar jag lycka till med att då hitta en hyrbil i den staden eller en tågbiljett.
Visst. Sannolikhet är låg men då jag sysslar med risk management är utfallet av en ev sannolikhet nog.
 

Bankiren

Medlem
Svensk naivitet.
/…/
Reservkapital och mental förberedelse räcker väldigt långt.

Absolut inte tal om någon naivitet. Vi har god beredskap här hemma för eventuella tekniska haverier som slår ut kortbetalningar, säkerställt att vi kan äta samt värma vår bostad om elen slås ut. Jag är absolut en förespråkare för beredskap.

Det jag vände mig emot var just att man ifrågasatte boendesituationen vid inställda flyg. Hur ska man lösa det? Boka upp hotell etc på förhand?

Mental förberedelse ger faktiskt inget tak över huvudet.
 

M.K

Medlem
Det jag vände mig emot var just att man ifrågasatte boendesituationen vid inställda flyg. Hur ska man lösa det? Boka upp hotell etc på förhand?Mental förberedelse ger faktiskt inget tak över huvudet.

Jag brukar boka upp några extra nätter med fri avbokning en god stund innan mina resor. Gärna då stays med dubbla poäng eller liknande för lite extra tröst vid reseproblem.
 

Tonton

Medlem
Busschauffören kan i princip klara sig undan med att öva på egen hand och EN gång visa att han klarar en uppkörning på en timme...

Fast det är är ju helt och hållet fel. Oseriöst skrivet.

En busschaufför behöver till att börja med körkort för fordonslaget. (inga konstigheter).

Sedan för att få utföra persontransporter med buss, så krävs det att föraren genomgår en utbildning för att få yrkeskompetensbevis.

Vad omfattar denna utbildningen? Utbildningen är 280 (140*) timmar, och innefattar minst 20 (10*) timmars körträning. Även ett prov ska avläggas vid trafikverkets förarprovskontor.

*beroende på ålder och erfarenhet.

Därefter så måste busschauffören göra en kommande fortbildning var femte år, för att förnya sitt yrkeskompetensbevis. Forsättningskursen omfattar 35 timmars utbildning.

mao, du är helt ute och cyklar.

Slut på OT.
 
Last edited:

intuition

Medlem
SAS ordförande Carsten Dilling blev tvungen att flyga CPH-ARN med Norwegian för att ta sig till morgonens presskonferens. :rolleyes:
SAS ordförande tvingades flyga med konkurrenten: ”Gjorde ont”
Kanske därför han behövde lite mineralvatten med uppmuntrande slogans!
Charma.png
 
Toppen