Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Tomas E

Medlem
Skotten i Ådalen, Versteegh
Aha, kände inte igen namnet. Ser att Gérard Versteegh var ägare, född 1890 i Sverige, men att hans far Arend Versteegh flyttat från Nederländerna till Sverige 1875.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gérard_Versteegh
Arend Versteegh – Wikipedia

Då får vi väl hoppas att pilotfacket, trots att de nog har strejkrekord på svensk arbetsmarknad det senaste decenniet, låter bli att marschera mot Arlanda eller Kastrup. Försöker man storma ett skyddsobjekt kan det ju bli skottlossning även idag! :eek:
 

micsjo

Medlem
Då har jag antagligen fel uppfattning vad en chef tjänar mot vad en pilot tjänar. Tänker en senior mellanchef ligger upp mot 90k-100k i månaden. Menar du att en pilot tjänar upp emot 300k i månaden?

Jag tror inte det finns något belägg för att piloter har fler fritidsbåtar, utan det är snarare ett uttryck för avundsjuka och för att samla in lite ryggdunkarpoäng.

En mellanchef i svenskt börsbolag tjänar inte i närheten av 90-100. Strax över 50K är medianen.
 

adhoc76

Medlem
I er utopi ska vi ha indiska kaptener på SAS

Det där håller jag med dig om. Har skrivit det flera gånger. ”Vi” är inte beredda att betala tillräckligt för att SAS ska klara sig och hålla rimliga villkor enligt skandinavisk standard. 22 miljarder i skulder är ingen slump som ”bara” har att göra med usel ledning genom åren som pilotföreningen påstår. Det säger en hel del om marknaden också.
 

Canadien

Medlem
Ja men visst, centerpartisten har äntrat diskussionen. I er utopi ska vi ha indiska kaptener på SAS som jobbar för slavlöner så att eurobonusarna trillar in för så låg krona per poäng som möjligt. Najs med poäng lixom.
Jag bryr mig faktiskt inte om vilken nationalitet som styr fordonet jag åker i, reser hyffsat ofta med Air India till Delhi och har aldirg haft något problem med att varesig förstå kaptenens utrop eller med felnavigeringar. Jag tänkte lite som du en gång i tiden, när Ericsson tvingades lägga ned sin mobiltelefonproduktion och flytta till låglöneländer, men det gick bra för de flesta ingenjörerna till slut ändå. Jag är ingen globaliseringsivrare men däremot positiv till marknadsekonomi. Kan man inte leverera tjänst X för ett pris som accepteras av marknaden så bör man gå i konkurs eller prova att minska sina kostnader. Zombieföretag är inte bra om de ges konstgjord andning för länge.
 
Nu är det förstår oturligt för dessa personer att det blir strejk. Icke desto mindre - ger man sig iväg på resa måste man ha med i beräkningen att saker och ting kan hända. Alltför många tror att det är som att åka en sväng med stadsbussen. Visst är charterresor ofta skyddad verkstad och det "brukar gå bra" men folk ha ofta alldeles för dålig alternativplan om de ens har någon plan alls. Så fort något i vårt skyddade system händer kommer ropen på att "någon" ska komma och hjälpa en. Var finns det egna ansvaret? Det är ingen som tvingat iväg dem utan man har själv valt att ge sig ut på en resa. Det är dags att riskkalkylen för folk i gemen ändras, den bör i varje fall inte vara noll för att något, vad som helst, skulle kunna inträffa.

Lite taskig attityd här av dig, kändes som ett mini-påhopp på mina vänner, framförallt då du inte har någon aning om hur/vad de förberett inför resan. Behöver komma ihåg att de allra flesta hänger inte här som vi gör och eller som några av oss(läs jag själv) har en reservplan på en reservplan ;)
 
Toppen