Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

fcx

Medlem
Och hur menar du att man ska förbereda sig på sånt här? Boka upp en massa backup-hotell etc?
Nja, men man ska kanske ha beredskap för att man kommer hem en dag (eller två) senare än beräknat. Är det inte pilotstrejk så kan det ju vara flygplatsstrejk, inställt flyg, man trillar och bryter benet, tekniskt fel och planet vänder tillbaka, transferbussen från hotellet får punktering et cetera. Om det då är kris och katastrof för att man inte kan vara på jobbet / hämta barnen / gå på bröllop / mata katten / skjutsa moster Elsa till sjukhuset dagen efter man skulle ha landat så bör man fundera på om man ens ska åka iväg.

Livet är oberäkneligt, så man ska ha marginal för de saker som är viktiga. För saker som inte är så viktigt löser sig det mesta. En extra hotellnatt ordnar ju charterbolaget exempelvis.
 

PILOTEN

Medlem
Kan ingen starta en namninsamling eller protestaktion mot Piloternas sjuka agerande? Om det blir tillräckligt stor opinion mot dem kanske de vaknar?
 
Det spelar väl egentligen ingen roll vad piloterna haft för lön historiskt. Den lönen bygger på historik och vad som gällde i branschen tidigare. Det har hänt rätt mycket de senaste 20 åren, ja, de senaste fem faktiskt.

Från att det historiskt varit dyrt att flyga till en bransch som är extremt prispressad, där det många gånger är billigare att flyga till sydeuropa än att åka SJ tåg 50 mil. Det påverkar naturligtvis SAS, och om priserna går ner, ja, då måste ju kostnaderna gå ner, på alla ställen, inkl personalkostnaderna.

Jag är ingen expert på flygbranschen som så men mot skillnad i andra branscher så går det nog inte "skala" ner antalet personer i cockpit från nuvarande situation, det finns säkert regler för det. Kabin och markpersonal har man ju redan dragit ned på. Kostnaderna för att leasa plan osv är pressade till botten. Så då återstår väl att ändra personalkostnaderna, svårare än så är det inte, de måste också ner.

Många piloter måste nog inse att den bransch de en gång sökte sig till, ett högstatus jobb i en bransch som tar rejält betalt ser helt annorlunda ut idag. Piloternas kunder, dvs vi, är helt enkelt inte beredda att betala de priser man tidigare gjorde för deras tjänster - så enkelt är det.
 

Carl

Medlem
Själva poängen med charterbranschen är att du inte ska behöva en alternativplan. Om du backpackar i Asien eller Sydamerika så absolut, där kan saker hända. Men att en barnfamilj ska behöva kalkylera med en sån här sak särskilt när alla hotell är fullbelagda är inte rimligt.
Om nu planet från Arlanda är inställt så bör det teoretiskt innebära att x antal hotellgäster inte kommer checka in på sitt bokade hotell och då frigörs sängplatser. Ganska säker på att det kommer lösa sig för familjen även om jag förstår att det är extra jobbit med två barn.
 
Toppen