Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Xgi

Medlem
Jag fick 3st sms att min flight från Mallorca den 29 juni är inställt. Det enda är att jag har ingen bokning från Mallorca.
Nu fick jag ytterligare mess om att SAS har bokat om resan till en senare flight samma dag. Igen, det är inte mitt flyg, måste vara någon som skrivit in mitt telefonnummer på sin bokning. Hoppas de får infon :)
 

Kajsan

Medlem
Nu fick jag ytterligare mess om att SAS har bokat om resan till en senare flight samma dag. Igen, det är inte mitt flyg, måste vara någon som skrivit in mitt telefonnummer på sin bokning. Hoppas de får infon :)
Hände mig imorse med SMS försening CPH-ARN. Kollade det ikväll med servicedesk, avsåg annan person.
 
  • Gilla
Reactions: Xgi

Taggen

Medlem
testa att sök på CPH-LHR som mestadels flyga av SAS Connect och ett fåtal av Cityjet, de senare är bokningsbara men Connect flighterna är borta 1-3/7.
Dessa borde enligt vad som kommunicerats tidigare inte beröras av en eventuell strejk
Finns risk att Connect kommer ersätta main på de lönsamma rutterna dvs. även om Connect inte strejkar så kan det bli omkastningar som leder till inställda flyg som flygs av Connect.
 

taxvalp

Medlem
testa att sök på CPH-LHR som mestadels flyga av SAS Connect och ett fåtal av Cityjet, de senare är bokningsbara men Connect flighterna är borta 1-3/7.
Dessa borde enligt vad som kommunicerats tidigare inte beröras av en eventuell strejk

Jag har bevakat SAS Connect-flighterna till LHR de senaste dagarna eftersom jag är bokad på en. Tungt bokningsläge och flera är helt enkelt fullbokade, strejk eller ej. Samma med BA.
 

Tomas E

Medlem

Får vi lov att presentera… (trumvirvel)
…de som bär ansvaret.

Vi har i flera inlägg pratat om SAS ledning och deras ansvar. Men vilka är ”ledningen”?

SAS AB är en flygbolagskoncern. Scandinavian Airlines är flygbolaget i koncernen som driver flygtrafik och som äger varumärket SAS. I vår presentation börjar vi från toppen, så välkommen in i manegen Anko van der Werff..! Anko är holländare och har varit SAS-koncernens högste chef sedan förra året. Han arbetade närmast innan för det colombianska flygbolaget Avianca som han var med om att försätta under amerikanskt konkursskydd, sk Chapter 11. Han arbetade innan dess för Aeromexico, som också gick i konkurs. Hans specialitet är att slussa flygbolag genom konkurser eller rekonstruktioner och han tjänar bra med pengar på det. Anko har enligt SAS årsredovisning en lön på ett par miljoner i månaden.

Scandinavian Airlines COO, eller Direktör som det heter på svenska, heter Simon Pauck Hansen. Han har varit ansvarig för SAS affärer sedan 2019 men har haft andra mindre viktiga uppgifter i SAS från 2009. Innan Simon kom till SAS var han ansvarig för affärerna i Spanair fram till dess att SAS sålde bolaget för 1 Euro våren 2019. Spanair gick sedermera i konkurs. Simon sitter också i styrelsen för Dansk Industri, en motsvarande organisation som Svenskt Näringsliv. På sin LinkedIn beskriver Simon sin bakgrund som ”10+ years of international senior management assignments, with significant managerial challenges. Strong track record in generating tangible results and creating company turnarounds”. Bra jobbat, Simon!

Scandinavian Airlines personalchef heter Carina Malmgren Heander. Hon började på posten redan 2015, även om vi inte hört så mycket ifrån henne sedan dess. Carina jobbar också för Svensk Näringsliv där hon sitter i styrelsen så hon har ett välgrundat arbetsgivarperspektiv i personalfrågor. Hennes årslön 2021 var enligt taxeringskalendern 4,7 miljoner kronor. Ganska hyfsat för en personalchef.

En annan person i ledande befattning som vi gärna vill presentera för er läsare är SAS Vice President Industrial Relations & Labour Law, Joakim Ärlund. Den fina titeln betyder att han förhandlar med fackföreningarna om lönesänkningar. Han är ökänd för citatet ”Att sänka löner är inget konstigt. Lön är en kostnad som alla andra.” Joakim är jurist och en nybörjare inom flygbranschen efter bara ett drygt år i SAS. Han har däremot gedigen erfarenhet som chefsjurist för Transportföretagen, en del av Svenskt Näringsliv. Han var också högsta hönset för Sveriges Hamnar under hamnkonflikten 2019 så han är lite av en specialist på antifacklig verksamhet.

Sen har vi den osynliga dockteatern i bakgrunden. FTI Consulting är en amerikansk firma som varit inblandade i Union Busting mot amerikanska flygbolag och som SAS kontrakterat för att hjälpa till med att ”hantera” vissa delar av verksamheten. FTI är annars mest kända för att de utför sk Astroturfing för stora oljebolag, vilket innebär att man på ett organiserat sätt skapar och sprider vilseledande information.

Så, nu vet du mer om de som vi kort och gott kallar ”ledningen”.
I floden av åsikter och inlägg här är det nog lätt att missa betydelsen av det här inlägget, även om det snabbt raderades/drogs tillbaka av SPF.
Jag tror detta inlägg saknar motstycke i svensk avtalsrörelse under senaste decennierna! Det här är inte "alkis-Leffe" i någon lokal fackförening (som valts till ombud för att ingen annan orkar bry sig) som skriver ett inlägg på fyllan om hur mycket han hatar de korkade cheferna hos sin arbetsgivare. Det här är det nationella fackförbundet (om än litet och inte medlem av någon centralorganisation), som lägger ut ett förberett inlägg formulerat på detta sätt. Och det inlägg innehåller personliga påhopp på fyra namngivna chefer hos deras arbetsgivare: Anko van der Werff, Simon Pauck Hansen, Carina Malmgren Heander och Joakim Ärlund.

Jag har (för ganska många år sedan) varit fackombud för Saco på lokal nivå och då varit med om att förhandla (som en av flera) om löner, två omgångar av uppsägningar p.g.a. arbetsbrist (i ett par fall med gråtande kollegor på mitt kontor) och uppsägningar av personliga skäl där personer misskött sig. Jag har varit med och tvingats förhandla med minst sagt mindre begåvade och direkt otrevliga HR-chefer som jag totalt saknat förtroende för. I de situationerna har vi gormat och svurit över de korkade idioterna på motsidan i våra interna möten mellan förhandlarna. Men inför medlemmarna, än mindre allmänheten, har vi har aldrig ägnat oss åt personliga påhopp eller demonisering av motparten, inte muntligen inför en begränsad krets och absolut inte skriftligen inför den breda allmänheten. Det ligger nämligen inte i medlemmarnas intresse att göra så. Tar man till det greppet går det nämligen inte att vara säker på att det alls går att förhandla med motparten längre.

Jag kan inte se ett enda seriöst LO-förbund agera på detta sätt i Sverige idag. Jag kan inte se ett enda seriöst TCO-förbund agera på detta sätt. Jag kan inte se ett enda seriöst Saco-förbund agera på detta sätt. De enda jag kan se agera på detta sätt skulle vara syndikalisterna i SAC, som bl.a. har en del medlemmar i kollektivtrafiken i Stockholm och åtminstone tidigare på Systembolaget. Mig veterligen har inte en enda arbetsgivare tecknat kollektivavtal med SAC, eftersom de betraktas som bindgalna vänsterextremister som inte går att ha att göra med. Det är ju minst sagt komiskt att se ett fackförbund där en stor andel av medlemmarna tjänar >100 000 kr/mån bete sig som syndikalisterna!

Skulle mitt fackförbund ha agerat på detta sätt skulle jag dels ha skämts ögonen ur mig, och dels ha gått ur.

Man kan för all del tycka att högre chefer och ledningsgrupp i börsbolag är överbetalda (även om man nog då också borde tycka att SAS-piloter är överbetalda), men trots det finns det knappast någon acceptans bland börsbolagens ägare (och därmed styrelse) att den här typen av agerande är något som chefsskiktet "får tåla". Jag tror att det här förändrar förutsättningarna för att alls bedriva fortsatta förhandlingar mellan SAS som arbetsgivare och SPF/SAS Pilot Group. Det går inte att bedriva ett fungerande företag med den här typen av fackföreningar. Då måste man hitta en lösning där man inte behöver ha med sådana här fackföreningar att göra. En fundering är ju att SPF:s medlemmar är ju trots allt inte de enda piloterna i världen. Kanske kan den tanken leda fram till ett förslag på lösning? ;)
 
Toppen