Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

varva77

Medlem
Hur påverkar detta flygningar som trafikeras av Air Baltic? Vågar man boka en sådan flight med avgång på onsdag? På Flight status så står det "Schemalagt" än så länge på SK1583 ARN-AGP... Tror bristen på avgångar med andra bolag såklart beror på att många bokat upp "backup flyg" i händelse av att strejken blir av. Verkligen en mardrömssituation för en som är ute efter biljetter efter redan inställt flyg...
Air Baltic skall inte påverkas.
 

Fredrik

Medlem
SAS Scandinavia kabinpersonal har my ket att förlora på en konkurs.
Många där har jobbat länge, ända sedan Janne Calzons dagar och har relativt höga löner för ett arbete som kräver en kortare internutbildning.
Jag kan inte föreställa mig att de kan få ett annat jobb med motsvarande lön någon annanstans.
Sannolikheten är nog ytterst liten att en 50-60 åring kan få nytt arbete som kabinpersonal på andra flygbolag.

De har samma uppenbarligen samma läge som piloterna. SAS Connect och SAS Link har anställt kabinpersonal...
 
Jag avbokade några SAS bonus-resor idag innan strejken bryter ut som jag hade "lagrat upp" ifall att jag ville åka nånstans i aug-sep, men inte kommer bli av. Jag gissar att vi kommer se liknande kaos med avbokning och återbetalning sedan tidigare med långa väntetider, så då är det lika bra att boka av nu så att man hamnar först i den kön :)
 
Last edited:
Jag avbokade några SAS bonus-resor idag innan strejken bryter ut som jag hade "lagrat upp" ifall att jag ville åka nånstans i aug-sep, men inte kommer bli av. Jag gissar att vi kommer se liknande kaos med avbokning och återbetalning sedan tidigare med långa väntetider, så då är det lika bra att boka av nu så att man hamnar först i den kön :)

Min känsla är att avbokning av bonusresor följer ett helt automatiserat flöde där både poäng och pengar kommer tillbaka direkt?
 

Brandten

Medlem
Kabinpersonalen skall väl börja förhandla sina av tal senare i år
Tråkigt att inte @Alf skriver på tråden längre, jag skulle ha frågat honom var det strejker på Janne Carzons tid?
Har precis läst SAS - Om konsten att sänka ett flygbolag boken men minns pinsamt nog inte om det stod något om det. Ska läsa om boken i semestern :)
 

intuition

Medlem
Min känsla är att avbokning av bonusresor följer ett helt automatiserat flöde där både poäng och pengar kommer tillbaka direkt?
Den minnesgode minns att Pro-biljetter alltid har följt ett helt automatiserat flöde ända tills de inte gjorde det längre. Ett-tu-tre under pandemin hamnade de i manuell hantering med mer än 6 måndaders väntetid. Dvs att något fungerar automatiskt i dag betyder inte nödvändigtvis att det fungerar automatiskt i morgon.
 

pinksson

Medlem
Nu har SAS uppdaterat flygstatus 29e till 1a med vilka flighter som omfattas av strejken, så man kan söka på sin flight och se vad som gäller: SAS | Flight status

Tänker att har dom gått såhär långt kanske dom räknar med att det blir strejk…?
 
Det kommer bli riktigt svårt att boka om någon större mängd passagerare nu.
De flesta bolag(inklusive SAS) flyger redan med fulla kärror inom både Europa och till Nordamerika
 

micke

Medlem
Var så dum så att jag bokade om min resa till Rom med SAS en dag tidigare från 1/7till 30/6.
Står att den trafikeras av Air Baltic men när jag söker på flygstatus står det att den troligtvis är inställd om strejken inträffar. Trodde jag var smart som bokade om till Air Baltic men verkar inte så
Har ett kryssningsfartyg som väntar på oss i Rom (eller rättare sagt inte väntar).
 

SK689

Ny medlem
Kommer SAS att boka om en till vanliga betalbiljetter ifall hemresan på en redan påbörjad resa blir inställd (klass X)? Tror ni att det bli svårare att få igenom en ombokning till ett annat bolag med en bonusbiljett?
 
Toppen